Svårstartad PEUGEOT

Temgivare på en bil som är kall gör inte mycket nej.
Att dem (beroende på om det är en ecu baserad tempgivare eller enbart för det visuella) kan justera upp bensinen är givet, men inget som hindrar en bil från att starta och fungera. Det är inte som att en bil blir flödad av bensin kall så att stiften dränks helt.
Men hur vet den att den är kall om tempgivaren är kass?:va

Update!

Bytt rotor och fördelarlock - fortfarande svårstartad dock...
Va å besiktade nu (den gick igenom)
Avgasvärdena var bra - 0 på allt utom lambdan som var 1,03.
Har 30% e85 i tanken...

Ska mäta upp den där tempgivaren imorrn.

:gnissla

Svårt att uttala sig med catt, men den går nog magert.

Du har väl bytt soppafilter?

Byt ut kylaremblemet till valfritt från annat land än franskt så kommer alla problem lösa sig. Observera att Italienska har vissa tendenser att likna franska i sitt självdestruktiva sätt... (men dom har iaf själ så man mår bra i själen innan de går sönder)

Temgivare på en bil som är kall gör inte mycket nej.
Att dem (beroende på om det är en ecu baserad tempgivare eller enbart för det visuella) kan justera upp bensinen är givet, men inget som hindrar en bil från att starta och fungera. Det är inte som att en bil blir flödad av bensin kall så att stiften dränks helt.

Tempgivare på en bil som är kall gör ganska mycket ja.
En kall motor som ger signal om att den är varm startar knappt.
En varm motor som ger signal om att motorn är kall startar knappt.

Jaha nu har jag mätt igen - tyvärr måste jag säga.. Tempgivaren funkar som den ska :huvet
Vafan kan det vara för fel?? Funderar på om det är någon backventil till bränslet som gett upp??

För att få igång bilen behöver jag pumpa med gasen - ibland en kort stund å ibland ganska länge..
När den hoppat igång så bluddrar den ett par sekunder för att sedan gå jättefint å lent :va

Fyll mer bensin och skit i etanolen, det är för mycket sånt skit som det är i soppan ändå nuförtiden. Ju mer etanol desto svårare att starta när det är kallt.

Jaha nu har jag mätt igen - tyvärr måste jag säga.. Tempgivaren funkar som den ska :huvet
Vafan kan det vara för fel?? Funderar på om det är någon backventil till bränslet som gett upp??

För att få igång bilen behöver jag pumpa med gasen - ibland en kort stund å ibland ganska länge..
När den hoppat igång så bluddrar den ett par sekunder för att sedan gå jättefint å lent :va

Prova att sätta en svetstång eller dyligt på returen, eller ännu hellre, mät upp bränsletrycket.

Fyll mer bensin och skit i etanolen, det är för mycket sånt skit som det är i soppan ändå nuförtiden. Ju mer etanol desto svårare att starta när det är kallt.

För det första så var den svårstartad med enbart bensin också.
För det andra är den svårstartad när den är varm också.
För det tredje är den svårstartad efter ett par dygn i 20 graders garage.

Men tack för hjälpen :hej

Tempgivare på en bil som är kall gör ganska mycket ja.
En kall motor som ger signal om att den är varm startar knappt.
En varm motor som ger signal om att motorn är kall startar knappt.

Jag är fullt medveten om hur en bil fungerar, och jag hade även helt rätt att det inte var tempgivaren.
En kall bil som signalerar att den är varm (OM den nu har dubbla givare som går till ecu vilket jag tvivlar på att en fransk bil har) dricker bara en sjujävla massa mer bensin. Inte flödas en motor för att den visar på kall motor till ecu.

Jag är fullt medveten om hur en bil fungerar, och jag hade även helt rätt att det inte var tempgivaren.
En kall bil som signalerar att den är varm (OM den nu har dubbla givare som går till ecu vilket jag tvivlar på att en fransk bil har) dricker bara en sjujävla massa mer bensin. Inte flödas en motor för att den visar på kall motor till ecu.

Uppenbarligen vet du inte det.

Yttertemp på en något sådär moderna bil används till lite mera än att visa tempen i displayet ;)
En trasig tempgivare kan ställa till det rejält, samma med motortemp, insugstemp etc.
En udda avvikelse mellan några av tempgivarna kan resultera i att ecu faller tillbaka i "nödläge" och går då på basvärden som fungerar "sådär", så kolla även andra tempgivare, inte bara motortemp.

Efter lite googlande på bilens symptom så är jag nu inriktad på vevaxelgivaren :)

Kan jag mäta resistansen på den också, eller hur vet jag om den är paj ??

Efter lite googlande på bilens symptom så är jag nu inriktad på vevaxelgivaren :)

Kan jag mäta resistansen på den också, eller hur vet jag om den är paj ??
Beror på vad det är för givare, men du skulle kunna mäta den och få något värde, kortis eller avbrott är antagligen orimligt, det bör vara något i mellan det.

den ska va på 370 ohm enligt mekonomens webkatalog...
Vad är problemet då?
Det är väl bara att mäta, avviker det för mycket är den trasig.
Kan vara en ide att slänga ett öga på kamaxelgivare också, om den är "udda" kan du få jämförelsefel mellan dom två givarna med konstigheter som resultat.

Problemet är att jag inte vet hur jag ska avgöra om den är trasig.
Är du säker på att det bara är att mäta?
Ska motståndet konstant vara 370 ohm? Eller bara i ngt visst läge?

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back