Svårstartad GSXR

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Införskaffade mig en GSX-R 750-90 här i början av veckan. Inte vart ute med den nåt sen köpet pga sjukdom. Har märkt nu att den är hur svår startad som helst och går inte igång. När den väl gick igång efter jag hämtat hem den så hade den ingen tomgång för fem öre. Den funkade efter ca 5-10 min varmkörning.
Den skjuter och blir sur nästan direkt när man försöker köra igång den.

Batteri är nytt och nyladdat.
Startmotor går runt som den ska.
Den har gnista, gul dock. Ligger problemet här?

Sitter 25kw strypsats på, brickor vid insuget. Om det skulle vara till hjälp.

Vart ska jag börja?
 
Byt stift (ett stift har blivit surt är alltid lömskt, om man nu inte eldar på dem med gasol/svets och bränner bort, dock inte en 100%ig metod)
Ta bort strypningen
Kolla membranen på fuggarna
Kolla flottörventilerna så att fuggarna inte står och flödar hela tiden
 
Du kan ju kolla upp med ett bladmått på stiftet annars och se så det är rätt mellanrum :)
 
Byt stift (ett stift har blivit surt är alltid lömskt, om man nu inte eldar på dem med gasol/svets och bränner bort, dock inte en 100%ig metod)
Ta bort strypningen
Kolla membranen på fuggarna
Kolla flottörventilerna så att fuggarna inte står och flödar hela tiden
Hört att det ska vara ett jävla jobb med att plocka ner förgasare på de modellerna och jag har minimala mekkunskaper. Hur lång tid kan man räkna med att ett sånt jobb tar?
 
Har den stått länge innan eller har den körts med?
Dränera förgasarna med dom små skruvarna under flottörhusen till att börja med.
Lätt att göra och en bra början.
 
Har den stått länge innan eller har den körts med?
Jag körde den några kilometer när jag fick hem hojen. Den var dock svårstartad då med, men gick ju igång iallafall. Det gör den inte nu
 
Ok.
Kika in under förgasarbryggan.
Längst underst sitter det en skruv på varje kopp, insex 4 mm nyckel om jag inte mins fel.
Lossa en i taget något varv eller 2 och det kommer rinna soppa ur dräneringsslangarna som tittar ut vid svinginfästningen ungefär.(om dom är kvar dvs)
Gör så tills det slutar rinna ur varje förgasare.
Det kan ligga geggvatten och bråte däri som gör den omöjlig att få igång.
Prova att starta, gärna med ny och frisk bensin i tanken.

Startar den inte så ta loss stiften och gör rent alternativt byt dem.
Du kan ta en stålborste och trycka in i stiftet och dra runt sen blåsa ur dem.
Inte nån finteknisk lösning men det funkar.
Får säkert nån anmärkning om det men det är mest för att få igång den.
Hoppar den igång efter tändstiftsrengöringen så bör du byta stiften framöver men hojen rasar inte för att stiften är dåliga.
Den stannar bara!
 
Dränerade förgasarna, bensinen var det ingen fel på. Försökte starta den, men den skjöt direkt igen och vägrade gå igång som vanligt. Skulle plocka bort tändstiften igen då lossnade tändhatten från tändkabeln som sitter på 2ans cylinder. Satte ihop det igen och det ger gnista men den lossnar hur lätt som helst. Tror det blir bäst att byta den helt och hållet och även nya tändstift, så får vi se om den går igång efter det. Hojjäveln ska gå igång förr eller senare:)

tonQq.jpg
 
Hur långt har den gått? Den kanske inte har fått ventilerna justerade än och när spelet går mot noll så kan det bli lite svårstartat.
 
Du vet att tändhatten ska skruvas på kabeln va? Om den inte tar ordentligt så klipp bort ca 10mm o skriva dit den ;)
 
Du vet att tändhatten ska skruvas på kabeln va? Om den inte tar ordentligt så klipp bort ca 10mm o skriva dit den ;)
Jo det vet jag...
Ska testa att korta av den då och se ifall den sitter bättre.

Hur långt har den gått? Den kanske inte har fått ventilerna justerade än och när spelet går mot noll så kan det bli lite svårstartat.

Ventiljustering vettefan om man vågar ge sig in på, en sån check ska väl göras varje 2000 mil ungefär om jag inte har helt fel? Hojen har gått 8
 
Jo det vet jag...
Ska testa att korta av den då och se ifall den sitter bättre.



Ventiljustering vettefan om man vågar ge sig in på, en sån check ska väl göras varje 2000 mil ungefär om jag inte har helt fel? Hojen har gått 8

På min hoj ska det göras var 4200 mil, bör vara liknande på din. Alltså är det stor sannolikhet att dina ventiler behöver justeras. Görs inte detta kan det leda till värre haverier.

Min hoj var lättstartad varm, men väldigt segstartad kall när jag köpte den. Spelet på samtliga insugsventiler förutom 2 st låg under 0,05mm. Alla avgas var inom tolerans.
 
Hur ser tändstiften ut?
Individuella skillnader ger ju en hint om att det är problem med antingen det stiftet, tändkabeln, spolen, förgasaren..

Att den skjuter kan bero på att den tändkabeln släpper igenom i tid och otid. Blandningen i cylindern blir då inte helt lyckad. Samma som om en eller flera förgasare inte har korrekt blandning inställd. Tändstiften avslöjar väldigt mycket. :tummenupp
 
Hur ser tändstiften ut?
Individuella skillnader ger ju en hint om att det är problem med antingen det stiftet, tändkabeln, spolen, förgasaren..

Att den skjuter kan bero på att den tändkabeln släpper igenom i tid och otid. Blandningen i cylindern blir då inte helt lyckad. Samma som om en eller flera förgasare inte har korrekt blandning inställd. Tändstiften avslöjar väldigt mycket. :tummenupp

T-STIFT.JPG


Andra tändstiftet uppifrån. Här står även förklaring till varför tändstiftet blivit skadat

"Svarta mjuka beläggningar på både elektrod och isolator. Det ger svårstartad motor, ryckig acceleration och misständningar.
Orsak: Felaktig choke, för fet bränsleblandning, för sen tändning, dåliga tändkablar eller för kallt (hårt) tändstift."


Så jag borde kolla över mina tändkablar, alt. skaffa nya?
 
Ser alla stiften ut som det andra?

Infogar en bild på hur mina stift såg ut när jag hade glapp mellan spole och tändkabel till 2:a cylindern..
I spolen var det en liten kolbit kvar och hålet i kabeländen som ansluter i spolen var nästan dubbelt så stort som det ska vara *s*

Se över tändkablarna alt. byt dem och kolla även spolarna

Stift.jpg

Är allt med tändningen Ok, hade jag kontrollerat bränsleblandningen. Kan ju vara att förra ägaren försökt "justera" lite i tron om att det skulle bli bra. Är blandningen fel på en förgasare gör det skillnad..

Jag studsar tillbaka till frågan; Ser alla stiften lika dana ut? :)
 
Ser alla stiften ut som det andra?

Infogar en bild på hur mina stift såg ut när jag hade glapp mellan spole och tändkabel till 2:a cylindern..
I spolen var det en liten kolbit kvar och hålet i kabeländen som ansluter i spolen var nästan dubbelt så stort som det ska vara *s*

Se över tändkablarna alt. byt dem och kolla även spolarna

View attachment 366595

Är allt med tändningen Ok, hade jag kontrollerat bränsleblandningen. Kan ju vara att förra ägaren försökt "justera" lite i tron om att det skulle bli bra. Är blandningen fel på en förgasare gör det skillnad..

Jag studsar tillbaka till frågan; Ser alla stiften lika dana ut? :)

Alla stiften ser likadana ut, så det drabbar inte bara 2an.
Om tändning osv skulle vara ok, hur justerar man blandningen på förgasarna. Är det bara byte av munstycken som gäller?:)
 
Kan ju vara slitna nålar/nålmunstycken (dynojet?). Då blir blandningen fet mellan 1/4 och 3/4 gas.
Jag röstar fortfarande på att du ska kolla ventilspelet, särskilt om du inte vet när det gjordes senast.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top