Svårstartad GSXR

MARKUS ENGKVIST

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2005
Ort
På landet
Hoj
GSXR 750
Första turen på året i helgen och det börjar inte bra. Stannar för att tanka och får inte igång bågen. Inte det minsta tändning. Låter man den stå i 15-20 minuter så startar den som vanligt. Ingen svartrök så den kan inte sura. Går igång på alla fyra utan problem. Hade den varit sur så skulle den gått orent i början. Någon som varit med om detta eller har någon idé? Det är en GSXR 97:a. Tacksam för svar eller idéer.
 
Oxid i tändlåset?

MARKUS ENGKVIST skrev:
2055847 Första turen på året i helgen och det börjar inte bra. Stannar för att tanka och får inte igång bågen. Inte det minsta tändning. Låter man den stå i 15-20 minuter så startar den som vanligt. Ingen svartrök så den kan inte sura. Går igång på alla fyra utan problem. Hade den varit sur så skulle den gått orent i början. Någon som varit med om detta eller har någon idé? Det är en GSXR 97:a. Tacksam för svar eller idéer.
 
MARKUS ENGKVIST skrev:
2055847 Första turen på året i helgen och det börjar inte bra. Stannar för att tanka och får inte igång bågen. Inte det minsta tändning. Låter man den stå i 15-20 minuter så startar den som vanligt. Ingen svartrök så den kan inte sura. Går igång på alla fyra utan problem. Hade den varit sur så skulle den gått orent i början. Någon som varit med om detta eller har någon idé? Det är en GSXR 97:a. Tacksam för svar eller idéer.

Jag har samma problem med min Honda Hornet. När den är kall startar den direkt utan problem. När jag kört ett tag och stannar vägrar den att gå igång. Den bara drar runt utan att tända. Någon som har mer tips på vad det kan bero på?
 
Har löst problemet nu. Bytte stiften fastän det var gnista på dom. Troligtvis blåstet den ut. Nu går den som den ska. Tackar för tipsen.
 
MARKUS ENGKVIST skrev:
2073651 Har löst problemet nu. Bytte stiften fastän det var gnista på dom. Troligtvis blåstet den ut. Nu går den som den ska. Tackar för tipsen.

Det tyder på en alldeles för fet soppablandning. Orsak? För många kallstarter? Slitna emulsionsrör? Läckande flottörnålar?
 
sVÅRSTARTAD GSXR

andersbrink skrev:
2074054 Det tyder på en alldeles för fet soppablandning. Orsak? För många kallstarter? Slitna emulsionsrör? Läckande flottörnålar?


Var i kontakt med den förra ägaren och problemen hade tydligen börjat efter att batt. hade tömts. Laddningen hade lagt av. Det satt NGK och dom är tydligen känsliga mot nersurning.
 
MARKUS ENGKVIST skrev:
2076092 Var i kontakt med den förra ägaren och problemen hade tydligen börjat efter att batt. hade tömts. Laddningen hade lagt av. Det satt NGK och dom är tydligen känsliga mot nersurning.

Alla tändstift är känsliga för nersurning, inte bara NGK, speciellt om motorn samtidigt går för fett och bildar ett kokslager på isolatorn som inte bränns bort vid normal drift. Om isolatorn är intakt, dvs inte är spräckt, kan alla stift räddas genom att bränna av sotet med gasol eller gassvets. Sotet är kol, kol leder ström, ström över isolatorn=kortslutning=död motor, det är därför det är viktigt att ha rätt värmetal så att sotet bränns bort under normal körning.
 
erkänn att du bara glömde att hålla in kopplingen :hihi

gjorde själv detta misstag ihelgen när bettan skulle startas för första gången på mucho länge :huvet
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top