Svårluftad (omöjlig?) frambroms.

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Som topic säger. Min frambroms är omöjlig att lufta. När jag köpte crosshojen i februari fungerade bromsen, men det var knappt. Den känndes inte bra så jag rev isär den i samband med helrenovering av resten av hojen. I aprill var allt förutom frambromsen fixad. Har hållt på med den sen dess.

Det jag gjorde med frambromsen när jag tog isär den var att plocka av bromsslangen, ta isär oket (plocka ur kolvarna och tätningar) och göra rent, sen satte jag ihop allt och började lufta. Inget trycka alls :3freak

Bytte tätningar, samma sak och fram till dagens datum har jag gjort följande:

* Bytt tätningar i oket.
* Bytt allt i bromscylindern (lika bra!)
* Bytt bromsslang (den gammla var inte "snygg")
* Nya kolvar i oket (fick dom nästan gratis!)
* Ny luftningsnippel (hittade!)
* Bytt alla brickor vid anslutningarna (billigt, så varför inte?)

Jag trycker bromsvätskan nerifrån med en spruta till en början, sen luftar jag vanligt men får absolut inget tryck i systemet. HJÄLP!

Dom inre tätningarn i oket är inte likformiga så att säga. Jag bifogar en bild på hur dom ser ut i genomskärning, hoppas ni fattar.

taetningnd9.gif

Åt vilket håll ska dom egentligen sitta? Min handlare säger att tjocka delen ska vara neråt och smala uppåt, stämmer det?

Oerhört tacksam för all hjälp jag kan få!

MVH. Fredrik

Jag luftade oxå i en par dar tills nån sa att man ska lufta i banjo kopplingarna oxå, det kan lägga sig luft där som inte vill flytta på sig.

Prova det

Ricken skrev:
2333765 Jag luftade oxå i en par dar tills nån sa att man ska lufta i banjo kopplingarna oxå, det kan lägga sig luft där som inte vill flytta på sig.

Prova det

Förstår inte riktigt hur du menar. Berätta lite närmare.

Du har väl en banjo koppling där oket möter slangen.

Där sitter det en bult, tryck in handtaget och lossa på den bulten, både uppe och nere.

En bult i taget precis som du gör när du öppnar nippeln.

Nu förstår jag! Tack för tipset. Ska prova så fort jag hunnit ladda psykiskt :tomten

Glöm inte att kolla att bromssystemets absolut högsta punkt är huvudbromscylindern.

Går slangen i en uppåtspänd båge ovan styret har du luft där. Antar (hoppas) du redan tänkt på det.

/H

Henning! skrev:
2333788 Glöm inte att kolla att bromssystemets absolut högsta punkt är huvudbromscylindern.

Går slangen i en uppåtspänd båge ovan styret har du luft där. Antar (hoppas) du redan tänkt på det.

/H

Det har jag tänkt på, så det är inte det som är felet.

Alldeles nyss fick jag tryck i systemet men efter några pumpningar MED tryck så försvinner det helt plötsligt igen. Några tips? Jag börjar bli knäpp nu.

Och frågan om tätnignarna återstår fortfarande också! Sitter dom åt rätt håll?

Fräd skrev:
2335698 Alldeles nyss fick jag tryck i systemet men efter några pumpningar MED tryck så försvinner det helt plötsligt igen. Några tips? Jag börjar bli knäpp nu.

Och frågan om tätnignarna återstår fortfarande också! Sitter dom åt rätt håll?

Om du med tätningarna menar de runt kolvarna så ska de sitta så kolvarna naturligt pressas tillbaka utåt efter en inbromsning.

Det lustiga är att jag sitter i nära samma sits som du då jag idag rivit mitt ok och jockat med det.

Jag får tryck, men bara ynka lite bromseffekt.

Så snart alla kunder gått ska jag lufta och se om det hjälper. :)

/H

Använde din fina skiss lite :tummenupp
Fast oftast är tätningen kvadratisk eller rektangulär och spåret bearbetat koniskt så att tätningen ändå hamnar som du ritat.
Dock inte i huvudcylindern, så där gäller det att sätta minsta innerdiameter in mot trycket så att säga.

Last edited:
Ozzian skrev:
2336982 Använde din fina skiss lite :tummenupp
Fast oftast är tätningen kvadratisk eller rektangulär och spåret bearbetat koniskt så att tätningen ändå hamnar som du ritat.
Dock inte i huvudcylindern, så där gäller det att sätta minsta innerdiameter in mot trycket så att säga.

Då sitter tätnigarna rätt. Synd, för då är det inte det som är felet :huvet

Nu lämnar jag in skiten, för jag klarar inte av det. Bye bye många sköna kronor :3freak

Hittade en bild på ett ok med koniska tätningar, vet ej om det hjälper.

Har ett svagt minne av att på en CR125:a som jag skruvat med satt det en gummiplugg i hålet mellan behållare och kolv uppe i huvudcylindern, pluggen hade en slits i mitten som inte var öppen utan vätskan kan inte rinna igenom pluggen utan måste sugas ner av kolven.

Tänk dig en bricka utan hål av gummi som man skär ett spår i med en vass kniv, gummit håller tätt efersom kanterna på spåret trycks mot varandra tills det blir tryck/sug på ena sidan av brickan och spåret öppnas.

Den var väldigt besvärlig att lufta om det kommit lite luft i huvudcylindern så enklaste sättet var att fylla behållaren med bromsvätska, öppna luftnippeln nere på oket, ta en engångsspruta med bromsvätska, trycka in vätskan uppifrån huvudcylindern direkt ner i kolven via gummipluggen medans man pumpade sakta med handtaget.

Efter man tryckt in några sprutor så kolven var full med bromsvätska gick det att stänga luftningsnippeln och lufta som vanligt dvs. pumpa in handaget upprepade gånger, hålla handtaget inne och öppna nippeln på oket fram och tillbaka och fortsätta tills man fått ur all luft.

Bifogat

• oilseal caliper.JPG
    oilseal caliper.JPG
    9.3 KB · Visningar: 46
Japp, frambromsen (av någon anledning) brukar vara skittråkig, jäklas nästan alltid.
Senaste gången tog jag en injektionsspruta, modell lite större, tror den var från någon bläckpåfyllningssats till skrivaren eller så var den från apoteket, har de inga lämpliga så finns det en modell man har till att ge flytande läkemedel till småbarn.

Jag anslöt den med lite gummislang till lufningsnippeln på oket.
Dra sprutkolven till sitt ytterläge och pumpa bromshandtaget långsamt några gånger.
Skruva åt luftnippeln för hand, lossa sprutan och tryck in kolven och upprepa hela proceduren tills du ser att sprutan fylls med vätska när du drar bromshandtaget.

Gick jättefort och blev bra :tummenupp

Hittar du ingen spruta så kan du nog använda en sportdrycksflaska med slang, klämma ihop den och ansluta till nippeln och så klämmer du "vecken" på flaskan, det borde bli nog undertryck.

Tätningarna är inte ditt problem, håller de tätt så gör de.
Problemet ligger troligen i huvudbromscylindern eller i luftningen som du nämner.
Sätt en bult i huvudbromscyllen där banjon sitter, lufta och se om du får tryck på det sättet.

Dvs, istället för banjon drar du i en vanlig bult (med rätt gänga såklart).

Får du inget tryck på det sättet så renovera huvudbromscylindern. Får du tryck efter luftning så är det inte det som är problemet.
Lufta alla banjos, slå på slangen+caliper+huvudbromscylle+banjos med skruvmejsel. Kolla om det kommer luftbubblor i behållaren, gör det det så fortsätt att lufta... Sätt ett straps runt handtaget och håll det med tryck ett par timmar, lufta igen...

/Fredde

freddexwing skrev:
Får du inget tryck på det sättet så renovera huvudbromscylindern.

Den ÄR renoverad med ny "kolv", tätningar, fjäder och har konstaterats fungerande på en annan hoj. Ska prova alla andra tips nu.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti