Svårighetsgrad

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är det haynes manual som är bäst eller finns det nån mer bra mekk bok?
Hojen känns svår att köra rakt, känns som hojen är "full" i låg fart och man får liksom koncentrera sig för att att köra rakt och kompensera fram och tillbaka med små rörelser. Tyckte mig känna ett litet knak när man vrider styret. Ska förbi garaget här i dagarna och känna lite mer.

Okej men byta clip on är inte helt enkelt?
Bäst är verkstadsmanualen från tillverkaren.
Har du känt på hjullager?
Spårar hojen?
Är gaffeln i spänn? Det är rätt vanligt efter en krasch.
Ställ ner din styrdämpare på minimum.
Är fälgarna raka?
Ligger däcket an mot fälgen hela vägen runt på båda sidor?

Det är inte svårt att byta clipon, men du behöver plocka av framhjulet och lossa gaffelbenet och släppa ner det så du får loss cliponet om det sitter mellan styrhalvorna.
Du behöver antingen hänga hojen från taket eller använda ett depåstöd som lyfter i kronan. Eller ett Abbas stand eller skylift. Inte svårt, men du behöver eventuellt plocka av en massa kåpor för att komma åt
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen

Bifogat

  • Screenshot_20210429-132046_eBay.jpg
    Screenshot_20210429-132046_eBay.jpg
    268.8 KB · Visningar: 16
  • Screenshot_20210429-132034_eBay.jpg
    Screenshot_20210429-132034_eBay.jpg
    396.5 KB · Visningar: 16

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Bäst är verkstadsmanualen från tillverkaren.
Har du känt på hjullager?
Spårar hojen?
Är gaffeln i spänn? Det är rätt vanligt efter en krasch.
Ställ ner din styrdämpare på minimum.
Är fälgarna raka?
Ligger däcket an mot fälgen hela vägen runt på båda sidor?

Det är inte svårt att byta clipon, men du behöver plocka av framhjulet och lossa gaffelbenet och släppa ner det så du får loss cliponet om det sitter mellan styrhalvorna.
Du behöver antingen hänga hojen från taket eller använda ett depåstöd som lyfter i kronan. Eller ett Abbas stand eller skylift. Inte svårt, men du behöver eventuellt plocka av en massa kåpor för att komma åt
Hjullager och packboxar bytte jag nyss hos en verkstad.
Frågade vad han hade för idé om varför den känns som den gör, ingen aning fick jag till svar. Vet inte om gafflarna är i spänn men det kanske hade uppdagats när han bytte packboxarna?

Hojen spårar vad jag kan se. Gjorde vattentricket då såg dom ut att gå i linje.

Hur kollar jag om däcket ligger an mot fälgen, dock har jag fått pumpa bakdäcket två ggr, dels när jag köpte den för 2 mån sen och dels när jag tog ut deb för säsongen för ca 1 vecka sen? Och hur kollar jag om gaffeln ligger i spänn samt hur justerar jag ner styrdämparn till min?

Tack för utförliga svar :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hjullager och packboxar bytte jag nyss hos en verkstad.
Frågade vad han hade för idé om varför den känns som den gör, ingen aning fick jag till svar. Vet inte om gafflarna är i spänn men det kanske hade uppdagats när han bytte packboxarna?

Hojen spårar vad jag kan se. Gjorde vattentricket då såg dom ut att gå i linje.

Hur kollar jag om däcket ligger an mot fälgen, dock har jag fått pumpa bakdäcket två ggr, dels när jag köpte den för 2 mån sen och dels när jag tog ut deb för säsongen för ca 1 vecka sen? Och hur kollar jag om gaffeln ligger i spänn samt hur justerar jag ner styrdämparn till min?

Tack för utförliga svar :)

Har mekanikern inte gjort fel ska gaffeln inte vara i spänn. Det är generellt svårt att se det om det inte är rent jävligt mycket skjuvning, men om styret är rakt när du kör rakt så bör det inte vara något jätteproblem. Sedan får vi hoppas att mekanikern bytte radialtätning så han inte tryckte dit en packbox. :hihi

Behöver du pumpa däcket så ofta läcker det mer luft än normalt. Det lättaste sättet att kolla om det ligger av rätt är att hissa upp det och snurra det och titta på hur det ser ut vid fälgkanten. Det ska ligga an likadant hela vägen.
Du kan testa att spraya såpavatten längs kanten med och se om det läcker nånstans. Alternativt plocka av det och sänka det i vatten och spana efter bubblor, eftersom att det inte verkar hålla tätt som det ska.
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Bäst är verkstadsmanualen från tillverkaren.
Har du känt på hjullager?
Spårar hojen?
Är gaffeln i spänn? Det är rätt vanligt efter en krasch.
Ställ ner din styrdämpare på minimum.
Är fälgarna raka?
Ligger däcket an mot fälgen hela vägen runt på båda sidor?

Det är inte svårt att byta clipon, men du behöver plocka av framhjulet och lossa gaffelbenet och släppa ner det så du får loss cliponet om det sitter mellan styrhalvorna.
Du behöver antingen hänga hojen från taket eller använda ett depåstöd som lyfter i kronan. Eller ett Abbas stand eller skylift. Inte svårt, men du behöver eventuellt plocka av en massa kåpor för att komma åt
Kan det här va nåt?
 

Bifogat

  • Screenshot_20210429-140901_Chrome.jpg
    Screenshot_20210429-140901_Chrome.jpg
    408.8 KB · Visningar: 8
  • Screenshot_20210429-140908_Chrome.jpg
    Screenshot_20210429-140908_Chrome.jpg
    356.5 KB · Visningar: 8

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Kan det här va nåt?
Den där används för att sätta upp i undre gaffelkronan för att lyfta framhjulet vid hjulbyte och liknande.
Du kan använda den föratt ta bort gaffelbenen också men du kan inte byta styrlager med hjälp av den där.
Det är inte världens enklaste lyft att använda, ibland får man använda en vanlig hylsa för att fylla ut i hålet där man lyfter och ibland måste undre delen av kåpan bort för att inte spräcka den.

Men, om du har fått gaffeln servad efter det att du tycker den är svårkörd och det var en riktig mc-meksom gjorde servicen så skulle jag stryka punkterna gaffel i spänn och styrlager för det märker man när man jobbar med grejerna.
Tänk efter vad som hänt /gjorts med hojen mellan det att du tyckte den var ok till du märkte att den inte är ok.
Lättare att hitta felet då.
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Den där används för att sätta upp i undre gaffelkronan för att lyfta framhjulet vid hjulbyte och liknande.
Du kan använda den föratt ta bort gaffelbenen också men du kan inte byta styrlager med hjälp av den där.
Det är inte världens enklaste lyft att använda, ibland får man använda en vanlig hylsa för att fylla ut i hålet där man lyfter och ibland måste undre delen av kåpan bort för att inte spräcka den.

Men, om du har fått gaffeln servad efter det att du tycker den är svårkörd och det var en riktig mc-meksom gjorde servicen så skulle jag stryka punkterna gaffel i spänn och styrlager för det märker man när man jobbar med grejerna.
Tänk efter vad som hänt /gjorts med hojen mellan det att du tyckte den var ok till du märkte att den inte är ok.
Lättare att hitta felet då.
Köote hojen för två mån sen så har bara kört hem den och till verkstaden. Så deb gar varit så sen köp. Fick den för hyffsat pris därav köp.
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Är det nån av er kunniga som bor i sthlm och vill provköra mot en peng?
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
O är det skadligt att köra lite med huggande koppling? Märker bara av det då o då.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
O är det skadligt att köra lite med huggande koppling? Märker bara av det då o då.
Det beror väl lite på hur jävligt det hugger, men generellt sett så är det nog mest irriterande tills den slutar funka. Det är väldigt drygt att köra utan koppling, eller är inte ha någon driving.
Har du testat byta oljan?
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Det beror väl lite på hur jävligt det hugger, men generellt sett så är det nog mest irriterande tills den slutar funka. Det är väldigt drygt att köra utan koppling, eller är inte ha någon driving.
Har du testat byta oljan?
Hahahaha ja kan va lite halvtfisigt o köra utan koppling. Ungefär som när kopplingsvajern gick av på förra då slog jag i backen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hahahaha ja kan va lite halvtfisigt o köra utan koppling. Ungefär som när kopplingsvajern gick av på förra då slog jag i backen.
Det jobbiga är ju att komma igång från stillastående. :hihi Ja, jag skulle väl kanske inte vilja köra i Stockholm så heller.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
På många hojar jag mekat med är fabrikens verkstadsmanual bättre än Haynes.
För dom flesta hojar, kan man hitta dom gratis på nätet.
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Ser ut som det är rätt blött runt oljetråget.
 

Bifogat

  • 20210429_181205.jpg
    20210429_181205.jpg
    1.9 MB · Visningar: 28

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hur justerar man den? Är det bara att skruva upp den på mässingmuttern där till höger?
Din verkar ha en original styrdämpare och där finns tydligen ingen justering.

Du behöver definitivt läsa servicemanualen så att du får lite mer "sammanhang" i vad som kan behöva göras för en viss typ av problem.

 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Din verkar ha en original styrdämpare och där finns tydligen ingen justering.

Du behöver definitivt läsa servicemanualen så att du får lite mer "sammanhang" i vad som kan behöva göras för en viss typ av problem.

Aa exakt original. Aa hittade den där tack. Ska sätta mig o läsa på. Student på nytt :)
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Måste fråga om nån vet vilken momentnyckel som är mest allround för hoj. Fanns ju massa olika moment från 5 till 210nm och 3/8" och 1/2"
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
En liten för små moment och en stor för de jobbigare momenten som hjulmutter.
Tja sista frågan. Vad brukar kunna läcka från trågdelen/nedre delen av motorn. Är det vanligt att oljetrågspackning ger upp bara sådär? Kan det vara nån packbox runt växellådan?
 

Bifogat

  • 20210429_181205.jpg
    20210429_181205.jpg
    1.9 MB · Visningar: 11
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top