Svår mc-olycka i Dalsland

MrEd skrev:
Vad man bör fråga sig, antar jag, är om döden är ett rimligt straff för stöld.

Det är väldigt skillnad på att straffas med döden/skador för stöld och att själv agera så att man skadas i samband med brott...

Fel gör ont heter det ju...

Det värsta med att han åker omkull är att vi får betala hans brott 3 gånger, dels genom försäkringen, dels vården och dels ev straff.

Rätt åt honom, tycker dock synd om anhöriga!

1. JA, det är synd om människor som far illa på grund av olyckor och annat
2. Graden av medlidande sjunker något när man får höra bakgrunden till olyckan...

det är iaf min åsikt...

Hoztic skrev:
Fel gör ont heter det ju...

Det värsta med att han åker omkull är att vi får betala hans brott 3 gånger, dels genom försäkringen, dels vården och dels ev straff.

Rätt åt honom, tycker dock synd om anhöriga!

.....Man kan ju hoppas att olyckan leder till att han gör vissa omvärderingar av sitt liv och leverne....
Detta kan ju få honom att skärpa sig och isåfall lär det ju i slutänden spara in rätt mycket stålar åt samhället.
Det kan ju vara så att det plötsligt slår honom när hanligger i gipsvagga på sjukhuset hela sommaren att hans polare är fulla av skit som håller på med allt de hållt på med. Och han kanske plötsligt inser att han varit ett arsle mot sin familj, den familj som trots allt han gjort, står vid hans sjukhussäng varje dag...

Jag spekulerar men med lite tur kan det bli så. jag skulle nog tänka efter och få nya prioriteringar...

korvgubbe skrev:
.....Man kan ju hoppas att olyckan leder till att han gör vissa omvärderingar av sitt liv och leverne....
Detta kan ju få honom att skärpa sig och isåfall lär det ju i slutänden spara in rätt mycket stålar åt samhället.
Det kan ju vara så att det plötsligt slår honom när hanligger i gipsvagga på sjukhuset hela sommaren att hans polare är fulla av skit som håller på med allt de hållt på med. Och han kanske plötsligt inser att han varit ett arsle mot sin familj, den familj som trots allt han gjort, står vid hans sjukhussäng varje dag...

Jag spekulerar men med lite tur kan det bli så. jag skulle nog tänka efter och få nya prioriteringar...

Ja, det kan ju vara ett billigare alternativ att omvända hojtjuvar på än meningslös terapi, "straff" osv! :)
Förhoppningsvis har han nån familj också som han känner att han har försakat, och som inte levde på hans hojstölder...

SnOOkIE skrev:
En man fick livshotande skador när hans mc åkte av vägen under natten till tisdagen. Olyckan skedde utanför Dals-Rostock.

Mannens körde längs väg 166, öster om Dals-Rostock i Dalsland, då hans motorcykel av okänd anledning gick av vägen. Klockan var då omkring halvtre på natten.
Mannen fick enligt TT livshotande skador i samband med olyckan.

Vad som inte framgår är att inte hojen är hans!! den vart hämtad efter stängningsdags utan betalning i mellerud på W-B. o nu med blåljus i nacken! polisen mötte alltså tjuven när dom fick larm om inbrott o gav sig efter honom! :Bugar

En sån där livsfarlig, okontrollerbar hoj alltså.. De är inte att leka med. Jag tycker själv det är så jobbigt när Victoria tar över och kör sig själv när vi är ute... :gnissla

Tycker också synd om killen...en människa som mår bra inombords går sannolikt inte och snor en hoj. Oerhört tragiskt egentligen...

korvgubbe skrev:
Det är väldigt skillnad på att straffas med döden/skador för stöld och att själv agera så att man skadas i samband med brott...

Ja jo. Jag försökte bara dra en liten jämförelse för folk som reflexmässigt tänker "Hoppas han dör den fan" (Jag själv inberäknad)

Okej, man skall inte önska att andra gör sig illa och sen sitta och gotta sig i deras olycka.

Dock så får man ju lite lite lite skadeglädje just med tanke på dom känslor man får om en annan hojbroder vars mc blivit stulen (kunde varit DIN hoj) och att "boven" då kör i diket (oavsett om han bryter benet eller bara får näsblod) så blir man ju nöjd att det på något sätt straffade sig.

Sen är det ju självklart som så att det står kanske 21 människor, anhöriga, bekanta osv som får lida minst lika mycket som den stackare som körde i diket.

Nåja, lite dubbelmoral men man får se till sina egna intressen :rolleyes: :näsblod

955i skrev:
Okej, man skall inte önska att andra gör sig illa och sen sitta och gotta sig i deras olycka.

Dock så får man ju lite lite lite skadeglädje just med tanke på dom känslor man får om en annan hojbroder vars mc blivit stulen (kunde varit DIN hoj) och att "boven" då kör i diket (oavsett om han bryter benet eller bara får näsblod) så blir man ju nöjd att det på något sätt straffade sig.

Sen är det ju självklart som så att det står kanske 21 människor, anhöriga, bekanta osv som får lida minst lika mycket som den stackare som körde i diket.

Nåja, lite dubbelmoral men man får se till sina egna intressen :rolleyes: :näsblod

Precis.
Man är en hycklare helt enkelt. :D

Intellektuellt kan man tycka synd om tjuven som kör vält med ens hoj men känslomässigt garvar man. Vi är lustiga varelser vi människor :hihi

Kommentar?!?!? tycker det ser ut som fakta!

2ono skrev:
Årets idiot kommentar :kocko

Tjuvar mördare och andra som ängnar sig åt brottslighet straffas ut MIN syn aldrig tillräkligt men blåser man staten på pengar ex. skattebrott osv. då får man verkligen stå sitt kasst o betala tillbaka vart enda öre o lite därtill + fängelse eller liknande!!

Jag o då menar jag JAG anser att han kan ha det inte att han skall trilla av pinnen men ligga där ett tag tills han fattar va han sysslar me! o ja det verkar som han har sysslat me detta i hela sitt liv o nu fick han sitt straff! bra tycker jag!

Jag tycker att kommentaren är relevant, mot bakgrund både av senaste tidens diskussioner om brott & straff på SH och ut trafiksäkerhetssynpunkt (läs: diskussioner om olycksstatistik, försäkringsbelastning etc).

Men däremot:

SnOOkIE skrev:
det verkar som han har sysslat me detta i hela sitt liv

Vad har du för faktauppgifter, eller andra anledningar till den slutsatsen, som du väljer att inte redovisa?

SnOOkIE skrev:
Kommentar?!?!? tycker det ser ut som fakta!

Tjuvar mördare och andra som ängnar sig åt brottslighet straffas ut MIN syn aldrig tillräkligt men blåser man staten på pengar ex. skattebrott osv. då får man verkligen stå sitt kasst o betala tillbaka vart enda öre o lite därtill + fängelse eller liknande!!

Det är rätt kul att visa tycker det är värre att stjäla en hoj för 100.000 än att stjäla ett par millar genom bedrägerier och fiffel... :kocko

Kan du inte bara visa lite på fakta som visar det du säger, nämligen att tjuvar och mördare får lägre straff än skattefiflare och bedragare...... Jag säger inte emot dig, jag är bara väldigt väldigt nyfiken på var du fått den uppfattningen ifrån förutom att det troligen är så att du är ytterligare en i raden som bara reagerar när de får nyheter upplästa istället för att försöka tänka, reflektera och sedan kanske sätta sig in ytterligare i ämnet......

69:an skrev:
Vad har du för faktauppgifter, eller andra anledningar till den slutsatsen, som du väljer att inte redovisa?

Det var ju säkert en av Dom(Tm) som snott hojen å de är ju uppfostrade för att stjäla! Nakcskåt!
:rolleyes:

så vad är värst skattebrott alltså blåsta staten på 80.000 eller förgripit sig på ett barn!? skattefifflet gav 8 månaders fängelse o han som förgrep sig på barnet fick 3 månader o ett lättare skadestånd!! det är fakta måste jag skriva vem dessa 2 förövare är!? nä.

Jag tycker inte synd om killen som körde halvt ihjäl sig för att han är den han är tillhör en grupp i sammhället som lever på andras olycka sen om han lurar staten förgriper sig på barn eller snor en cykel för 100.000:- det spelar mig ingen roll. sen att snatta en chokladbit eller sånt småtjaffs nån gång i barnaår det kan man ju ta, det är ju barn som förhoppningsvis lär sig efter tillsägelse.. men denhär mannen hade knappast slutat me sin brottsbana om ägaren till hojjen/butiken sagt till honom att det var fult att stjäla.

Vad jag menar är att brott som drabbar oss vanliga knegare darbbar aldrig tjuven föränn som nu när dom skadar sig själva han har ju ingen annan än sig själv o skylla!!!

Hade han lånat hojjen på butikens öppettider o kört av vägen o fått livshotande skador hade jag lidit med honom o hoppats på tillfrisknande.

Men nu bröt dom sig in gågn nr.2 snodde hojjen blev jagade av polis o krashade vems fel !? tycka synd om NÄ!

korvgubbe skrev:
Det är rätt kul att visa tycker det är värre att stjäla en hoj för 100.000 än att stjäla ett par millar genom bedrägerier och fiffel... :kocko

Kan du inte bara visa lite på fakta som visar det du säger, nämligen att tjuvar och mördare får lägre straff än skattefiflare och bedragare...... Jag säger inte emot dig, jag är bara väldigt väldigt nyfiken på var du fått den uppfattningen ifrån förutom att det troligen är så att du är ytterligare en i raden som bara reagerar när de får nyheter upplästa istället för att försöka tänka, reflektera och sedan kanske sätta sig in ytterligare i ämnet......

Du kan ju inte jämföra 2mille med 100.000 jämför ett skattebedrägeri på 100.000 och en stöld av en cykel bil osv. som uppgår till ett värde av 100.000:- vilket tror du ger högst straff/böter!?

Last edited:
SnOOkIE skrev:
så vad är värst skattebrott alltså blåsta staten på 80.000 eller förgripit sig på ett barn!? skattefifflet gav 8 månaders fängelse o han som förgrep sig på barnet fick 3 månader o ett lättare skadestånd!! det är fakta måste jag skriva vem dessa 2 förövare är!? nä.

Du får väl lära dig skilja på vad man bevisats skyldig till och därefter straffas för och vad man anklagas för.

Och eftersom jag aldrig hört talas om någon som fått 8 års fängelse för att ha fifflat undan 80.000 så vore det bra om du gav någon form av källanvisning....

Jag har heller inte hört någon få endast tre månader för att ha våldtagit ett barn... Så även där vill jag ha en källanvisning...

Däremot vet jag MÅNGA som anklagas för både det ena och det andra men sedan döms för ett mycket mer ringa brott och därför slipper hårda påföljder.... Men man ska straffas för det man bevisas skyldig för, inte för vad man bara anklagas för...

Trodde för övrigt det där med rättsäkerhet, bevisprövning o.s.v. var en av de saker som vi faktiskt eftersträvar i en demokratisk stat som Sverige.

Om du hellre vill se mer sumariska avrättningar och lite lättare att få folk stenade, pryglade och straffade utan att saker och ting måste bevisas lika noga så finns det en rad länder som du mer än gärna kan flytta till... Varför inte Iran eller kanske Afghanistan? Så kanske du kan få bevittna när de hugger händerna av en tjuv på torget.... Eller tjuv och tjuv.... byäldsten ansåg iaf att det är en tjuv eftersom han är farbror till den bestulna... Domstol? Vaddå?

Edit1: Fan.. han ju svara inan du ändrade...

Jag tycker stöld av hoj för 100000 är samma elände som stöld av 100.000 i rena pengar... Gör man sig däremot skyldig även till inbrott, skadegörelse och ev olaga hot under tiden så ska ju straffet blir hårdare. Om man som grädde på moset dessutom gör sig skyldig till vårdslöshet i trafik och olovlig körning så är det ju ytterligare påföljd för det..... och OM, om man dessutom kör så vårdslöst på den stulna hojen att någon annan skadas så gör man sig ju dessutom skyldig till åsamkande av kroppskada så plötsligt kan man ju skaka galler rätt länge.....

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back