svänghjulsvikter

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Har en motocross som är väldigt ettrig och rapp vilket funkar utmärkt på crossbanan. Problemet är när jag kör enduro eftersom hojen gärna matar på för mycket och för snabbt, dessutom måste jag smålira med kopplingen vid låg fart för att undvika att den dör.

Lösningen på detta verkar bland annat vara ett tyngre svänghjul. Frågan är hur tungt svänghulet behöver vara. Hojen är en husqvarna 144cc och svänghjulet väger idag 555g. Kan det vara lämpligt att sikta på 750g? Jag vill fortfarande ha en rapp motor men med något bättre enduroegenskaper.

Svänghjulsvikten hade jag tänkt svarva själv som en disk som sitter utanpå svänghjulet. En helt rund disk borde väl bli bäst med tanke på balansering.

Tips, ideer?

Man kan borra hål å sätta dit hårdmetallpinnar å svetsa igen om det är kasst med plats de väger ju typ dubbelt upp. Det gör polarna som kör dragracing iallafall....

Man kan borra hål å sätta dit hårdmetallpinnar å svetsa igen om det är kasst med plats de väger ju typ dubbelt upp. Det gör polarna som kör dragracing iallafall....
OT, men vad vinner man på ett tungt svänghjul i dragracing? :va Då vill man väl ha en motor som svarar bra, eftersom man ju axxar hela tiden?

OT, men vad vinner man på ett tungt svänghjul i dragracing? :va Då vill man väl ha en motor som svarar bra, eftersom man ju axxar hela tiden?

En ren gissning är bättre bett i asfalten.

Ok, jag hade tänkt borra två hål och gänga för att sedan fästa disken i.

Last edited:
Det beror på hur du designar dina vikter. 1g långt ut från rotationscentrum gör mycket större skillnad än ett gram nära.

Eftersom du kan göra egna vikter så är det väl bara att svarva och testa sig fram.

Det beror på hur du designar dina vikter. 1g långt ut från rotationscentrum gör mycket större skillnad än ett gram nära.

Eftersom du kan göra egna vikter så är det väl bara att svarva och testa sig fram.

Ja jag tänkte göra runda diskar i någon tjock plåt, räcker det inte med en så kan jag bara sätta en till utanpå. Jag siktar nog på ca 200g fördelat över hela svänghjulet. Verkar det ok??

Ja jag tänkte göra runda diskar i någon tjock plåt, räcker det inte med en så kan jag bara sätta en till utanpå. Jag siktar nog på ca 200g fördelat över hela svänghjulet. Verkar det ok??

200g är ungefär 3mm tjock plåt med diametern lite drygt 100mm
Om man sätt din disk i proportion till hela veven med två vevskivor och ett svänghjul så skulle jag nog gissa på att du kommer vilja ha två sådana skivor.

Men jag har aldrig testat själv så min gissning är nog inte bättre än din.

Tänker jag fel nu, eller är det bättre att ha mindre massa längre ut än mer massa fördelat över hela diametern? :va Man vill ju ha så lätt motor som möjligt, men samtidigt så mycket gyroeffekt/rörelseenergi som möjligt, och vid rotationscentrum gör väl vikten ingen nytta?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back