Kapten kläning skrev:
Vänstersvängande billister = livsfarligt!
Jäpp, svängande bilar är läskigt, och ibland är det så att dom inför en vänstersväng kan stå helt stilla FRAMÖR en mitt i en kurva.....
Var ute på en runda i onsdags kväll (16 juli), och är säkert fler än jag som åkt vägen från Upplands Väsby mot Skånela, via allén förbi Torsåkers kyrka mer än en gång?
Är en lång allé som avslutas med en höger som nyper rätt hyfsat, och så svag vänster efter det. När jag kör in i allén så ser jag en bil långt där framme, tom att han/hon eventuellt blinkar vänster, men eftersom det är låååångt fram dit, så försvinner det ur min hjärna, har tidigare inte ens noterat att det finns en liten avfart mitt i kurvan....
(Har nu i efterhand kört vägen två gånger, och borde utan tvekan sitta en varningsskylt för den där lilla anslutande vägen! Ska ringa VV om det i veckan!)
Nu borde det i min mer än lovligt hojåkningserfarna hjärna plingat en massa varningsklockor, brukar göra det i vanliga fall, men av någon anledning, kanske värmen (+30) eller att jag tänkte på annat, vilken rutt vi skulle ta, att vi nog var försenade till att hinna till det tänkta fiket i Vaxholm som stänger 20.00 osv... så plingade det inte det minsta...

Har fortfarande inte smält det här helt....
Närmar mig den skymda högersvängen, går ut till vänster mot en tänkt mittlinje för att kunna skära kurvan snyggt, börjar lägga ner, och.... så står en liten "pickis" snygg stilla framför mig!
Hinner tänka tusen tankar, ska jag knipa om den stillastående bilen på vänster sida och fortsätta rakt fram ut på avtagsvägen som jag nu ser (grusväg), eller ska jag försöka tokslänga ner hojen och ta bilen till höger på den lilla vägsnutt som finns bakom bilen???? Samtidigt så arbetar högerhanden mer eller mindre omedvetet med att tokbromsa, hör däckskrik, släpper lite, bromsar fullt igen tills däcklåsning igen osv, så farten sjunker, och har nog riktat in mig på att fortsätta rakt fram, till vänster om bilen, då han/hon helt plötsligt gasar på och slutför sin vänstersväng, så då blir det till att ompröva beslutet, kastar ner åt höger och går fritt precis bakom bilen.... puh!
Nu skulle nog många skrika, jäääää...la bilist! OK, det var en 70-väg, och då finns det väl någon "regel" som säger att man ska göra sin vänsterväg på ett trafiksäkert sätt, fortsätta framåt en bit, vända trafiksäkert, åka tillbaka och istället avsluta med en säker högersväng, men den regeln hade inte gjort mig gladare om jag placerat mig i rumpan på bilen....
OM jag hade kört i 70, så hade det nog inte varit några problem alls få stopp på hojen, men det gick kanske inte i 70....

så problemet var mitt, och om det gått totalsnett så hade jag nog faktiskt inte gnällt på bilisten, "bara" sagt att det kanske var lite dumt att svänga vänster där... och jag hade inte varit lyckligare i sjuksängen om jag kunnat skylla på någon annan, skulle ändå vara jag som hade ont....
Vad jag vill säga med det? Glad att jag fick fortsätta på trevliga vägar och ta en fika i Vaxholm med ett gäng kuliga hojåkare, att jag lärt mig något nytt trots 20.000 mil på hoj, och att det är VÅRT problem när man kör fortare än vad övriga trafikanter anser sig kunna vänta sig!
Så, kör riktigt fort på bana, och går det undan på landsväg, vilket det ofta gör, inget jag sticker under stol med, (dock inte bankörningstempo), kör fort på rätt ställe, och använd fantasin livligt, utgå från att ingen medtrafikant räknar med att du kör fortare än lagligt...
Är väl korkad som berättar om min fadäs, men kan det få andra att tänka till, så bjuder jag på det!
/B