Svängande bilar och våra "snabba hojar"....

Först och främst, se upp för 80-åringar vid förarsätet. För mig får ni gärna skälla ut dom, för ur en motorcyklists perspektiv är de bra mycket farligare än berusade personer i trafiken.

Emmi skrev:
Hände när jag körde budbil i stan för ett tag sen. Kommer till en korsning med min Merca Sprinter (lilla bilen :D). Det är högerregeln och på vägen till vänster står en kärring som stannat för att släppa över en gångare, jag ser att hon ser mej. Eftersom hon ska släppa före mej enligt högerregeln och står still fortsätter jag köra, (stannar inte alls). DÅ börjar kärringen köra rakt ut, passerar en maxad halvmeter från min bil. :skrämd :mad:

KÄRRINGJÄVEL! :mad:

Vad gulligt Emmi att du har döpt gixxern efter mig :)

Ett tips är att köra med "fantasi". förvänta er att fästet släpper eller att det kör ut nå´n på avfarten framför. Det skadar inte att vara berädd.

Thundercat skrev:
Jag håller med dig. Kör man för fort så kan man inte gnälla på bilisterna utan man får stå sitt kast.

Ett hypotetiskt exempel: Om jag är ute å kör och från mötande körfält så är det en bil som svänger åt sitt vänster, dvs korsar mitt körfält. Om jag då kör på tok för fort och klipper bilen så kan jag inte skylla på honom för att han svängde ut framför mig, för håller man rätt hastighet så händer det ingen olycka där.

Bra skrivet!

Skitsnack!! 50 km/h är tillräcklig hastighet för att en dödsolycka ska kunna inträffa. För att vara säker skulle man i praktiken behöva passera alla avfartsvägar och korsningar i 10 km/h. Förstår inte hur ni i inlägg efter inlägg sitter och försvarar bilister för deras bristande uppmärksamhet. Hur försiktiga och kloka vi än skulle vara som motorcyklister, så skulle bilisters vänstersvängar fortfarande kosta liv. Det finns ingen ursäkt för detta. Påminn gärna era föräldrar eller mor-/farföräldrar om detta ifall de sitter och kör vid 80 års ålder.

berggren_martin skrev:
Skitsnack!! 50 km/h är tillräcklig hastighet för att en dödsolycka ska kunna inträffa. För att vara säker skulle man i praktiken behöva passera alla avfartsvägar och korsningar i 10 km/h. Förstår inte hur ni i inlägg efter inlägg sitter och försvarar bilister för deras bristande uppmärksamhet. Hur försiktiga och kloka vi än skulle vara som motorcyklister, så skulle bilisters vänstersvängar fortfarande kosta liv. Det finns ingen ursäkt för detta. Påminn gärna era föräldrar eller mor-/farföräldrar om detta ifall de sitter och kör vid 80 års ålder.

Det handlar inte om att försvara eller skylla på någon, varken bilister eller hojåkare, det handlar om att överleva och klara sig från olyckor! Jag ski...er fullständigt i vems fel det var/är om jag råkar ut för något. Om jag hamnat på sjukan, eller värre än så, blir varken jag/anhöriga/kompisar inte det minsta mer lyckliga
av att -"det var bilistens fel"...

Och ett steg i överlevnadskursen är att inse att man utsätter sig för en jäkligt ondödig risk genom att tex passera en korsning det finns bilar i närheten av, i kanske tredubbla hastighetsbegränsningen, och att man i det läget inte kan kräva att bilisten hinner se en hoj, då spelar man roulette med sitt eget liv! Jag tycker det är kanonkul att gasa, och många med mig, men gör det på rätt ställe! (Jag är inte guds bästa barn och ibland växer hornen ut, men jag försöker i alla fall ta det lugnt bland bebyggelse och där det är en massa utfarter,korsningar, en taktik som fungerat hittils!)

/B

Det räcker med 30 km/h för att dödsolycka ska ske...
därav begränsningar i stan, o vid skolor osv..

fall från 2 ggr sin egen höjd räknas åxå som allvarligt trauma, och behandlas därefter vid symptom så som domningar eller inre skador = fastspänd på spineboard och säkra luftvägar, samt infarter ....

berggren_martin skrev:
Förstår inte hur ni i inlägg efter inlägg sitter och försvarar bilister för deras bristande uppmärksamhet.

En del av oss (som några andra redan nämnt) kör ju själva bil ibland.

Har själv bytt fil inne i stan utan att upptäcka MC:n som kom som ett skållat troll bakifrån.
Ingen insparkad dörr som vissa föreslagit, men han "hytte" ordentligt med näven.

Flagga skrev:
En del av oss (som några andra redan nämnt) kör ju själva bil ibland.

Har själv bytt fil inne i stan utan att upptäcka MC:n som kom som ett skållat troll bakifrån.
Ingen insparkad dörr som vissa föreslagit, men han "hytte" ordentligt med näven.

Jag kör också bil ibland, men jag kör aldrig ut rakt fram för en motorcykel. Och har jag en hoj bakom så ser jag till att släppa förbi den rätt snabbt... Ett tvåhjuligt fordon som närmar sig innebär att extra försiktighet krävs då man inte kan bedöma hasigheten lika bra. Detta är nåt de borde lära ut på körskolorna bättre.

Benkar har rätt, det spelar ingen roll vems felet var när motorcyklisten dött. Det är idioti att försöka blåsa förbi en korsning i 160-170 där man vet att bilar kan komma utsvängande, det finns också skymda korsningar där bilister inte har en chans att se någon som kommer i 150+.
Sedan ser jag alltför ofta sporthojsåkare som är helt jävla värdelösa på att bromsa, gasa går bra, bromsen verkar de inte ha klarat mer än bromsprovet på uppkörningen.
En polare som körde ihjäl sig för en massa år sedan, hade nog varit här idag om han inte panikat.
När han skrotade så var han och en annan polare ute och körde på en 70-90 landsväg, de låg och pendlade mellan 160-200, den ena på en gixxer1100 och han som dog på en gixxer750, 1100'an låg 10 meter bakom och hade inga som helst problem att bromsa för timmerbilen som kom ut från skogen, medan 750-åkaren bromsade omkull sig och kanade in i däcket på lastbilen.
Vems fel? Spelar ingen roll, man spelar med livet, jag dömer inte dem som gör det, jag har själv lekt med livet som insats i många saker jag hållt/håller på med, jag är medveten om riskerna, är man inte det kan man lägga handskarna på hyllan direkt.

Sen håller jag med om att bilister ändå måste vakna upp när de sitter och sover i sina soffor, jag är medveten om att det finns hojar i trafiken när jag kör bil, likväl som jag är medveten om bilarna när jag kör hoj, men de med "bara" b-behörighet inte har samma uppmärksamhet, kanske vi ska förbjuda vänstersvängar för bilar? ;)

berggren_martin skrev:
Jag kör också bil ibland, men jag kör aldrig ut rakt fram för en motorcykel. Och har jag en hoj bakom så ser jag till att släppa förbi den rätt snabbt... Ett tvåhjuligt fordon som närmar sig innebär att extra försiktighet krävs då man inte kan bedöma hasigheten lika bra. Detta är nåt de borde lära ut på körskolorna bättre.

Jo, och vi är nog relativt överens. Vi som kör MC själva är troligtvis mer uppmärksamma för andra motorcyklar även när vi sitter i en bil.

Det är dock väldigt svårt att upptäcka en MC som ligger några bilar bakom, och väljer han att "ge benet" och köra om samtidigt som man
själv ska byta fil...då går det undan...

Alla MC-förare kör inte bil, och då kan nog ibland den förståelsen och "framförsikten" saknas.

Det finns ju ett skäl till att det är 50 km där där det står 50 och 90 där det är 90 eller hur???

allstå ta det lite lungt i stan va det är mitt tips och gassa på motorvägen

Kawa Tina skrev:
Det finns ju ett skäl till att det är 50 km där där det står 50 och 90 där det är 90 eller hur???

allstå ta det lite lungt i stan va det är mitt tips och gassa på motorvägen

Jag har hört talas om minst lika många dödsolyckor som skett med vänstersvängande bilar på landsväg, även ofta då farterna varit lagliga. Vi kan med andra ord aldrig till 100 % lita på en bil i motsatta körfältet på en raka som står och blinkar till vänster, någon gång på 1000 (eller vad det nu kan vara) så svänger den rätt ut framför en. Att låga farter är säkrare har nog de flesta här ganska bra koll på, men få är beredda när de helt plötsligt har bredsidan av en bil framför näsan.

Man kan tycka vad man vill i ursprungsfrågan, det är iaf verkligheten som gäller. Och den är att många räknar inte med att det ska komma nån i 150+ på en 70-väg. Och den som tror nåt annat kommer att bli gruvligt besviken.
/u

Emmi skrev:
Hände när jag körde budbil i stan för ett tag sen. Kommer till en korsning med min Merca Sprinter (lilla bilen :D). Det är högerregeln och på vägen till vänster står en kärring som stannat för att släppa över en gångare, jag ser att hon ser mej. Eftersom hon ska släppa före mej enligt högerregeln och står still fortsätter jag köra, (stannar inte alls). DÅ börjar kärringen köra rakt ut, passerar en maxad halvmeter från min bil. :skrämd :mad:

KÄRRINGJÄVEL! :mad:

kan bara instämma, kör budbil från halmstad neråt oxie varje dag...o detta händer i stort sett varje dag!!!

Som nån sa, man får betrakta bilar som älgar!!!

Jo tack, men ta det vajjert även när det går sakta!
För ca 1 månad sedan så fick jag en 70 årig gubbe och hans lilla Renault rätt i sidan! Det gick inte fort för någon av oss men det räckte tillräckligt för att jag skulle få En spricka i hälen!
Får hoppa på kryckor i två månader till!

Vänstersvängande billister = livsfarligt!

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph