Svänga med en hd?

Hmm.. Undrar varför han bromsar med bakbromsen.. Men det är klart - en HD har ju naturligt tyngdpunkten rätt långt bak, så då hjälper det säkert.
Sen är det ju intressant att den andra hojen följer efter ner i Diket. Han kanske målfixerar? Vad tror ni?

Han kanske vill sympatikrascha med polaren?

För övrigt har man faktiskt användning för bakbromsen, till skillnad från med sportmoppar, när man åker glidare. Du har helt rätt i det.
 
Hmm.. Undrar varför han bromsar med bakbromsen.. Men det är klart - en HD har ju naturligt tyngdpunkten rätt långt bak, så då hjälper det säkert.
Sen är det ju intressant att den andra hojen följer efter ner i Diket. Han kanske målfixerar? Vad tror ni?

:D You rascal! :D
 
Det går att svänga.
På asfalt:
[YOUTUBE-ID]xn1erqJTK2M[/YOUTUBE-ID]
På jord:
[YOUTUBE-ID]0vkopfn1gLU[/YOUTUBE-ID]

Båda från bästa filmen:
"On any sunday".
Gamla gubbar kan än:
[YOUTUBE-ID]pdjaURi2xJ4[/YOUTUBE-ID]
Nya hojjar kan också:
[YOUTUBE-ID]s6AjrVqyU5s[/YOUTUBE-ID]
 
fattar ej varför mc polisen i usa envisas med att köra runt på dom där plåtburkarna. vet dom ej att utvecklingen på mc chassien med mera gått framåt sen 40 talet???.
finns MÅNGA hojar på marknaden som klarar dom kraven på en mc som dom har mycket bättre och dessutom har bättre kvalitet.

-------------------------------------------------------------------------
Problemet med killen i filmen e ju som vanligt inte hojen utan föraren. Dessutom e faktiskt , vilket är helt otroligt för många att förstå som inte ägt och kört en men en Electra glide är en väldigt bra åkhoj med otroligt bra manöverförmåga och balans trots sin storlek och vikt. Den har bästa nedläggningsvinkeln original av alla HD(allt är reklativ:tungan ) och den räcker gott för att smiska average sporthojsåkaren på en krokig roslagsväg, å du kan haja hur roligt det är:D Fotplattorna har samma funktion som knäna på banan och du behöver inget titanskrot för att ge effektfullt gnistsprut:D
Bromsarna kunde va bättre men största bristen är de dåliga original HD/dunlopdäcken som dom levereras med som är nästan farligt dåliga i vått.
Visst alla garvar åt HD och det är klart att det finns effektivare kurvätare men det är i 99,99% klientelet bakom styret som är största felet:D
Senaste HD:n var en Electra glide Ultra classic (275Kg) som jag körde ca 2500mil under tre år och till största del på kurviga roslagsvägar och en norge semester.
 

:tungan

Han kanske vill sympatikrascha med polaren?

För övrigt har man faktiskt användning för bakbromsen, till skillnad från med sportmoppar, när man åker glidare. Du har helt rätt i det.

Ursäkta, jag tror du massuppfittade mitt inlägg. Se Jörgens post på förstasidan i tråden för referens. :D
Min andra hoj är en Suzuki XF. Bakbromsen behövs redan på den - självklart måste den göra ännu mer nytta på ett tungt USA-järn.
 
Last edited:
-------------------------------------------------------------------------
Problemet med killen i filmen e ju som vanligt inte hojen utan föraren. Dessutom e faktiskt , vilket är helt otroligt för många att förstå som inte ägt och kört en men en Electra glide är en väldigt bra åkhoj med otroligt bra manöverförmåga och balans trots sin storlek och vikt. Den har bästa nedläggningsvinkeln original av alla HD(allt är reklativ:tungan ) och den räcker gott för att smiska average sporthojsåkaren på en krokig roslagsväg, å du kan haja hur roligt det är:D Fotplattorna har samma funktion som knäna på banan och du behöver inget titanskrot för att ge effektfullt gnistsprut:D
Bromsarna kunde va bättre men största bristen är de dåliga original HD/dunlopdäcken som dom levereras med som är nästan farligt dåliga i vått.
Visst alla garvar åt HD och det är klart att det finns effektivare kurvätare men det är i 99,99% klientelet bakom styret som är största felet:D
Senaste HD:n var en Electra glide Ultra classic (275Kg) som jag körde ca 2500mil under tre år och till största del på kurviga roslagsvägar och en norge semester.

Bättre än Dyna FXR? Jag trodde fotplattemodellerna Electra samt Fatboy var sämre än tex Dyna Nightrain mfl som ju har mids gummipinnar original

Men en sportster måste ju ändå gå att lägga ner mer än en Electra? :tungan
 
:D Den där filmen har ju varit uppe i trådar i flera år på SH.

Alla har debatterat fenomenet med konceptknuttar som inta kan köra, jag har kontrat och lagt upp andra kul HD-krascher mm. Sist filmen var uppe la jag upp HD-strandraggaren som ska stå på sadeln inför publik... och krashar.
http://www.youtube.com/watch?v=gGNzI0wlK1E

Var det inte en av de här custombyggarna i USA som dog när han vurpade på samma sätt? IndianJoe eller nåt sånt har jag för mig han hette.
 
Var det inte en av de här custombyggarna i USA som dog när han vurpade på samma sätt? IndianJoe eller nåt sånt har jag för mig han hette.

Jo det stämmer. Det var för tragiskt. Såg programmet om honom på Discovery: Drogfri, nyförälskad och fått ordning på sitt liv efter alla turbulenta år. Och så dör han när han kör sitt standardtrick. :(

Indian Larry hette han. Känd för sina psykedeliska hojbyggen och turbulenta liv. Tyckte han var rätt cool, äkta rebell på ngt sätt.

indian_larry.jpg
 
Min andra hoj är en Suzuki XF. Bakbromsen behövs redan på den - självklart måste den göra ännu mer nytta på ett tungt USA-järn.

Ta det inte bokstavligt, visst fyller bakbromsen en funktion men det är marginellt. I praktiken använder jag och de jag brukar åka med den knappt alls, väldigt lätt att låsa bakhjulet och då gör den mer skada än nytta. Googlade fram xf. Det ser ju ut som nån slags offroadmoppe. Med den kan jag förstå att bakbroms funkar där hastigheten inte är så hög (jag antar att den inte är det).
 
Jo det stämmer. Det var för tragiskt. Såg programmet om honom på Discovery: Drogfri, nyförälskad och fått ordning på sitt liv efter alla turbulenta år. Och så dör han när han kör sitt standardtrick. :(

Indian Larry hette han. Känd för sina psykedeliska hojbyggen och turbulenta liv. Tyckte han var rätt cool, äkta rebell på ngt sätt.

Indian Larry var det ja.:tummenupp Såg också det Discoveryavsnittet, det var väl en av deras Biker Build Off där han skulle showa lite och omkom.

Jag tyckte också att han var lite cool även om han helt klart hade haft ett väldigt hårt liv. Lite mer hard core än OCC där jag tycker det har gått från fräna byggen till reklampelare som de bygger. Men det är en annan historia.

Om vi ska hålla oss till ämnet, den här gamla filmen så har jag inga åsikter eftersom jag aldrig har provat något som ens kan likna en customhoj. En massa fördomar har jag dock men det håller jag för mig själv.:tungan
 
Last edited:
Ta det inte bokstavligt, visst fyller bakbromsen en funktion men det är marginellt. I praktiken använder jag och de jag brukar åka med den knappt alls, väldigt lätt att låsa bakhjulet och då gör den mer skada än nytta. Googlade fram xf. Det ser ju ut som nån slags offroadmoppe. Med den kan jag förstå att bakbroms funkar där hastigheten inte är så hög (jag antar att den inte är det).

Nja, vid full broms skulle jag tro fördelningen är åtminstone 75-25 mellan fram- och bakdäck på XF:en, så det blir helt klart en märkbar skillnad i bromssträcka - däremot har jag tränat bort bakbromsreflexen på min Buell, just på grund av det du nämner, att det känns som att man vid ett panikläge riskerar att låsa bakhjulet och i värsta fall lägga sig.

XF:en är egentligen en SUV-version av DR; inte alls tänkt att ta offroad, men skönare än j_random_sporthoj på knagglig asfalt - toppar väl 160 eller så. Jag växte ur chassiet på en och en halv säsong, ungefär; känns som att den faktorn inte blir aktuell än på ett tag med min Ulysses. :)
 
Nedläggningsvinkeln är ju inte allt för extrem med de där hojarna. Mina fotpinnar och avgasrör var ganska hyvlade kan jag säga, första gången det hände höll jag på att skita ner mig av skräck eftersom hela hojen lyfts upp och känslan är ungefär som för en highsider när greppet hittar tillbaka. MAn vänjer sig. Ingår i hådee-konceptet. :D

Brorsans Deuce med orginalframflyttade pinnar går att bryta ner rätt brutalt, jag vet dock inte hur det är med orginalavgaset på.

Vi smiskade riktig krokväg en sommar jag och han och det går att åka på bra med den, visst gnistrar det lite ibland men den är så pass tung att det inte är någon fara att det ska lyfta hojen.

Att köra krokväg med en HD är som att ha sex med en fet MILF, man får jobba mycket, men det går att ligga...
 
Hmm.. Undrar varför han bromsar med bakbromsen.. Men det är klart - en HD har ju naturligt tyngdpunkten rätt långt bak, så då hjälper det säkert.
Sen är det ju intressant att den andra hojen följer efter ner i Diket. Han kanske målfixerar? Vad tror ni?

Hmm, jag använder nästan alltid bakbromsen... När/om det låser så släpper jag bara lite. Inget konstigt med det, tycker jag. Är jag månne världens mest perfekta mänskliga ABS? :bow
 
Brorsans Deuce med orginalframflyttade pinnar går att bryta ner rätt brutalt, jag vet dock inte hur det är med orginalavgaset på.

Vi smiskade riktig krokväg en sommar jag och han och det går att åka på bra med den, visst gnistrar det lite ibland men den är så pass tung att det inte är någon fara att det ska lyfta hojen.

Att köra krokväg med en HD är som att ha sex med en fet MILF, man får jobba mycket, men det går att ligga...

Farsan har en duece men den har jag inte vågat rejsa med eftersom han tycker mer om sin hoj än mig. :D Kanske är markfrigången bättre på den men jag betvivlar det. Den byggs väl på softailramen den också? Visserligen hade jag sänkt min hoj litegrann plus hade lågt dragna shotgunpipes men farsans bruds hoj, en nighttrain av okänd årgång, är det samma symptom med. O den HAR jag rejsat med. :D :yoparty

Hmm, jag använder nästan alltid bakbromsen... När/om det låser så släpper jag bara lite. Inget konstigt med det, tycker jag. Är jag månne världens mest perfekta mänskliga ABS? :bow

Menar du att du enbart använder bakbromsen eller vad? :näsblod
 
Last edited:
Jo det stämmer. Det var för tragiskt. Såg programmet om honom på Discovery: Drogfri, nyförälskad och fått ordning på sitt liv efter alla turbulenta år. Och så dör han när han kör sitt standardtrick. :(

Indian Larry hette han. Känd för sina psykedeliska hojbyggen och turbulenta liv. Tyckte han var rätt cool, äkta rebell på ngt sätt.
En ärlig människa.
Konstnärssjäl.
Saknas.
 
fattar ej varför mc polisen i usa envisas med att köra runt på dom där plåtburkarna. vet dom ej att utvecklingen på mc chassien med mera gått framåt sen 40 talet???.
finns MÅNGA hojar på marknaden som klarar dom kraven på en mc som dom har mycket bättre och dessutom har bättre kvalitet.

De måste ju ha en hoj som du kan prejja lastbilar med på motorvägarna när de jagar knarksmugglare. Försök prejja en stor jävla Scania med en liten sketen 1000-kubikare på 150kg. Sen prövar du med en HD på 600kg+ så får du se att det går bättre...
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top