Suzukis nya märkesförsäkring

• Thread starter Thread starter jP
  • Start date Start date
Gör gärna det. Det är inte så att jag misstror dig, snarare försäkringsbolag. Just detta bolag är ju inte det mest moderna heller med tanke på att deras hemsida är uråldrig (står exempelvis att de hoppas få upp exempel på premier för 2010 snart precis som det stod när de lanserade). De hänvisar dessutom till LF för försäkringsvillkort (vilket iofs stämmer då de ägs av LF) men jag hittar bara deras vanliga villkor där det är betydligt lägre självrisker. Kanske skulle man kunna överklaga med det ifall nåt händer nån gång.

hur menar du nu? Aprilia märkesförsäkring via svedea tar inte rsv4 rsv mille, och jag kollade if hondas märkesförsäkring, dom skulle ha 30k om året för en cbr1000rr 08:a, och jag har för mig att kawasakis märkesförsäkring inte tecknar zx10r.

Fast bara för att andra gör likadant betyder ju inte att det är rätt eller logiskt.
Har dessutom för mig att Aprilias märkesförsäkring endast kan tecknas av handlare i samband med köp av hoj. Det om något är väl helt rubbat.

Tycker det var bra jag! Snackade också med dem idag och en premie för mig på en Gixxer 750 -07 skulle gå på 12.000:-/år, 25.000:- i självrisk som halveras om jag installerar spårningsutrustning på hojen.
Då är jag visserligen snart 30 bast men bara haft kortet i 1.5 år och bor i Stockholm, så helt klart bästa erbjudandet.

Som jämförelse ville Salus Ansvar ha 61.000:-/år. Up yours säger jag bara! :)

En trevlig överraskning var att min nuvarande hoj, trötta GSXen, bara kommer kosta 4.500:-/år i halv. Kanske blir den en säsong till? :)

woot? Gixxer 750 07 för 12k om året med halverad självrisk om gps tracker... å 30 år? Jag är fan 39 och jag skulle behöva slanta minst det dubbla!
Var det hel eller halv eller bara trafik?
Nu blev det ju en dajtåna istället för mig men gixxer var helt klart på tapeten.

Läste precis och det är 25k som gäller som självrisk för gixxer oavsett ålder. Det är enbart Hayabusa de sätter självrisk efter ålder. Källa:
http://www.suzukimcforsakring.se/Uploads/HTMLArea/Dokument/20100205_Efterkop.pdf
"Självrisken är 5 000 kronor. För modellerna Hayabusa (yngre än 4 år), GSX R600, GSX R750 och GSX R1000 är självrisken 25 000 kronor."

Det är fel, jag har själv pratat med dem..

Jag är 30+ och bor i zon 1, fick dessa priser

Gixxer 1000 ´02, 5800:- Hel/hel med låg självrisk
Gixxer 1000 ´03 - ´08, 6200:- Hel/hel med 25k i självrisk

Last edited:
Kollade på en Suzuki GSX-R 750 i december 2010. Den hade gått 2300mil och kostade 40000kr.
men
Suzukis märkesförsäkring 12000kr/år med självrisk 25000kr vid vagnskada innebar betala totalt 37000kr till Länsförsäkringar 2012, vid en vagnsskada.
Mer än vad hojen skulle vara värd reparerad. Sjukt.
Så jag lade ner det projektet och köpte Triumphen.

Helförsäkring är inte aktuellt på sporthojar under 50k, eventuellt en halvförsäkring om man vill sova gott om nätterna. Jag kör halv på min K10.

Aldrig att man tar en försäkring med självrisk på 25k heller, det är bara löjligt.

vid stöld så halveras självrisken om det sitter en tracker MONTERAD i hojen, fackmannamäsigt utförd med kvitton och abonemang, jag frågade nämligen om jag fick gömma en gpstracker i hojen men det drar dom inte av på.

gsxr 1000 01 är det bra försäkring på om du är över 30 år.
5000 hel/hel självrisk 5000 kr det tycker jag är överkomligt.

Men min gsxr 1000 08 12000 hel/hel självrisk 25000, nej det är inte värt det. Nu när dollarn är billig och delar går att handla så lätt.

Helförsäkring är inte aktuellt på sporthojar under 50k, eventuellt en halvförsäkring om man vill sova gott om nätterna. Jag kör halv på min K10.

Aldrig att man tar en försäkring med självrisk på 25k heller, det är bara löjligt.

Fast i mitt fall var hel/hel billigare än halv så.. inget val med en självrisk på 5K, men exemplet ovan så nä inte hel...

Jag pröjsar 7900 hel/hel för min K9:a. Mitt resonemang är följande: Vad har jag för alternativ? Jag kan köra vanlig helförsäkring med en premie på 16 till 25 000 spänn eller jag kan köra halv med en premie på kanske 10-12 000 spänn.
Om jag kör halv så måste jag repa själv om något händer, om jag kör hel med 25000 i självrisk så kan jag ju välja om jag vill repa själv eller inte. Jag har ju ett val då, det får jag inte med en halv, då har jag inget val.

Om det blir en liten skada så fixar jag det själv med hjälp av eBay. Om det blir en totalskrot så får jag en ny hoj för 25000. Jag tycker märkesförsäkringen är riktigt bra om man ser till alternativet.
Enda haken är självrisk på stöld, den borde vara betydligt lägre eftersom det är så svårt att skydda sig och även om man skyddar sig maximalt så kan hojen ändå bli stulen...

Jag pröjsar 7900 hel/hel för min K9:a. Mitt resonemang är följande: Vad har jag för alternativ? Jag kan köra vanlig helförsäkring med en premie på 16 till 25 000 spänn eller jag kan köra halv med en premie på kanske 10-12 000 spänn.
Om jag kör halv så måste jag repa själv om något händer, om jag kör hel med 25000 i självrisk så kan jag ju välja om jag vill repa själv eller inte. Jag har ju ett val då, det får jag inte med en halv, då har jag inget val.

Om det blir en liten skada så fixar jag det själv med hjälp av eBay. Om det blir en totalskrot så får jag en ny hoj för 25000. Jag tycker märkesförsäkringen är riktigt bra om man ser till alternativet.
Enda haken är självrisk på stöld, den borde vara betydligt lägre eftersom det är så svårt att skydda sig och även om man skyddar sig maximalt så kan hojen ändå bli stulen...

Du menar att du kör halv/hel väl...?

woot? Gixxer 750 07 för 12k om året med halverad självrisk om gps tracker... å 30 år? Jag är fan 39 och jag skulle behöva slanta minst det dubbla!
Var det hel eller halv eller bara trafik?
Nu blev det ju en dajtåna istället för mig men gixxer var helt klart på tapeten.
Som jag förstod det så var det helförsäkring men ej avställbar. Jag blev faktiskt glatt överraskad jag med, hade INTE väntat mig att man skulle kunna slippa undan med en tusenlapp i månaden! Det blev ju helt klart mer aktuellt att gå på shoppingrunda till våren! :)

Det är fel, jag har själv pratat med dem..

Jag är 30+ och bor i zon 1, fick dessa priser

Gixxer 1000 ´02, 5800:- Hel/hel med låg självrisk
Gixxer 1000 ´03 - ´08, 6200:- Hel/hel med 25k i självrisk

Har du, eller någon annan, detta skriftligen? Ingenstans på deras sida eller i deras broschyrer står att självrisken är under 25k för någon sorts gixxer nämligen. Som andra sagt är det just stöldsjälvrisken som är värst, självrisken för klota tycker jag inte är lika illla att den är så hög.

Btw, är zon 1 högsta eller lägsta? Suzukimcförsäkring har väl bara tre zoner?

Har du, eller någon annan, detta skriftligen? Ingenstans på deras sida eller i deras broschyrer står att självrisken är under 25k för någon sorts gixxer nämligen. Som andra sagt är det just stöldsjälvrisken som är värst, självrisken för klota tycker jag inte är lika illla att den är så hög.

10 år gammal gsxr modell är självrisken på vagnskada 5000kr, PunGT!

10 år gammal gsxr modell är självrisken på vagnskada 5000kr, PunGT!

Japp. Jag fick det bekräftat via mail idag. Över 10 år (alltså 2002 eller tidigare) är det 5000 i självrisk både för vagnskada och stöld. Konstigt att de inte lägger ut det på hemsidan direkt istället för att ta 2 år på sig att uppdatera den. 25k i självrisk skrämmer nog bort en del kunder.

Du kan ju prova att ringa själv så får du se?
Jag ringde för två veckor sen och priserna tog hon direkt ifrån nån lista, behövde inte uppge nått regnummer.

Zon 1 ska vara den som är dyrast iaf, dock vet jag inte om priserna kan skilja sig även om de är inom "samma zon".

Edit: var lite sen ..

Läste precis och det är 25k som gäller som självrisk för gixxer oavsett ålder. Det är enbart Hayabusa de sätter självrisk efter ålder. Källa:
http://www.suzukimcforsakring.se/Uploads/HTMLArea/Dokument/20100205_Efterkop.pdf
"Självrisken är 5 000 kronor. För modellerna Hayabusa (yngre än 4 år), GSX R600, GSX R750 och GSX R1000 är självrisken 25 000 kronor."

Nej jag fick hem papper på att min gsxr 750 blev ett år äldre, och då sänktes alla självrisker utom stölden till 5000:-, precis som dom sa när jag tecknade försäkringen. 25.000 gäller bara om hojen är nyare än 10 år

Nej jag fick hem papper på att min gsxr 750 blev ett år äldre, och då sänktes alla självrisker utom stölden till 5000:-, precis som dom sa när jag tecknade försäkringen. 25.000 gäller bara om hojen är nyare än 10 år

Va? Sänktes inte stöldsjälvrisken till 5? Det ska den ju göra.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph