Suzuki XN85 Turbo-tråden

Schull

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2008
Ort
Huddunge
Hoj
84 Suzuki 1100 Es
Spännande!! Vad har du för delar?

Köpte en xn85 nyligen (kanon fin) 83a. fick en motor med på köpet (förutom turbon).

Jag skrev mest att jag hade delar, om det var så att du var i akut behov av något så kanske jag kunnat hjälpa dig.

PMa om det är någon speciell del du behöver.

/L
 

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
Köpte en xn85 nyligen (kanon fin) 83a. fick en motor med på köpet (förutom turbon).

Jag skrev mest att jag hade delar, om det var så att du var i akut behov av något så kanske jag kunnat hjälpa dig.

PMa om det är någon speciell del du behöver.

/L

Fixa upp lite bilder på din nyköpta pärla vetja. Är det den röda eller svarta som har varit till salu. Jag har inte bhov av några motordelar nu men nu vet jag att du har om det skulle bli nått.
 

Bifogat

  • Bild 162.jpg
    Bild 162.jpg
    239.2 KB · Visningar: 300
Last edited:

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
Mest jag som skriver på denna lilla sida!! Vill bara upplysa om att på ebay så är det en auktion som går ut idag på en sprillans ny xn85a. Denna finns i Usa och det är alltså helt ny. Kan inte finnas många fler som det står 0 mil på mätaren.Coolt.

Om det finns någon ute i detta land som vet hur man lurar det elektroniska spärren på cykeln för att få upp laddtrycket = över 100 hk, så är jag mycket intresserad att ta del av denna information.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
någon som vet om det skulle vara möjligt att strypa en xn85 till 25kw?:rolleyes:
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
någon som vet om det skulle vara möjligt att strypa en xn85 till 25kw?:rolleyes:
Nja, det blir nog svårt med tanke på stenålderselektroniken där tändning och insprutning integrerats. Du kan ju prova att dra ur två av tändstiften ;)

Om det finns någon ute i detta land som vet hur man lurar det elektroniska spärren på cykeln för att få upp laddtrycket = över 100 hk, så är jag mycket intresserad att ta del av denna information.
Om du är duktig på elektronik och vill ge dig in i styrboxen med en lödpenna och lite nya komponenter går det, jag har sett och diskuterat med ägaren till en "XN105" för ganska länge sen. Den hojen hade dock ny turbo och lite elektroniskt trix som jag tyvärr inte kommer ihåg 12 år senare...

Problemet sitter ju i att den är hårdvarustyrd, inte programmerad.
 
Last edited:

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Nja, det blir nog svårt med tanke på stenålderselektroniken där tändning och insprutning integrerats. Du kan ju prova att dra ur två av tändstiften ;)

.

skulle sänkt laddtryck och/eller strypbrickor i inusget fungera då?:rolleyes:
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
skulle sänkt laddtryck och/eller strypbrickor i inusget fungera då?:rolleyes:
Utan turbo i GS650 ger motorn runt 65 hkr vilket är lite för mycket, och ska du sänka trycket måste du på nåt sätt öppna övertrycksventilen så den alltid står öppen. Brickor i insuget kommer visserligen i sig att få laddtrycket att sjunka då det inte blir tillräckligt mycket avgaser för att få upp farten på turbinen.
Men då ska fortfarande din strypta motor även använda sin minskade effekt till att dra runt en turbin på tomgång plus frakta dig framåt. Den kommer inte orka uppför motlut ens med tanke på hur trött en originalhoj blir när aggregatet strejkar...

Extremt mycket onödigt jobb alltså, det finns mycket enklare sätt att få till en 25kW än att utgå från en relativt komplicerad turbohoj med insprutning från tidigt 80-tal...:död
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Utan turbo i GS650 ger motorn runt 65 hkr vilket är lite för mycket, och ska du sänka trycket måste du på nåt sätt öppna övertrycksventilen så den alltid står öppen. Brickor i insuget kommer visserligen i sig att få laddtrycket att sjunka då det inte blir tillräckligt mycket avgaser för att få upp farten på turbinen.
Men då ska fortfarande din strypta motor även använda sin minskade effekt till att dra runt en turbin på tomgång plus frakta dig framåt. Den kommer inte orka uppför motlut ens med tanke på hur trött en originalhoj blir när aggregatet strejkar...

Extremt mycket onödigt jobb alltså, det finns mycket enklare sätt att få till en 25kW än att utgå från en relativt komplicerad turbohoj med insprutning från tidigt 80-tal...:död
ok, synd, får leta efter något lämpligare istället då :( men tack för ett snabbt och bra svar:):fyllisar
 

Benni

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2010
Ort
Billesholm
Hoj
suzuki xn85-83
nerplockad

Hej köpte en i höstas är nu lackad motorn kvar att montera.
Toppen var skev så den planades nu skall den hopmonteras.
jag saknar uppgifter om ventilspel och utgångsläge för caminställning.
monterat dom enligt cam in strecket till vänster cam out strecket till höger. kört runt motorn för hand över drevet det går lätt men jag kan ju ha blandat lyftarna vet ej.därför undrar jag om någon vet vad det skall vara för ventilspel?
 

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
Hej köpte en i höstas är nu lackad motorn kvar att montera.
Toppen var skev så den planades nu skall den hopmonteras.
jag saknar uppgifter om ventilspel och utgångsläge för caminställning.
monterat dom enligt cam in strecket till vänster cam out strecket till höger. kört runt motorn för hand över drevet det går lätt men jag kan ju ha blandat lyftarna vet ej.därför undrar jag om någon vet vad det skall vara för ventilspel?

Jag vet inte men om du hör av dig till mc-shopen i Karlstad så vet han säkert. Han har också en xn85a och är kunnig på denna modell. Vill man köpa delar till denna modell så fixar han sådant på ett kick.
 

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
Jag har letat ett bra tag på nätet efter en svart XN85 som en som heter Darin byggt. Har för mig att han bytte både framgaffel och sving/dämpare. Men kan bara hitta bilder nu. Någon som har sett något om denna hojen?
Tänkte göra motsvarande på din gamla trotjänare.
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Tänkte göra ett rejält trådlyft här :hihi.

I brist på körbara vägar så får man slå ihjäl tiden med annat typ sitta på sporthoj o uggla :tummenupp.

Kom o tänka på i sommras när jag gjorde en roadtrip uppåt landet o besökte en gammal barndomsvän som äger min gamla XN85 :).

Blev inte bättre än att jag fick prova en runda med min gamla kärlek som jag inte sett på 22 år :kär.

Var kul o köra den igen men visst har tiden gått framåt den vart inte så snabb som jag minns den :(, beror kanske på att hojen jag har idag har 138hk mot 85hk för xn85:an :rofl.

Slutade med att min gamla polare fick en provtur med min hoj ,kom tillbaka med ett leende o sa (den är alldeles för snabb för mig) :brynad .


Ha det gött i vinterkylan o god hjul på er :D.

Bifogar en bild jag tog när jag provade den :).


/Maveric
 

Bifogat

  • 20120717_111532a.jpg
    20120717_111532a.jpg
    241.3 KB · Visningar: 110

mas95jed

Semiprofessionell
Gick med
11 Nov 2012
Ort
Stallarholmen
Hoj
Suzuki GSX 1400 -02
Underbart! Min förra Mc var en XN85 som jag köpte våren 2000. (Jag byter inte så ofta...) Tyvärr så fick jag en dejt med en hjort på Rv55 utanför Enköping enligt principen, Ahhhg DJUR - SMÄLL. Hjort är gjort sa hjorten och la sig att dö i diket. Jag fick åka ambulans till Upsala och XN fick åka bärgningsbil till polisen i Enköping. Jag klarade mig ganska lindrigt undan men värre var det för XN. Jag sålde den senare som skrot till en kille i trakterna runt Sala.

Man kanske skulle försöka lista ut reg nummret och kolla vad den gör idag, snart 10 år senare.

Trots sina lustigheter, lätt seg, trögstyrd mm så gillade jag den. Framförallt för att den väckte rätt mycket uppmärksamhet. När jag hängde mycket på Brostugan i börajan av århundradet så var det ganska vanligt att det var en till XN där, men den var omlackad i någon annan färg och lite moddad. Jag har sett ett par på Blocket genom åren, men jag gillar min GSX1400 jag har idag och jag har inte plats för en MC till.

I somras träffade jag en UNDERBART fin XN på en Shellmack i Strängnäs och jag pratade lite med ägaren. Den är ju helt klart en "conversation starter".

/Johan

Johan lägger ner xn, från sidan.jpg
 

mas95jed

Semiprofessionell
Gick med
11 Nov 2012
Ort
Stallarholmen
Hoj
Suzuki GSX 1400 -02
Kollade trafikregistret, verkar vara avställd sedan 2005, senaste ägarbytet var 2006 och den står i Perstorp...

/Johan
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Min pappa har en xn85 som är i ett skick som motsvarar en ny hoj. Tyvärr har jag bara denna dåliga bild på den. 577364_424444050945578_1185565286_n.jpg
 

3LE

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Ort
Söderort
Hoj
Yamaha FZR1000
Nu har jag en Original verkstandshandbok över för en billig peng i Sthlm. Hämtas eller bytes mot någon kul Yamaha pryl :)
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top