Suzuki XN85 Turbo-tråden

Spännande!! Vad har du för delar?

Köpte en xn85 nyligen (kanon fin) 83a. fick en motor med på köpet (förutom turbon).

Jag skrev mest att jag hade delar, om det var så att du var i akut behov av något så kanske jag kunnat hjälpa dig.

PMa om det är någon speciell del du behöver.

/L
 
Köpte en xn85 nyligen (kanon fin) 83a. fick en motor med på köpet (förutom turbon).

Jag skrev mest att jag hade delar, om det var så att du var i akut behov av något så kanske jag kunnat hjälpa dig.

PMa om det är någon speciell del du behöver.

/L

Fixa upp lite bilder på din nyköpta pärla vetja. Är det den röda eller svarta som har varit till salu. Jag har inte bhov av några motordelar nu men nu vet jag att du har om det skulle bli nått.
 

Bifogat

  • Bild 162.jpg
    Bild 162.jpg
    239.2 KB · Visningar: 300
Last edited:
Mest jag som skriver på denna lilla sida!! Vill bara upplysa om att på ebay så är det en auktion som går ut idag på en sprillans ny xn85a. Denna finns i Usa och det är alltså helt ny. Kan inte finnas många fler som det står 0 mil på mätaren.Coolt.

Om det finns någon ute i detta land som vet hur man lurar det elektroniska spärren på cykeln för att få upp laddtrycket = över 100 hk, så är jag mycket intresserad att ta del av denna information.
 
någon som vet om det skulle vara möjligt att strypa en xn85 till 25kw?:rolleyes:
 
någon som vet om det skulle vara möjligt att strypa en xn85 till 25kw?:rolleyes:
Nja, det blir nog svårt med tanke på stenålderselektroniken där tändning och insprutning integrerats. Du kan ju prova att dra ur två av tändstiften ;)

Om det finns någon ute i detta land som vet hur man lurar det elektroniska spärren på cykeln för att få upp laddtrycket = över 100 hk, så är jag mycket intresserad att ta del av denna information.
Om du är duktig på elektronik och vill ge dig in i styrboxen med en lödpenna och lite nya komponenter går det, jag har sett och diskuterat med ägaren till en "XN105" för ganska länge sen. Den hojen hade dock ny turbo och lite elektroniskt trix som jag tyvärr inte kommer ihåg 12 år senare...

Problemet sitter ju i att den är hårdvarustyrd, inte programmerad.
 
Last edited:
Nja, det blir nog svårt med tanke på stenålderselektroniken där tändning och insprutning integrerats. Du kan ju prova att dra ur två av tändstiften ;)

.

skulle sänkt laddtryck och/eller strypbrickor i inusget fungera då?:rolleyes:
 
skulle sänkt laddtryck och/eller strypbrickor i inusget fungera då?:rolleyes:
Utan turbo i GS650 ger motorn runt 65 hkr vilket är lite för mycket, och ska du sänka trycket måste du på nåt sätt öppna övertrycksventilen så den alltid står öppen. Brickor i insuget kommer visserligen i sig att få laddtrycket att sjunka då det inte blir tillräckligt mycket avgaser för att få upp farten på turbinen.
Men då ska fortfarande din strypta motor även använda sin minskade effekt till att dra runt en turbin på tomgång plus frakta dig framåt. Den kommer inte orka uppför motlut ens med tanke på hur trött en originalhoj blir när aggregatet strejkar...

Extremt mycket onödigt jobb alltså, det finns mycket enklare sätt att få till en 25kW än att utgå från en relativt komplicerad turbohoj med insprutning från tidigt 80-tal...:död
 
Utan turbo i GS650 ger motorn runt 65 hkr vilket är lite för mycket, och ska du sänka trycket måste du på nåt sätt öppna övertrycksventilen så den alltid står öppen. Brickor i insuget kommer visserligen i sig att få laddtrycket att sjunka då det inte blir tillräckligt mycket avgaser för att få upp farten på turbinen.
Men då ska fortfarande din strypta motor även använda sin minskade effekt till att dra runt en turbin på tomgång plus frakta dig framåt. Den kommer inte orka uppför motlut ens med tanke på hur trött en originalhoj blir när aggregatet strejkar...

Extremt mycket onödigt jobb alltså, det finns mycket enklare sätt att få till en 25kW än att utgå från en relativt komplicerad turbohoj med insprutning från tidigt 80-tal...:död
ok, synd, får leta efter något lämpligare istället då :( men tack för ett snabbt och bra svar:):fyllisar
 
nerplockad

Hej köpte en i höstas är nu lackad motorn kvar att montera.
Toppen var skev så den planades nu skall den hopmonteras.
jag saknar uppgifter om ventilspel och utgångsläge för caminställning.
monterat dom enligt cam in strecket till vänster cam out strecket till höger. kört runt motorn för hand över drevet det går lätt men jag kan ju ha blandat lyftarna vet ej.därför undrar jag om någon vet vad det skall vara för ventilspel?
 
Hej köpte en i höstas är nu lackad motorn kvar att montera.
Toppen var skev så den planades nu skall den hopmonteras.
jag saknar uppgifter om ventilspel och utgångsläge för caminställning.
monterat dom enligt cam in strecket till vänster cam out strecket till höger. kört runt motorn för hand över drevet det går lätt men jag kan ju ha blandat lyftarna vet ej.därför undrar jag om någon vet vad det skall vara för ventilspel?

Jag vet inte men om du hör av dig till mc-shopen i Karlstad så vet han säkert. Han har också en xn85a och är kunnig på denna modell. Vill man köpa delar till denna modell så fixar han sådant på ett kick.
 
Jag har letat ett bra tag på nätet efter en svart XN85 som en som heter Darin byggt. Har för mig att han bytte både framgaffel och sving/dämpare. Men kan bara hitta bilder nu. Någon som har sett något om denna hojen?
Tänkte göra motsvarande på din gamla trotjänare.
 
Tänkte göra ett rejält trådlyft här :hihi.

I brist på körbara vägar så får man slå ihjäl tiden med annat typ sitta på sporthoj o uggla :tummenupp.

Kom o tänka på i sommras när jag gjorde en roadtrip uppåt landet o besökte en gammal barndomsvän som äger min gamla XN85 :).

Blev inte bättre än att jag fick prova en runda med min gamla kärlek som jag inte sett på 22 år :kär.

Var kul o köra den igen men visst har tiden gått framåt den vart inte så snabb som jag minns den :(, beror kanske på att hojen jag har idag har 138hk mot 85hk för xn85:an :rofl.

Slutade med att min gamla polare fick en provtur med min hoj ,kom tillbaka med ett leende o sa (den är alldeles för snabb för mig) :brynad .


Ha det gött i vinterkylan o god hjul på er :D.

Bifogar en bild jag tog när jag provade den :).


/Maveric
 

Bifogat

  • 20120717_111532a.jpg
    20120717_111532a.jpg
    241.3 KB · Visningar: 110
Underbart! Min förra Mc var en XN85 som jag köpte våren 2000. (Jag byter inte så ofta...) Tyvärr så fick jag en dejt med en hjort på Rv55 utanför Enköping enligt principen, Ahhhg DJUR - SMÄLL. Hjort är gjort sa hjorten och la sig att dö i diket. Jag fick åka ambulans till Upsala och XN fick åka bärgningsbil till polisen i Enköping. Jag klarade mig ganska lindrigt undan men värre var det för XN. Jag sålde den senare som skrot till en kille i trakterna runt Sala.

Man kanske skulle försöka lista ut reg nummret och kolla vad den gör idag, snart 10 år senare.

Trots sina lustigheter, lätt seg, trögstyrd mm så gillade jag den. Framförallt för att den väckte rätt mycket uppmärksamhet. När jag hängde mycket på Brostugan i börajan av århundradet så var det ganska vanligt att det var en till XN där, men den var omlackad i någon annan färg och lite moddad. Jag har sett ett par på Blocket genom åren, men jag gillar min GSX1400 jag har idag och jag har inte plats för en MC till.

I somras träffade jag en UNDERBART fin XN på en Shellmack i Strängnäs och jag pratade lite med ägaren. Den är ju helt klart en "conversation starter".

/Johan

Johan lägger ner xn, från sidan.jpg
 
Kollade trafikregistret, verkar vara avställd sedan 2005, senaste ägarbytet var 2006 och den står i Perstorp...

/Johan
 
Min pappa har en xn85 som är i ett skick som motsvarar en ny hoj. Tyvärr har jag bara denna dåliga bild på den. 577364_424444050945578_1185565286_n.jpg
 
Nu har jag en Original verkstandshandbok över för en billig peng i Sthlm. Hämtas eller bytes mot någon kul Yamaha pryl :)
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top