Suzuki VZ800 Intruder kylproblem

Maker22

Ny medlem
Gick med
18 May 2024
Hoj
Suzuki Intruder M800
Hej,
Jag har fyll nytt kylarvätstka / glykol efter att jag har först rensat kylarsystem med rent vatten. Nu efter att jag hat kört 10 km ser jag att den vita behålaren (på bilden) innehåler fortfarande bara vatten men ingen blå färgat glykol. Kan det vara att vattenpumpen är trasig så vätskan cirkulerar inte i systemet? Kan ngn snäkka hjälpa mig med detta? Jag är ny i MC vörlden.
 

Bifogat

  • 1000012779.jpg
    1000012779.jpg
    4.5 MB · Visningar: 18
Till att börja med ska man ju blanda kylarvätskan innan man häller den i hojen, inte fulgrogga.

I många fall är expansionskärlet just ett expansionskärl, som bara hanterar skillnaden i volym mellan kall och varm kylarvätska. Dvs kylarvätskan cirkulerar inte genom expansionskärlet som det gör på många bilar.

På din hoj är det tydligt att det är just bara ett expansionskärl. Ett kylsystem är trycksatt, men locket på ditt expansionskärl är en gummiplupp, dvs inget som orkar hålla emot något som helst tryck.
 
Som Hoztic skriver:
Till att börja med ska man ju blanda kylarvätskan innan man häller den i hojen, inte fulgrogga.
Vilket jag gjort i jobbet med en värmepump. Det blev inte bra , frös på vintern för Etylenglykol är mycket tyngre (högre densitet) än Vatten och trots att vi fyllde på omväxlande en hink vatten och en hink Etylenglykol hade det inte blandat sig flera månader senare.
Men jag har lärt mig på jobbet.
1) Skölj aldrig med vatten. Hur ska du få ut vattnet ur de vågräta kanalerna i kylaren ?
Skölj med FÄRDIGblandad Glykol
Exempel: Värmesystem fyllt med formiat (ett salt) blandat med vatten. Byte till Etylenglykol blandat med vatten. Stänger en ventil före "cirkulationspumpen" och börjar pumpa i Färdigblandad glykolblandning efter ventilen och tappar ur Formiat vatten blandningen före den stängda ventilen. Och det är bara pumpa i glykolblandning till det kommer ut glykolblandning istället för formiat före ventilen. #
För din del: Gör om
Tappa ur allt vad du kan, luta hojen fram och tillbaka för få ut så mycket vätska du kan.
Fyll på färdigblandad Etylen Glykol från tex Biltema. Luta hojen fram och tillbaka, fyll på mera.
Och givetvis tömmer du ur expansionskärlet och fyller expansionskärlet med färdigblandad Etylenglykol.
Det kan vara så att du också ska öppna luftskruvar på cylinder topparna för få ut luft, se instruktion.

# Man har två tankbilar med typ 10000 liters kapacitet, en med färdigblandad glykol och en tom för "avfallet" formiatvattenblandning som blir formiatglykolvattenblandning och till slut glykolblandning. Bara att pumpa på till det är bytt. Avfallet att skickas med avfallstankbilen till återvinningscentral.
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top