Suzuki VZ800 Intruder kylproblem

Maker22

Ny medlem
Gick med
18 May 2024
Hoj
Suzuki Intruder M800
Hej,
Jag har fyll nytt kylarvätstka / glykol efter att jag har först rensat kylarsystem med rent vatten. Nu efter att jag hat kört 10 km ser jag att den vita behålaren (på bilden) innehåler fortfarande bara vatten men ingen blå färgat glykol. Kan det vara att vattenpumpen är trasig så vätskan cirkulerar inte i systemet? Kan ngn snäkka hjälpa mig med detta? Jag är ny i MC vörlden.
 

Bifogat

  • 1000012779.jpg
    1000012779.jpg
    4.5 MB · Visningar: 19
Till att börja med ska man ju blanda kylarvätskan innan man häller den i hojen, inte fulgrogga.

I många fall är expansionskärlet just ett expansionskärl, som bara hanterar skillnaden i volym mellan kall och varm kylarvätska. Dvs kylarvätskan cirkulerar inte genom expansionskärlet som det gör på många bilar.

På din hoj är det tydligt att det är just bara ett expansionskärl. Ett kylsystem är trycksatt, men locket på ditt expansionskärl är en gummiplupp, dvs inget som orkar hålla emot något som helst tryck.
 
Som Hoztic skriver:
Till att börja med ska man ju blanda kylarvätskan innan man häller den i hojen, inte fulgrogga.
Vilket jag gjort i jobbet med en värmepump. Det blev inte bra , frös på vintern för Etylenglykol är mycket tyngre (högre densitet) än Vatten och trots att vi fyllde på omväxlande en hink vatten och en hink Etylenglykol hade det inte blandat sig flera månader senare.
Men jag har lärt mig på jobbet.
1) Skölj aldrig med vatten. Hur ska du få ut vattnet ur de vågräta kanalerna i kylaren ?
Skölj med FÄRDIGblandad Glykol
Exempel: Värmesystem fyllt med formiat (ett salt) blandat med vatten. Byte till Etylenglykol blandat med vatten. Stänger en ventil före "cirkulationspumpen" och börjar pumpa i Färdigblandad glykolblandning efter ventilen och tappar ur Formiat vatten blandningen före den stängda ventilen. Och det är bara pumpa i glykolblandning till det kommer ut glykolblandning istället för formiat före ventilen. #
För din del: Gör om
Tappa ur allt vad du kan, luta hojen fram och tillbaka för få ut så mycket vätska du kan.
Fyll på färdigblandad Etylen Glykol från tex Biltema. Luta hojen fram och tillbaka, fyll på mera.
Och givetvis tömmer du ur expansionskärlet och fyller expansionskärlet med färdigblandad Etylenglykol.
Det kan vara så att du också ska öppna luftskruvar på cylinder topparna för få ut luft, se instruktion.

# Man har två tankbilar med typ 10000 liters kapacitet, en med färdigblandad glykol och en tom för "avfallet" formiatvattenblandning som blir formiatglykolvattenblandning och till slut glykolblandning. Bara att pumpa på till det är bytt. Avfallet att skickas med avfallstankbilen till återvinningscentral.
 
Last edited:
Nyheter
Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Back
Top