Suzuki TL 1000 S eller Honda VTR 1000F

Gixxer skrev:
Skiljer det mycket på dessa 3 hojar.

Kan någon som vet vilka garanti åtgärder TLS 97:an hade skriva dem så man vet vad som ska vara bytt.

Skiljer det något annars mellan 97-98an TLS ?

1.Givaren för motortemp satt för nära motorn på 97:ans tl:ar, så motorn gick aldrig upp i riktig arbetstemperatur.. vet ej om detta går på garantin

2.Dåligt svar på gasen kan va ett annat problem, detta ska vara åtgärdat på garantin, beror på fel i tändboxen

3.Bakdämparen tappar sin arbetsförmåga när den blir varm, vilket det snabbt blir, bakdelen kan sacka ihop vid gaspådrag ur kurva.. ska gå på garantin

4.Sen finalen: motorn skjuter ur sig olja vid fullgaskörning, termostatfel, ska vara åtgärdat på garantin..

Dessa problem åtgärdades till 98 så ska du ha en Tl, köp en 98 eller 99.. Kolla vid beg.köp att det inte sitter tillbehörs dämp. på cykeln, eftersom tändboxen endast klarar ytterst små marginaler..

Fajjerstormen har egentligen bara ett fel, och det är hög bränsleförbrukning kombinerat med liten tank, men man åker ju inte mc för att det är billigt...

Hoppas du blev lite klokare..

RIDE HARD, DIE FAST
 
Kanon tack för all hjälp.


priest skrev:
1.Givaren för motortemp satt för nära motorn på 97:ans tl:ar, så motorn gick aldrig upp i riktig arbetstemperatur.. vet ej om detta går på garantin

2.Dåligt svar på gasen kan va ett annat problem, detta ska vara åtgärdat på garantin, beror på fel i tändboxen

3.Bakdämparen tappar sin arbetsförmåga när den blir varm, vilket det snabbt blir, bakdelen kan sacka ihop vid gaspådrag ur kurva.. ska gå på garantin

4.Sen finalen: motorn skjuter ur sig olja vid fullgaskörning, termostatfel, ska vara åtgärdat på garantin..

Dessa problem åtgärdades till 98 så ska du ha en Tl, köp en 98 eller 99.. Kolla vid beg.köp att det inte sitter tillbehörs dämp. på cykeln, eftersom tändboxen endast klarar ytterst små marginaler..

Fajjerstormen har egentligen bara ett fel, och det är hög bränsleförbrukning kombinerat med liten tank, men man åker ju inte mc för att det är billigt...

Hoppas du blev lite klokare..

RIDE HARD, DIE FAST
 
priest skrev:
1.Givaren för motortemp satt för nära motorn på 97:ans tl:ar, så motorn gick aldrig upp i riktig arbetstemperatur.. vet ej om detta går på garantin

2.Dåligt svar på gasen kan va ett annat problem, detta ska vara åtgärdat på garantin, beror på fel i tändboxen

3.Bakdämparen tappar sin arbetsförmåga när den blir varm, vilket det snabbt blir, bakdelen kan sacka ihop vid gaspådrag ur kurva.. ska gå på garantin

4.Sen finalen: motorn skjuter ur sig olja vid fullgaskörning, termostatfel, ska vara åtgärdat på garantin..

Dessa problem åtgärdades till 98 så ska du ha en Tl, köp en 98 eller 99.. Kolla vid beg.köp att det inte sitter tillbehörs dämp. på cykeln, eftersom tändboxen endast klarar ytterst små marginaler..


Som sagt, 1-4 är fixade på garantin om det är en Svensk såld hoj. Om du tittar på en importerad 97a, undersök så att allt är gjort.

Du kan LUNGT köpa en 97a oxå, för alla fel är fixade, ECU byttes till samma som sitter på 98->
Alla TL mår bättre av ett tillbehörs dämpare (a.k.a Bolton/slipon). Köper man bara bolt om behöver man inte tänka mer än så, köper man även nytt filter (K/N filter typ) och/eller helsystem bör man mappa om den med antinen PCII (Ej PCIII), Yoshi box eller TFI box. Och köra den i bänk. Annars går den magert och kan gå varm med dyra problem som följd (Ej TL specifikt, allmänt 4-takts "problem" )

TL har väll även samma problem som VTRen, drar en del soppa, men den har i alla fall större tank än VTR 97-99...
(Man KAN komma ner till under 0.5 liter milen om man tour-fis-kör, jag har provat och det gick, fast man fick vara lätt på gashanden...)


"Problemen" med fjaerstormen är inte mekaniska. Utan mer att den har lam design (jämfört med TL och Falco), tristare motorkaraktär och är precis som TL ouppdaterad sedan den kom 97 (?) - föutom större tank och annan lack lite då och då.
Gillar man designen och motorn är den ju en kalashoj. :)

Problemen med Falcon är?
Du jag har inte den blekaste... :p
Den enda jag känner som har en har kört 1 mil med sin... :rolleyes:

Problemen med TLS tog prästen upp, var av de flesta är fixade. Rotations dämparen har den dock kvar...
Och designen är en klar vattendelare, verkar vara lite av hata eller älska över den.


Gemensamt problem med alla tre är nog att de käkar bakdäck och väcker grannarna när du starta på morgonkvisten... :p
Annat jobbigt är alla som, "cool hoj, när jag var yngre körde minsjäl jag oxå hoj - alt, fräck hoj, hur fort går den, alt etc etc..."
Ljudet drar till sig uppmärksamhet och många vill prata massa strunt om man råkar parkera där det finna åskådare.
(90% brukar dock fråga vad för hoj jag har, omarkerad TLR...)
 
Motorn på TL är mycket roligare än VTR:ens. Men ska man bara glida hade jag valt VTR, som har ett brutalt vrid i låg och mellanregistret.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top