Suzuki SV1000 årsmod -06 - är detta nåt att ha, gärna snabbt svar

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
Hej, pojken vill köpa en Suzuki sv1000.
Tycker Suzuki är lite av den döende dandyn, nån som vet nåt om cykeln?
Tänker då mest på deras Twinmotor, stabilt, pålitligt, strul?

Bifogat

• suz.jpg
    suz.jpg
    57.5 KB · Visningar: 154
Last edited:
Bättre än sin image
Trevlig motor och helt OK hoj:tummenupp

Trevlig motor, i princip skottsäker.
Fjädringen, som är lite svampig, är den svaga punkten om man vill köra lite på bana.
Nakenmodellen (SV1000N) är mycket svårare att få tag på än den med halvkåpa (SV1000S).

Okej killar tack för bra svar.. sista frågan..
Det finns 4-5 st på marknaden, alla är -04 "nakenhojar", alla ligger på 35.000:- pengar. och 3000 mil.
Hur svårsålt är det idag, är detta rätt pris? Förra året var ju marknaden väldigt trög.

Jag kliver in med lite följdfrågor. Jag är också intresserad av 1000S. Då jag har erfarenheter av VTR 1000 Firestorm så undrar jag om någon mer har erfarenhet, kört eller ägt båda modellerna. VTR 1000 gillar inte de lägre varven alls och förbrukningen är rätt hög. Är SV bättre på dessa två områden?

Har ägt en SV1000S och har bara bra saker att säga om hojen. Trevlig motorkaraktär, låg förbrukning och förvånandsvärt bekväm.

Jag hade en naken -04. Den var superskoj att köra :)
Höjde upp fotpinnarna för en lite sportigare känsla samt mindre tåskrap, monterade även ett crosstyre för en mer framlutad ställning.
Framgaffeln är lite svampig men dög gott för mig!

Om du kan, köp!

Jag har en sv1000n. Den är mkt rolig, min är neddrevad 1 fram och upp 3 bak så jag vet inte riktigt hur de är orginaldrevade. Men lättkörd och rolig motorkaraktär, mkt effekt långt ner i registret. Min har iof. Powercommander så den kanske går lite mjukare än orginal?

Stötdämpningen är lite svajjig men funkar.

Har bytt lampa och satt på enkelcuts och tagit bort skjutshandtagen så ser den lite modernare ut.

20140513_200327_zps17a2ebb4.jpg

EDIT: Angående priset är det nog rätt normalt, de verkar poppis. Jag tänker behålla min ett tag. Mkt nöje för pengarna framförallt om man tänker på försäkringen.

Last edited:
@mario_ktm: Priset låter rimligt.
Nästa stora service med ventilspelskontroll ligger vid 4800 mil.

@Ferox: Förbrukningen ligger på c:a 0,55 vid touring, c:a 0,75 vid inspirerad körning.
Vad jag förstått är VTR:en törstigare än så.
VTR:en har fått kritik för kurvtagningsförmågan, SV:n lär ska vara bättre, men jag har inte haft möjligt att jämföra själv.
SV:n blir ryckig under 3000 RPM, men det man delvis lösa med TRE-modd eller Power Commander.
Enda gången jag haft problem med ryck är när jag kört på tighta go-kartbanor.

Jag kliver in med lite följdfrågor. Jag är också intresserad av 1000S. Då jag har erfarenheter av VTR 1000 Firestorm så undrar jag om någon mer har erfarenhet, kört eller ägt båda modellerna. VTR 1000 gillar inte de lägre varven alls och förbrukningen är rätt hög. Är SV bättre på dessa två områden?

Jag har kört båda, och måste säga att SV:n är med längder trevligare att köra, bättre register i motor och har inte alls samma jobbiga beteende när det går lite långsammare.
Fjädringen är likvärdiga, dvs. svampig, men lätt avhjälpt om man vill ha lite bättre på SV:n, GSXR 1000 bakdämpare passar (kommer inte ihåg vilken årsmodell som va lika lång) och du kan även stoppa dit en gaffel från dito hoj. =)

GSXR 1000 bakdämpare passar (kommer inte ihåg vilken årsmodell som va lika lång) och du kan även stoppa dit en gaffel från dito hoj. =)

Bakdämpare från GSXR-1000 K3/K4 (-03/-04) passar (höjer med 3 mm), och det är enkelt att byta.
Billiga begagnade dämpare hittar man på ebay.co.uk
Jag har en K3-gaffel, men jag har för mig att det fungerar med ett antal årsmodeller.

Tänk på att 2003 modellen skiljer sig lite i bakramen/svingen mot 2004+, kanske är olika med vilka dämpare som passar osv. och det är nog svårare att hitta vissa reservdelar och tillbehör till 2003 i just bakramen.

2003 bakramen är högre..

Har gjort en gif sedan tidigare:

attachment.php

Last edited:
Stämmer in i kören: väldigt trevlig, lättkörd hoj med en riktigt fin köttig twin. Lite vek fjädring för att kunna vara ett riktigt vasst banjärn men allt går ju att fixa till. Tror modellen med halvkåpa är den som står sig bäst i värde över tid, tycker inte den gör sig naken ärligt talat.

VTR1000 är också trevlig men upplevs som mindre, smalare än SVn. Fullt tillräcklig effekt men SVn har mer mos över hela registret.

Skulle ha lite is i magen fn....vänta någon månad så kommer det nog att dyka upp fler ex till salu.

Oki doki, tack för all feedback, köpte en på 33.000:- verkar trevlig för små pengar.
Daniz, bra att du posta giffen, kolla detta noga, så man inte hamna på en -03. :tummenupp

@Ferox: Förbrukningen ligger på c:a 0,55 vid touring, c:a 0,75 vid inspirerad körning.
VTR:en har fått kritik för kurvtagningsförmågan, SV:n lär ska vara bättre, men jag har inte haft möjligt att jämföra själv.
SV:n blir ryckig under 3000 RPM, men det man delvis lösa med TRE-modd eller Power Commander.

Tack för svaret. Jag störde mig lite på VTRens oförmåga att gå på lägre varven. Visst är det ingen fyrcylindrig motor, men blev ändå lite jobbigt. Då tvingades man köra på lägre växlar, och med den förgasarförsedda motorn blev det dålig förbrukning. Det låter som lite bättre lösningar på SVn vad det gäller det praktiska. Hoppas kunna byta till en i sommar. :)

Jag har kört båda, och måste säga att SV:n är med längder trevligare att köra, bättre register i motor och har inte alls samma jobbiga beteende när det går lite långsammare.
Fjädringen är likvärdiga, dvs. svampig, men lätt avhjälpt om man vill ha lite bättre på SV:n, GSXR 1000 bakdämpare passar (kommer inte ihåg vilken årsmodell som va lika lång) och du kan även stoppa dit en gaffel från dito hoj. =)

Det är just det jobbiga beteendet när det gick långsammare som var lite störande. Så det låter bra med SVn. :)

Hur är det med en viss kabel som kunde börja brinna på grund av överbelastning? Har det bytts ut på garanti i Sverige?

Sportbike; Så du var en vår i Vaxholm ?

Min förknasar VTR drog ung. litermilen de turer på gelleråsen jag hade förra året. Och det var tamigfan omöjligt att hänga på (vad jag tror var din) SV1000S runt Gåsen också för den delen :död.

Tack och lov så är det juh bara en utav oss som har en tidlös och vacker design på hojen :rolleyes:

*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back