Suzuki SV 650 supertwin eller iaf en banhoj

JakobL

BsC.Min.Eng
Gick med
1 Apr 2008
Ort
Vallentuna
Hoj
SVR 650 R, RMZ 250 -10 enduro, RMZ 450 -11
En lång historia.......Det började på race tråden ang en billig tävlingsserie.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?244964-Billig-standardracing-serie/page10

I England tävlar man med mini twins och super twin.
Det började med att en tjej ville prova min gixxer k8 på Gotland ring ifjol, fine sa jag men då vill jag låna din SV 650. Mina kompisar himlade med ögonen. Men jag stod på mig.
Ett år senare har jag nu införskaffat en inlöst SV 650-03 som jag tänker bygga om till en trevlig banhoj.IMG_1400.jpg
börja plocka lite antar jag.
 
Trevligt!

Tävlade med en sådan i SportProduktion (rip)

Gsxr 1000 03 bakdämpare passar, finns billigt på skroten. Framändan fick vi inte göra mycket med, finns fjädrar att köpa men du märker nog ingen större skillnad. Tror de tar zx6r framände om jag minns rätt. Finns en som passar rakt av iaf. (Kanske gsxr 750 av äldre modell också)

Regga dig på minitwin forumet i .uk, finns massor med delar till dem.


Lycka till!
 
Last edited:
Konstateras kan att man fyller snabbt en flyttkartong med saker som man inte längre behöver
IMG_1403.jpg

Gaffeln är faktiskt helt kass ingen dämpning alls.
Tack Mackan för att du inte försäkrar din gixxer 1000 K9 och att du lånar ut den till en tomte som slår över och skrotar den i diket. Men tack för framgaffeln.IMG_1408.jpg
 
Med värsting gaffel och värsting bromsok så måste man ha värsting pump.
IMG_1409.jpg
Tänk bara om jag hade ett par bromsskivor till en gixxer K8 :(
Varför är bromsskivor så dyra? Varför törs man inte köpa billiga i Thailand från ebay?
 
En smidig, körglad twin borde ju ge minst lika mycket ban-upplevelse som en supersupersport som utmanar föraren hela tiden. Köp en större hjälm så du får plats med leendet!
 
db_20101003_481.jpgdb_20101003_171.jpg
Nu harjag beställt kåpor från AMS-motorsports i England.
Då hela bakdelen är ett stycke kolfiber, så slapp jag bekymra mig om att införskaffa en bakram:banana

Föresten jag börjar få ont i mina knän. Vart hittar man en prisvärd hojlyft?
 
Hej! Håller på med en liknande förvandling jag med, fast har tänkt att ha den som lite lagom gathoj istället.
SV6502.jpg
Kul lite maskin :)
 
Med värsting gaffel och värsting bromsok så måste man ha värsting pump.
View attachment 363817
Tänk bara om jag hade ett par bromsskivor till en gixxer K8 :(
Varför är bromsskivor så dyra? Varför törs man inte köpa billiga i Thailand från ebay?


Jag köpte kina ifrån ebay till min lill-räser och är helnöjd. (dock bara kört en dag på gåsen) Men ändå fruktansvärt bra bett mot gamla trötta slitna original för knappt nå pengar alls.
Sånna här http://www.ebay.co.uk/itm/SUZUKI-RGV250-RGV-250-FRONT-BRAKE-DISCS-91-95-W-/140770736669?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item20c696fa1d

dom har nog till de flesta cyklar.
 
Ännu inget mekbord men efter lite pill så har jag fått en gsxr 1000 k8 stötdämpare på plats.
Jag vet inte om det funnits något smartare sätt att få dit den.
Den är kortare än orginal. Men för att höja cykeln så borde stötdämparen varit 340 mm lång mellan ögonen. Nu blidde det snarare 350 mm. Vilket är 20 mm mer än orginal. Detta borde höja rumpan på hojen med cirka 40 mm?!
IMG_1430.jpg
IMG_1431.jpg
Att den för stunden tar i batteriboxen gör inte så mycket. Den ska ändå bort vad det lider.
IMG_1434.jpg
Men den borde blivit högre. Mindes att jag läst att hundbenen i länkaget ska vara av stål. Mina är i aluminium!! det står 35 F på dom och är 30 mm längre än orginal.....
Så det blir till att bygga nya i rätt längd.
IMG_1432.jpg
 
Jag kanske ska visa hur det gick sen....IMG_1481.jpgIMG_1482.jpgIMG_1483.jpg
Skruvade dit 520 drivpaket. Lucas Wave skivor. Och min styrdämpare från endurohojen.
 
Last edited:
Hur gick det med projektet? Är sjukt sugen på en Mini eller Supertwin!

Hör av dig till mig om du tröttnat!
 
10 månader och har inte loggat in på SH. Jag borde ju skämmas.
Så det blev en del åkning förra säsongen. Inte så mycket som jag önskat men men.
Jag fick aldrig bakfjädringen att fungera så nu blir det en ny från FJJ Racing och han ska även se över gaffeln.
IMG_1700.jpgIMG_1696.jpg

I övrigt måste jag säga att det är en fantastisk cykel. Förutom toppfarten kanske. Men det lider jag bara av på Anderstorp och Mantorp. Men för mig är det suveränt att kunna bromsa sent ha en hög kurvhastighet och hålla full gas genom svängen. Så det lär dröja innan jag tröttnar :)
 
Härligt att se fler som gillar SVns lätthanterliga chassie och effekt! Billigt och sjukt roligt! Slänger upp en bild från förra årets körning på Gotland Ring. Tyvärr något begränsad av fotpinnar och annat junk som hela tiden ville ta i asfalten.

10159_10201021483972049_1758315770_n.jpg

Tack Firefish (Eisbaer) för bilden
 
Hej Allesammans! jag var på Gotland ring nu i helgen och smiskade runt med min RS250 Aprilia, och jag fick lite sköna funderingar på om det inte skulle vara möjligt att hänga i en SV650 motor i den ramen,, vore skoj o testa att bygga iaf :banana
har någon av er lite uppgifter på vad den 650 motorn väger o eventuella barnsjukdomar på den,
spontant så tror jag att det kan bli ett jäkligt skoj bygge att köra bana med :tummenupp
 
Last edited:
Köpte en ny sv650 när de kom. Tills jag köpte min Falco var det klart den roligaste hojen jag haft. Körde drygt 1000 mil under ett par år innan jag sålde den. Kan ärligt säga att jag fortfarande ångrar mig lite. Billig i drift, oerhört lätthanterlig och ärligt talat räckte effekten till även om man alltid vill ha mer. Lätthanterligheten uppvägde mer än väl för effekten. Så som jag kastade den hojen in i kurvorna med full broms har jag aldrig varit i närheten av med någon annan hoj. Problem med motorn? Jag hade aldrig någon som helst glitch med någonting. Den är inte speciellt hårt trimmad så jag tror inte du behöver vara orolig.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top