Jag misstänker att jag har ett kombinerat elfel och mekaniskt fel.
Hojen är en Suzuki GSX 400 FWS från -84. En vattenkyld radfyra med vacuumförgasare. Hojen saknar tack och lov en hel del modern elektronik som kan strula. Finns inga strömbrytare i varken kopplingshandtag eller sidostöd. Ingen tippsensor heller vad jag misstänker.
Det började förra året när den ibland ströps i hög fart. Farter i ca 190-200 och alltid i 6ans växel. Problemet var först ovanligt men kom oftare och i lägre farter som till slut begränsade toppfarten till ca 170-180 MEN...det hände BARA vid fullgas eller nästan full gas i hög fart runt 9000 varv på 6an. När det väl hände gick det ofta att "bota" genom att rulla av gasen och sen gick den bra igen tills jag gjorde om samma sak.
När jag lessnade misstänkte jag såklart först luft/soppa. Filtret rengjordes, munstycken rengjordes och flottörnivån justerades....samma sak. Ingen skillnad.
Nu är problemet värre och uppstår gärna runt 150-170 och pågår längre. Det tar alltså längre tid med motorbroms tills den vaknar till igen. men något jag upptäckt är att det verkar ha med belastningen att göra. Sitter jag som en ett segel i vinden kan det uppstå redan vid 150 och ligger jag platt på tanken kan jag komma upp i 180-190 i bästa fall. Så luftmotståndet inverkar och jag vet inte vad jag ska göra med den här infon. Detta är väl ett mindre problem eftersom vi aldrig någonsin gör de farterna på landsväg ändå
Att tilläga så har elektroniken börjat strula medan det här problemet blivit värre och jag börjar misstänka att det kanske hör ihop.
Först var batteriet helt dött (trodde jag i alla fall). Hon startade som vanligt och jag körde till jobbet. Skulle hem och INGENTING hände. Inga lampor, inget klick, ingeting. Jag sprang igång den och den startade direkt...? Jag kom hem och uppmätte ca 12,5-13V mellan batteripolerna med hojen av och ca 13,5-14,5V mellan 2000-5000 varv. Helt som det ska.
Glapp? Livet pågick och jag hann inte ta tag i det. Problemet kom tillbaka igen och jag kände att batteriet har nästan 5 år på nacken och måste nog ändå bytas så jag slängde i ett nytt gelbatteri men goda förhoppningar om att det skulle bota startproblemen i alla fall men nej. I med batteri , på med tändning, instrumenten lyser upp, killswitch av, trycker på startknappen...allt dör. Ingen instrumentering, ingenting.
Nu för tiden är det tom oftast så att all elektronik dör med tändning på, killswitch av redan innan jag tryckt på startknappen och att springstarta hojen är något jag bara vant mig vid
Då och då mest av ren nyfikenhet försöker jag starta den med startmotorn men oftast händer inget. Då och då mot alla odds startar den upp, bara sådär helt utan problem som om vi bodde i ett fritt land. Igår hände det 2 ggr på samma dag men vid macken med gott mod fick jag till min skam ändå springa igång henne.
Vafan är det som händer. Jag försökte mäta likriktaren/regulatorn som är ökänd på de här modellerna men till ingen nytta. Siffrorna jag mätte upp stämde varken in på vad de borde vara om den var hel eller paj. Elektronik är inte min starkaste sida så jag har nästan gjort mitt bästa men känner att det kan vara vad som helst och vill ha tips om var jag ska börja leta och hur. Regulatorn/likriktaren var bytt till ny, förbättrad eftermarknadsmodell när jag köpte hojen.
Kan det vara tändkablar/tändhattar, tändspolar, kablage, jordfel eller har jag borstat tänderna med fel tandkräm?
Hojen är en Suzuki GSX 400 FWS från -84. En vattenkyld radfyra med vacuumförgasare. Hojen saknar tack och lov en hel del modern elektronik som kan strula. Finns inga strömbrytare i varken kopplingshandtag eller sidostöd. Ingen tippsensor heller vad jag misstänker.
Det började förra året när den ibland ströps i hög fart. Farter i ca 190-200 och alltid i 6ans växel. Problemet var först ovanligt men kom oftare och i lägre farter som till slut begränsade toppfarten till ca 170-180 MEN...det hände BARA vid fullgas eller nästan full gas i hög fart runt 9000 varv på 6an. När det väl hände gick det ofta att "bota" genom att rulla av gasen och sen gick den bra igen tills jag gjorde om samma sak.
När jag lessnade misstänkte jag såklart först luft/soppa. Filtret rengjordes, munstycken rengjordes och flottörnivån justerades....samma sak. Ingen skillnad.
Nu är problemet värre och uppstår gärna runt 150-170 och pågår längre. Det tar alltså längre tid med motorbroms tills den vaknar till igen. men något jag upptäckt är att det verkar ha med belastningen att göra. Sitter jag som en ett segel i vinden kan det uppstå redan vid 150 och ligger jag platt på tanken kan jag komma upp i 180-190 i bästa fall. Så luftmotståndet inverkar och jag vet inte vad jag ska göra med den här infon. Detta är väl ett mindre problem eftersom vi aldrig någonsin gör de farterna på landsväg ändå
Att tilläga så har elektroniken börjat strula medan det här problemet blivit värre och jag börjar misstänka att det kanske hör ihop.
Först var batteriet helt dött (trodde jag i alla fall). Hon startade som vanligt och jag körde till jobbet. Skulle hem och INGENTING hände. Inga lampor, inget klick, ingeting. Jag sprang igång den och den startade direkt...? Jag kom hem och uppmätte ca 12,5-13V mellan batteripolerna med hojen av och ca 13,5-14,5V mellan 2000-5000 varv. Helt som det ska.
Glapp? Livet pågick och jag hann inte ta tag i det. Problemet kom tillbaka igen och jag kände att batteriet har nästan 5 år på nacken och måste nog ändå bytas så jag slängde i ett nytt gelbatteri men goda förhoppningar om att det skulle bota startproblemen i alla fall men nej. I med batteri , på med tändning, instrumenten lyser upp, killswitch av, trycker på startknappen...allt dör. Ingen instrumentering, ingenting.
Nu för tiden är det tom oftast så att all elektronik dör med tändning på, killswitch av redan innan jag tryckt på startknappen och att springstarta hojen är något jag bara vant mig vid
Då och då mest av ren nyfikenhet försöker jag starta den med startmotorn men oftast händer inget. Då och då mot alla odds startar den upp, bara sådär helt utan problem som om vi bodde i ett fritt land. Igår hände det 2 ggr på samma dag men vid macken med gott mod fick jag till min skam ändå springa igång henne.
Vafan är det som händer. Jag försökte mäta likriktaren/regulatorn som är ökänd på de här modellerna men till ingen nytta. Siffrorna jag mätte upp stämde varken in på vad de borde vara om den var hel eller paj. Elektronik är inte min starkaste sida så jag har nästan gjort mitt bästa men känner att det kan vara vad som helst och vill ha tips om var jag ska börja leta och hur. Regulatorn/likriktaren var bytt till ny, förbättrad eftermarknadsmodell när jag köpte hojen.
Kan det vara tändkablar/tändhattar, tändspolar, kablage, jordfel eller har jag borstat tänderna med fel tandkräm?