Suzuki RMZ 250 läcker in glykol

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Har upptäckt att topplockspackningen är dålig och de läcker in glykol. Kompressionen har även försämrats. Hur illa är det för kolven?
 
Har upptäckt att topplockspackningen är dålig och de läcker in glykol. Kompressionen har även försämrats. Hur illa är det för kolven?
Öppna o titta - det måste du ändå göra för att byta packning. Går inte att svara på en sådan fråga utan att titta på prylarna - kan vara helt ok om den inte gått så länge med detta. Kan också vara apa om smörjfilmen på cylinderväggarna lösts upp av glykolen
 
Kolvar byter man väl ändå lika ofta som kalsonger på en 250?
Hur många timmar har kolven gått?
 
Kan man se hur sliten kolven är? Ifall det räcker med att bara byta packningar och kolv ringarna?
 
Nää, är det så illa att man ser slitaget så ska man be på sina bara knän att ett alvarligare haveri inte har inträffat. Kolvar som är designade som snusdosor har väldigt lätt att slå kullerbytta i cylinderna om den blir för sliten.
Mao, man måste mäta slitaget.
 
Nää, är det så illa att man ser slitaget så ska man be på sina bara knän att ett alvarligare haveri inte har inträffat. Kolvar som är designade som snusdosor har väldigt lätt att slå kullerbytta i cylinderna om den blir för sliten.
Mao, man måste mäta slitaget.
Det är väl lika och byta ALLT. Vad ska man använda för fett i cylinder/kolv?
 
På nätet använder dom alltid någon annan olja att smörja cylinder vägarna och kamkedja. Är det bättre för inkörningen av ny kolv eller vad är meningen ? ?
Till kammar har jag fått med något rött fett som ska användas vid inkörning men har också använt vanlig motorolja vid återmontage och det har gått bra. Till kolv/lopp har jag använt vanlig motorolja. Dock har jag inte skruvat med en rmz, men har svårt att tro att kraven skulle vara markant annorlunda.
 
Till kammar har jag fått med något rött fett som ska användas vid inkörning men har också använt vanlig motorolja vid återmontage och det har gått bra. Till kolv/lopp har jag använt vanlig motorolja. Dock har jag inte skruvat med en rmz, men har svårt att tro att kraven skulle vara markant annorlunda.
Jag har tittat på Motorola monterings olja, men jag vet inte ifall det är något bättre än vanlig 4takts olja. Det ska dock vara molybdenum fett i hålet på kolven står det i manualen.
 
Är man lite van att mecka så ser man på kolven ifall den behöver bytas.
Det syns på svarvreporna.

Jag har alltid bara använt vanlig motorolja när jag monterat, så snart man kört lite är det ju den som kommer finnas ändå på alla ytor i motorn.

Inkörningsolja undrar jag om det finns att köpa för oss vanliga konsumenter?
 
Lite överdrivet "slippasta" så att delarna ska nöta in sig bättre. Av vilket det blir uppenbart att det är något som man inte vill ha i motorn någon längre tid.
Och bara under kontrollerade former.

Man ska nog inte försöka blanda själv heller, 2msk Autosol per liter olja :hihi
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top