Suzuki RMZ 250 läcker in glykol

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Har upptäckt att topplockspackningen är dålig och de läcker in glykol. Kompressionen har även försämrats. Hur illa är det för kolven?
 
Har upptäckt att topplockspackningen är dålig och de läcker in glykol. Kompressionen har även försämrats. Hur illa är det för kolven?
Öppna o titta - det måste du ändå göra för att byta packning. Går inte att svara på en sådan fråga utan att titta på prylarna - kan vara helt ok om den inte gått så länge med detta. Kan också vara apa om smörjfilmen på cylinderväggarna lösts upp av glykolen
 
Kolvar byter man väl ändå lika ofta som kalsonger på en 250?
Hur många timmar har kolven gått?
 
Kan man se hur sliten kolven är? Ifall det räcker med att bara byta packningar och kolv ringarna?
 
Nää, är det så illa att man ser slitaget så ska man be på sina bara knän att ett alvarligare haveri inte har inträffat. Kolvar som är designade som snusdosor har väldigt lätt att slå kullerbytta i cylinderna om den blir för sliten.
Mao, man måste mäta slitaget.
 
Nää, är det så illa att man ser slitaget så ska man be på sina bara knän att ett alvarligare haveri inte har inträffat. Kolvar som är designade som snusdosor har väldigt lätt att slå kullerbytta i cylinderna om den blir för sliten.
Mao, man måste mäta slitaget.
Det är väl lika och byta ALLT. Vad ska man använda för fett i cylinder/kolv?
 
På nätet använder dom alltid någon annan olja att smörja cylinder vägarna och kamkedja. Är det bättre för inkörningen av ny kolv eller vad är meningen ? ?
Till kammar har jag fått med något rött fett som ska användas vid inkörning men har också använt vanlig motorolja vid återmontage och det har gått bra. Till kolv/lopp har jag använt vanlig motorolja. Dock har jag inte skruvat med en rmz, men har svårt att tro att kraven skulle vara markant annorlunda.
 
Till kammar har jag fått med något rött fett som ska användas vid inkörning men har också använt vanlig motorolja vid återmontage och det har gått bra. Till kolv/lopp har jag använt vanlig motorolja. Dock har jag inte skruvat med en rmz, men har svårt att tro att kraven skulle vara markant annorlunda.
Jag har tittat på Motorola monterings olja, men jag vet inte ifall det är något bättre än vanlig 4takts olja. Det ska dock vara molybdenum fett i hålet på kolven står det i manualen.
 
Är man lite van att mecka så ser man på kolven ifall den behöver bytas.
Det syns på svarvreporna.

Jag har alltid bara använt vanlig motorolja när jag monterat, så snart man kört lite är det ju den som kommer finnas ändå på alla ytor i motorn.

Inkörningsolja undrar jag om det finns att köpa för oss vanliga konsumenter?
 
Nyheter
Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Back
Top