Suzuki RM250 -02 knackar vid visst varv.

Glapp vevstake, borde kännas om du håller en skruvmejsel eller likande mot kolven genom tändstiftshålet samtidigt som du vrider svänghjulet.

Räcker å ta pekfingret å röra svänghjulet känsligt fram å tebaks. Är det ett glapp kommer du å känna det.

Tyckte kolven såg lite sliten ut på de bilderna jag såg.

Alternativ om du kommer åt om du har en lång näbb tång så grepar du tag i vevstaken o drar den upp o ner, se om du kan känna glapp, men tycker den borde väsnas förjävligt på högre varv om den glappade.

Ett annat alternativ är att motorn sitter lös, släpp alla bultar runt motorn o dra åt

Tyckte kolven såg lite sliten ut på de bilderna jag såg.

Alternativ om du kommer åt om du har en lång näbb tång så grepar du tag i vevstaken o drar den upp o ner, se om du kan känna glapp, men tycker den borde väsnas förjävligt på högre varv om den glappade.

Ett annat alternativ är att motorn sitter lös, släpp alla bultar runt motorn o dra åt

Rörde på svänghjulet snabbt fram och tillbaka för hand nyss och det kom som ett knackande ljud precis när jag vände håll. Blir väl till o riva.. Motorn satt iaf fast som den skulle..

Riv inte helt änn, ta väck kåpan på kopplingssidan och kolla hur det ser ut där. Kopplingskorgen kan börja knacka och väsnas oxå.

på min rm 125 gick ett kugg av på kopplingskorgen. Lät förjävligt på låga varv. Jag trodde det var vevlagret först.
Så ta och snurra kopplingskorgen och se att alla sitter kvar, kan va lätt att missa ett litet kugg.

Vevlager brukar knacka på låga varv. Kolven låter mer "ring ding a ling ding dong".

Ta bort cyltan och kolven och känn på vevstaken. Det kan låta lite om svänghjulet om du juckar med det utan att något är fel, speciellt om du inte har kopplingen inne och växel i för då drar du ju runt koppling, växellåda och hela skiten.

Ähh köp en packningssats och plocka isär den! Lärorikt och kul! :)

/Fredde

Vevlager brukar knacka på låga varv. Kolven låter mer "ring ding a ling ding dong".

Ta bort cyltan och kolven och känn på vevstaken. Det kan låta lite om svänghjulet om du juckar med det utan att något är fel, speciellt om du inte har kopplingen inne och växel i för då drar du ju runt koppling, växellåda och hela skiten.

Ähh köp en packningssats och plocka isär den! Lärorikt och kul! :)

/Fredde

Det är ju inga konstigheter att ta bort en cylinder, så det kan lika gärna göras. Åker dock iväg till Dublin ett par dagar nu så vi får se, kanske kommer igång med det nästa helg. Vart köper man bra packningssatser?

Det är ju inga konstigheter att ta bort en cylinder, så det kan lika gärna göras. Åker dock iväg till Dublin ett par dagar nu så vi får se, kanske kommer igång med det nästa helg. Vart köper man bra packningssatser?

Kolla hos lokala cross-handlaren så kan han säkert hjälpa dej. Eller ebay..?

/Fredde

Var nere med crossen till den lokala mcverkstan, han lyssnade med sitt stetoskop och tyckte att ljudet kom från avgasporten, eller någonstans runt den.. plockade isär och kollade men okunnig som man är så ser jag inget fel med det hela förutom att det glappar lite, kolla filmen:

http://www.youtube.com/watch?v=M-KvdkHcjGQ

ska det vara sånt glapp där? kan det vara det som låter? eller är det ens något vid avgasporten?

tog 2 bilder med:

http://www.geting.se/viewimage/image/305128-DSC00145.jpg
http://www.geting.se/viewimage/image/305129-DSC00146.jpg

Tacksam för hjälp.

Var nere med crossen till den lokala mcverkstan, han lyssnade med sitt stetoskop och tyckte att ljudet kom från avgasporten, eller någonstans runt den.. plockade isär och kollade men okunnig som man är så ser jag inget fel med det hela förutom att det glappar lite, kolla filmen:

http://www.youtube.com/watch?v=M-KvdkHcjGQ

ska det vara sånt glapp där? kan det vara det som låter? eller är det ens något vid avgasporten?

tog 2 bilder med:

http://www.geting.se/viewimage/image/305128-DSC00145.jpg
http://www.geting.se/viewimage/image/305129-DSC00146.jpg

Tacksam för hjälp.
Sätt en tumme på den och se om det slutar så vet du.

Har nu plockat bort cyllen och känt på vevlager och nållager, det är inget glapp alls. Kolven har inga tecken på varmkörning heller. Plockade bort avgasport och allt som har och göra med det och rengjorde. En O-ring hindrar mig från att montera ihop. Men det tar vi imorn :)

Har nu satt ihop motorn klart och den är monterad på hojjen igen. Den knackar fortfarande, men den slutar o knacka när jag håller in kopplingen. Det gjorde den inte förut. Märkte också att på höger sida av motorn bredvid vattenpumpskåpan så är det en "buckla" utåt, som att nåt har slagit emot inifrån. Någon som har en teori?

Av med kopplings kåpan o kolla, det kan vara så att muttern till vevaxeln lossnat och då knackar vevaxel drevet på splinesen på veven o du har garanterat snart ett runt hål i kåpan efter muttern.

Jag har skälv varit med om detta på en hoj.

mvh

Av med kopplings kåpan o kolla, det kan vara så att muttern till vevaxeln lossnat och då knackar vevaxel drevet på splinesen på veven o du har garanterat snart ett runt hål i kåpan efter muttern.

Jag har skälv varit med om detta på en hoj.

mvh

Okej, tack så mycket för ett bra svar! Ska titta imorgon, uppdaterar då!

Plockade bort alla lameller för att få bort kopplingskorgen, sista lamellen var AV på 3 delar :confused: kan detta ha orsakat ljudet?

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd