Suzuki RG500

Nu har vi klarat av en besiktning efter minst 10 i träda.
Besiktningen resulterade i ett blankt papper.

Lite problem har jag när hon är varm, då surar hon igen på låga varv och missar lite så jag misstänker att hon går lite väl fett på lågfart munstyckena.
Nån mer som har samma problem ?

Men ......... aaaaahhhh vad det är skönt att åka tvåtakt.
 
Nu har vi klarat av en besiktning efter minst 10 i träda.
Besiktningen resulterade i ett blankt papper.

Lite problem har jag när hon är varm, då surar hon igen på låga varv och missar lite så jag misstänker att hon går lite väl fett på lågfart munstyckena.
Nån mer som har samma problem ?

Men ......... aaaaahhhh vad det är skönt att åka tvåtakt.

pics or it didn't happen :tungan
 
Hade inte tid att ta kort, var fullt upptagen av att njuta :)
Nu är hon parkerad och undanställd, men kommer kanske ut om det är solsken på söndag
 
Nu har vi klarat av en besiktning efter minst 10 i träda.
Besiktningen resulterade i ett blankt papper.

Lite problem har jag när hon är varm, då surar hon igen på låga varv och missar lite så jag misstänker att hon går lite väl fett på lågfart munstyckena.
Nån mer som har samma problem ?

Men ......... aaaaahhhh vad det är skönt att åka tvåtakt.

Lågfartsmunstyckena eller för smala nålspetsar som släpper förbi för mycket soppa på lite gas.
Surar den på jämn gas i stadstrafik så är det lågfartsmunstyckena. Om den surar vid jämn gas ute på landsväg så kan det vara nålarna som spökar.
 
Den surar när hon kommer ner på tomgång till ca: 4000 varv vid korsningar, rödljus och liknande.
Missar lite på någon cylinder tills hon får upp flåset igen och börjar gå rent vid + 4000 varv.
Förgasarna rengjorda och likadant bestyckade.
Flödar inte över.
Nya insugslock (inre och yttre) och rotorskivor från Maranello.
 
Den surar när hon kommer ner på tomgång till ca: 4000 varv vid korsningar, rödljus och liknande.
Missar lite på någon cylinder tills hon får upp flåset igen och börjar gå rent vid + 4000 varv.
Förgasarna rengjorda och likadant bestyckade.
Flödar inte över.
Nya insugslock (inre och yttre) och rotorskivor från Maranello.
Vilka munstycken som ska justeras har inget med varvtal att göra utan enbart hur mycket man har vridit på gashandtaget. På tomgång är det tomgångsskruven, aningen gas (2-15%) är det lågfartsmunstyckena, från ca 15%-75% gas är nål och nålmunstycke, och från 50%-100% är det huvudmunstycket som avgör. Det låter som att du har för feta lågfartsmunstycken ja.

Obs procentsatserna är bara mina egna ovetenskapliga uppskattningar.
 
Lite OT, men kan en RG 250 vara något att ha och såldes dom i Sverige när det begav sig?
 
De RG250 som finns här borde vara privatimport enligt vad jag har fått höra.
Det kom med en papperslös RG250 när affären gjordes upp på den RG500 jag köpte.
Tyvärr är det en papperslös Italienare som följde med i köpet.

Har du en på gång ?
 
Hej!
Inte helt omöjligt att det snart kan stå en RG250 Gamma från 84 i garaget. Hur ska dom prissättas om den är i ett helt ok originalskick med 4600mil på mätaren.

 
Last edited:
Vilken bastard! Som gammal RG500 "wanna be" ägare, och sedan en RGV250 ägare måste jag säga att det där är något som jag knappt vet om jag ska gilla eller ogilla! Men visst fan är den cool! (Är det baklyse från 1100 ES?:lol)
 
86'orna (MK3) har lite detaljer som designmässigt hämtats från storebror 500.
Helkåpa, baklampa och instrumentering är väl de mest framträdande detaljerna.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top