Suzuki RG125F

men snälla man förstår varandra ändå. eller man gör det sålänge det inte är helt felstavat eller om vokalerna sitter helt fel. Men är det någon fara för motorcykeln (RG125F) om avgasportarna/n är borta och istället för avgasport så finns det 2 pluggar?



//Stenberg
 
vikto000 skrev:
men snälla man förstår varandra ändå. eller man gör det sålänge det inte är helt felstavat eller om vokalerna sitter helt fel. Men är det någon fara för motorcykeln (RG125F) om avgasportarna/n är borta och istället för avgasport så finns det 2 pluggar?



//Stenberg


Nej...
 
vikto000 skrev:
men snälla man förstår varandra ändå. eller man gör det sålänge det inte är helt felstavat eller om vokalerna sitter helt fel. Men är det någon fara för motorcykeln (RG125F) om avgasportarna/n är borta och istället för avgasport så finns det 2 pluggar?



//Stenberg

Ja den kommer aldrig gå lika bra.

DJM skrev:

Slog upp det, tyvär har aset rätt för ovanlighetens skull.
 
RF_Racing skrev:
Omg... Var du tvungen att slå upp det? :D :tummenupp

Varför är du så dum mot mig?

Ja för jag hade för mig det va tvärt om men slog upp det innan ja sa det och upptäkte att det va fel..
Gillar inte din atityd du är lika jobbig som en finne i röven helt enkelt.
 
DJM skrev:
hahahhaa, skulle se om ni var med.. :lol

ne men ärligt, dra härifrån rf_racing, du som bodde i ditt slott där..


"Skulle se om ni var med"... Sämsta nånsin!
Inte ens Prulle kommer tro dig :fatta! .

prulle skrev:
Ja för jag hade för mig det va tvärt om men slog upp det innan ja sa det och upptäkte att det va fel..
Gillar inte din atityd du är lika jobbig som en finne i röven helt enkelt.

"attityd".

Var inte så dum mot mig!
 
Vägra sitta och försöka "äga" varandra med rättstavningar,
så inåthelvete löjligt.

Tänkt på att det finns folk med läs och skriv svårigheter?

Och även om det känns som att alla käftar emot, så känns det ändå
som att det är du RF_racing som är grunden till det hela.
Men vad vet jag, har inte vart här så länge.

Dra ner på hackandet så blir det bättre stämning här.

/Hagberg
 
Hagberg skrev:
Om folk kör så som du påvisar så förstår jag att dom klagar på att
2-taktare inte håller.
En 2-taktare ska ALDRIG motorbromsas!
ALDRIG! Kom ihåg de nu, ALDRIG.

För en 2-t maskin får sin smörjning genom bensinen (Blandas med olja och luft i förgasaren bla bla bla...de vet ni redan)
Och vad som händer då när man slår av trotteln men inte drar in kopplingen eller liknande är att kolven fortsätter givetvis jobba upp och ner, men smörjningen kommer inte in på grund av att arslet som kör har slagit av gasen.
Har man tur så håller det ett tag, men konsekvensen av det här är oundvikligen att kolven nyper, det skär helt enkelt.

Så där ja. :tummenupp :D

Det jag skulle kolla på den där hojen är som redan sakt den vanliga
"säkerhetskontrollen".

/Hagberg

Om hojjen har separat oljesmörjning, vilket de flesta har så har oljepumpar i regel både vajerstyrning och styrning via varvtal på motorn. Med andra ord så hänger den med när du gasar, men den ger även smörjning när du motorbromsar om den fungerar som den ska. Om den skär så kanske det beror på att den inte får just nå soppa som kyler förbränningen. Få tillverkare är så dumma att de tillverkar en motor som helt är beroende av att en vajer håller och är rätt inställd.

Finns säkert undantag som jag inte känner till. Det är kanske inte jättebra att åka med förgasaren i tomgång och motorn på 8k rpm, men ändå.

Har du inte separat smörjning så ska man vara försiktig såklart.
 
fan ni är ju som bäbisar allihopa hjälp grabben istället om ni kan :kocko

MVH Tomas :)
 
Jezze_irsta skrev:
Om hojjen har separat oljesmörjning, vilket de flesta har så har oljepumpar i regel både vajerstyrning och styrning via varvtal på motorn. Med andra ord så hänger den med när du gasar, men den ger även smörjning när du motorbromsar om den fungerar som den ska. Om den skär så kanske det beror på att den inte får just nå soppa som kyler förbränningen. Få tillverkare är så dumma att de tillverkar en motor som helt är beroende av att en vajer håller och är rätt inställd.

Finns säkert undantag som jag inte känner till. Det är kanske inte jättebra att åka med förgasaren i tomgång och motorn på 8k rpm, men ändå.

Har du inte separat smörjning så ska man vara försiktig såklart.

Medveten om detta.
Men den här sortens olje pumpar som du menar, som styrs av vajeri alltså, delad gasvajer.
Den leder knappast upp soppan i cylinder eller vevhuset på en gång.
Det går via förgasaren och blandas med bensinen där. (eller insuget och blandas med bensinen där)

Men vi gör ett undantag och säger att oljan leds direkt utan att få kontakt med bensin gasen.
För det första: Om du har en olje pump som styrs av delad gasvajer och du slår av gasen så får motorn iallafall för lite smörjning för när du slår av gasen då så slår du av tillförseln med olja, medans kolven jobbar vidare med samma smörjning som den ska ha på tomgång.

För det andra: Vad är det som "sätter fart" på oljan? om du har en slang upp från oljepumpen in i vevhuset så skulle oljan bara droppa omkring där om den inte får sin fart av bensin blandningen, och samma resultat här, slår du igen trotteln så får motorn ingen bensinblandning och det är ingenting som sätter sprutt på oljan, därmed skulle du få olje samlingar i vevhuset, för nästa gång du drar på så orkar inte bensinen köra runt all den olja som samlats längst ner i vevhuset där den inte gör nån nytta.

Så därför SKALL EJ en 2-takts maskin NÅNSIN motorbromsas. :fatta!

Så jag förstår inte hur du tänker, men om det finns nån sorts variant som ger kolven smörjning på det sättet du menar att det ska gå att motorbromsa en 2-takts maskin så får du gärna förklara hur det funkar.
Och inte bara "oljan åker in där genom en pump".
Utan en ordentlig förklaring.

Ha det bra.
/Hagberg
 
Körde med en sån här hoj när jag var 16 och kommer ihåg att styrlagret gav sig, då han min gått ca 2000. Be någon hålla hojen och ryck sedan längst nere vid hjulet fram och tillbaka emot dig och känn efter om det glappar... Kommer inte ihåg om det var dyrt och byta men det är ju inte roligt att plocka av gaffeln det första man gör.

Henke
 
Och nu för jag är ints insatt om det är någon skillnad på inkörning från hoj till hoj. men denna har gått ca: 15mil sedan kolven och kolvringarna byttes och ganska mycket annat i motorn + den går på "extra tjock" olja. Så hur långt skulle ni föreslå att den skall köras innan man kan börja varva ut den och åka snabbt? :) Finns det något sätt att "veta" om den är inkörd eller inte?



//Stenberg
 
Det finns inga sätt att veta om den är inkörd. Kör rätt lungt, inte full gas tills den gått ca 50mil efter bytet av delar.
 
okej. Tack för alla svar alla. som sista fråga har jag valt att fråga om det är någon skillnad på uppkörningen iår eller om det är samma banor o.s.v som förra året?



//Stenberg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top