Suzuki RG125F avgasport

sunkmupp

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2008
Ort
Laholm
Hoj
Pitpro 110, Suzuki RG125 F -92
Har en RG125F som gått 2000 mil, börjar oroa mig för avgasventilerna och undrar om det är nåt speciellt man bör tänka på innan man plockar ner och rengör och smörjer?

Det funkar ju bra och så men tror att det håller längre om man förser grejerna med lite kärlek:)

Jag har också sökt på forumet efter sprängskiss och v-handbok, men bara funnit döda länkar, undrar om någon har något liggandes?


Tack på förhand
/sm
 
Locktight! Vet inte hur avgasporten ser ut på RG, men första gången jag hade isär den på min aprilia hade jag ingen aning om att detta va nödvändigt. Kostade mig en kolv.
 
Locktight! Vet inte hur avgasporten ser ut på RG, men första gången jag hade isär den på min aprilia hade jag ingen aning om att detta va nödvändigt. Kostade mig en kolv.
<
vad ska jag fästa med locktight?
 
jag har en service manual i PDF format till RGF:en men inte i den här datorn, men jag ska fixa den så fort som möjligt :)
 
Ett tips är att du inte ska smörja den, du ska polera upp den. För om du smörjer den med tex 2-takts olja så kommer den sota igen snabbare än innan.

Så ta ut spraya med brääklen tvätta, sedan polera med autosol.
 
jag har en service manual i PDF format till RGF:en men inte i den här datorn, men jag ska fixa den så fort som möjligt :)

Ja det hade varit bra =D ladda upp den nånstanns och sedan skicka kanske?

БОБАН;3729155 skrev:
Ett tips är att du inte ska smörja den, du ska polera upp den. För om du smörjer den med tex 2-takts olja så kommer den sota igen snabbare än innan.

Så ta ut spraya med brääklen tvätta, sedan polera med autosol.

okej så jag ska inte ha fett nånstanns då?
 
Om de har nånting gemensamt med avgasportarna i RGV250/RS250 (och det har dom) ska du inte polera dom. Gör rent, men inte mer. De har en ytbeläggning du inte vill trolla bort. 5/56 eller motsvarande och försiktigt gnetande med nåt icke-repande (plast eller trä) föremål gör susen.
 
Om de har nånting gemensamt med avgasportarna i RGV250/RS250 (och det har dom) ska du inte polera dom. Gör rent, men inte mer. De har en ytbeläggning du inte vill trolla bort. 5/56 eller motsvarande och försiktigt gnetande med nåt icke-repande (plast eller trä) föremål gör susen.

det är exakt samma som i RGV250/RS250 :)
 
tack för alla svaren, skulle mcn gå bättre eller sämre om man låser portarna i helt öppet läge?
 
den går sämre upp till 8100 varv, sen går den som vanligt.
bättre att ha dom så att dom rör sig, då utnyttjar du kraften hela tiden.
 
Tips från coachen: När det kommer till avgasventiler gäller "If it ain't broken, don't fix it"

Ta en okulär besiktning via avgasporten. Är det inte igensotat, låt det vara. Finns ingen anledning till att plocka ner det i onödan.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top