Suzuki RG125F avgasport

sunkmupp

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2008
Ort
Laholm
Hoj
Pitpro 110, Suzuki RG125 F -92
Har en RG125F som gått 2000 mil, börjar oroa mig för avgasventilerna och undrar om det är nåt speciellt man bör tänka på innan man plockar ner och rengör och smörjer?

Det funkar ju bra och så men tror att det håller längre om man förser grejerna med lite kärlek:)

Jag har också sökt på forumet efter sprängskiss och v-handbok, men bara funnit döda länkar, undrar om någon har något liggandes?


Tack på förhand
/sm
 
Locktight! Vet inte hur avgasporten ser ut på RG, men första gången jag hade isär den på min aprilia hade jag ingen aning om att detta va nödvändigt. Kostade mig en kolv.
 
Locktight! Vet inte hur avgasporten ser ut på RG, men första gången jag hade isär den på min aprilia hade jag ingen aning om att detta va nödvändigt. Kostade mig en kolv.
<
vad ska jag fästa med locktight?
 
jag har en service manual i PDF format till RGF:en men inte i den här datorn, men jag ska fixa den så fort som möjligt :)
 
Ett tips är att du inte ska smörja den, du ska polera upp den. För om du smörjer den med tex 2-takts olja så kommer den sota igen snabbare än innan.

Så ta ut spraya med brääklen tvätta, sedan polera med autosol.
 
jag har en service manual i PDF format till RGF:en men inte i den här datorn, men jag ska fixa den så fort som möjligt :)

Ja det hade varit bra =D ladda upp den nånstanns och sedan skicka kanske?

БОБАН;3729155 skrev:
Ett tips är att du inte ska smörja den, du ska polera upp den. För om du smörjer den med tex 2-takts olja så kommer den sota igen snabbare än innan.

Så ta ut spraya med brääklen tvätta, sedan polera med autosol.

okej så jag ska inte ha fett nånstanns då?
 
Om de har nånting gemensamt med avgasportarna i RGV250/RS250 (och det har dom) ska du inte polera dom. Gör rent, men inte mer. De har en ytbeläggning du inte vill trolla bort. 5/56 eller motsvarande och försiktigt gnetande med nåt icke-repande (plast eller trä) föremål gör susen.
 
Om de har nånting gemensamt med avgasportarna i RGV250/RS250 (och det har dom) ska du inte polera dom. Gör rent, men inte mer. De har en ytbeläggning du inte vill trolla bort. 5/56 eller motsvarande och försiktigt gnetande med nåt icke-repande (plast eller trä) föremål gör susen.

det är exakt samma som i RGV250/RS250 :)
 
tack för alla svaren, skulle mcn gå bättre eller sämre om man låser portarna i helt öppet läge?
 
den går sämre upp till 8100 varv, sen går den som vanligt.
bättre att ha dom så att dom rör sig, då utnyttjar du kraften hela tiden.
 
Tips från coachen: När det kommer till avgasventiler gäller "If it ain't broken, don't fix it"

Ta en okulär besiktning via avgasporten. Är det inte igensotat, låt det vara. Finns ingen anledning till att plocka ner det i onödan.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top