Suzuki problemo...

Bee

Medlem
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
Xj900 2001
Min hoj: Suzuki GSXR 600 - 97. (vacuumförgasare)

Mitt problem: jag har monterat k&n filter på maskinen och nu tycker jag bestämt att gas svarar lite sämre än innan, jag har letat lite i forumet och hittat ett antal uttalande om att k&n filter inte är så bra på hojar med vacuumförgasare.

Kan mitt problem har uppstått pgr av detta luftfilter byte.

(dum som jag var så slängde jag det gamla, annars kunde man ju lite lätt bytt tillbaks och provat :dummer )

Har du bytt till separata filter, eller har du bytt filtret innuti din luftburk?

hehe bravo att slänga det gamla ;)

Vad du kan testa är att tejpa igen hälften utav K/N filtret. Det kommer minska flödet så du iaf kan testa om det är det som gör det.

Troligen får motorn helt enkelt för mycket luft.

Swedie skrev:
hehe bravo att slänga det gamla ;)

Vad du kan testa är att tejpa igen hälften utav K/N filtret. Det kommer minska flödet så du iaf kan testa om det är det som gör det.

Troligen får motorn helt enkelt för mycket luft.

Då är det bara för mig att ut och tejpa lite, tejp brukar ju faktsiskt lösa ALLT. :D

Tack

ahh ok, men mekarna menar inte det filtret som du satt i, dom menar separata filter, sen vet jag även att folk har haft problem med kn's filter, men många använder det så de bör ju fungera. Om du köpt ett kn-filter till just din hoj så ska den fungera med den. Vad du behöver göra är att justera förgasarna då de det är mindre motstånd i ditt kn-filter vilket gör att bensinblandningen blir för tunn!

/ Hannes

HanneZ skrev:
ahh ok, men mekarna menar inte det filtret som du satt i, dom menar separata filter, sen vet jag även att folk har haft problem med kn's filter, men många använder det så de bör ju fungera. Om du köpt ett kn-filter till just din hoj så ska den fungera med den. Vad du behöver göra är att justera förgasarna då de det är mindre motstånd i ditt kn-filter vilket gör att bensinblandningen blir för tunn!

/ Hannes
Nu låter du onödigt avancerad. :p

Ändrar man på det tänkte flödet genom motorn så behöver man även bestycka om. Sen att du får en annorlunda effektkurva med ett kn-filter är också tänkbart, t.ex. mindre effekt på låg o mellan medans du får mer på högvarv!

hehe, jo orden fumlar för mig ida, vet inte va det är med mig, får skylla på att det är fredag, ignorera de ja skriver om de inte går o tyda :D

HanneZ skrev:
Ändrar man på det tänkte flödet genom motorn så behöver man även bestycka om. Sen att du får en annorlunda effektkurva med ett kn-filter är också tänkbart, t.ex. mindre effekt på låg o mellan medans du får mer på högvarv!

Men då är ju allt frid och fröjd, mer effekt på högvarv :banana :banana

Du kan bli lurad oxå, i med att hojen går "piss" på dåliga varv och sen hoppar igång igen på höga varv, så kan du tror att hojen går bättre (än tidigare).

Bee skrev:
Men då är ju allt frid och fröjd, mer effekt på högvarv :banana :banana
Nja inte nödvändigtvis, antagligen har du för tunn blandning, vilket oftast ger jäm gång fast klenare motor. Har du slipon? helsystem? När man ändrar dessa saker bör man som sagt lämna in den för ombestyckning, annars tappar man häst, inte ökar!

/ Hannes

Last edited:
Sätter du i ett friflödesfilter så kommer hojen alltid att gå sämre så länge inte bränsleblandingen var för fet innan du du bytte.
Väldigt få hojar går för fett i orginal.
Med andra ord så måste du bänka hojen för inte riskera att baktrimma hojen!
Tyvärr så blir nog en jävla massa människor blåsta på konfekten..

ja, absolut, mc-firmorna säljer slipon o kn-filter utan att ens berätta för de som köper att det är mer som behöver göras! Dålig stil(eller ska man känna till sånt?)

/ Hannes

mest snickelisnack att hojen skulel öka nåt i effekt med ett öppnare filter i luftburken, varför tror man att den är strypt i orginalfiltret isf?
Det ger ofta inte ett förbannade skit på en standardhoj, blir bara en massa meck i onödan.
Låter det roligare än orginal kan det kanske vaar värt det för den som gilar höra på slörpande insugsljud.

Nej någon skillnad känner man antagligen inte. Hojarna är däremot strypta i både avgas och insug p.g.a. buller krav. Så visst finns det lite effekt att hämta, men inte mycket!

/ Hannes

Silwer skrev:
mest snickelisnack att hojen skulel öka nåt i effekt med ett öppnare filter i luftburken, varför tror man att den är strypt i orginalfiltret isf?
Det ger ofta inte ett förbannade skit på en standardhoj, blir bara en massa meck i onödan.
Låter det roligare än orginal kan det kanske vaar värt det för den som gilar höra på slörpande insugsljud.

Det var värst vad negativ man var, kan ni inte låta mig tro att hojen går som f*n nu när jag har hård trimmat den till max :D

HanneZ skrev:
Nej någon skillnad känner man antagligen inte. Hojarna är däremot strypta i både avgas och insug p.g.a. buller krav. Så visst finns det lite effekt att hämta, men inte mycket!

/ Hannes

ja din dr350 går det säkert att få ur lite mer om du öppnar luftburken, men knappast på en modern högpresternade rad4a, iaf inte utan andra modifjanger på motorn som kräver mer luft.

Bee skrev:
Det var värst vad negativ man var, kan ni inte låta mig tro att hojen går som f*n nu när jag har hård trimmat den till max :D
Absolut inte negativ, du får skruva på vad du vill, det är bara trist att sånt här säljs som nån slags trimdelar man bara bultar på utan nåt annat, det kan mycket väl sluta med att man har färre hästkrafter o sämre gång i motorn.

Silwer skrev:
Absolut inte negativ, du får skruva på vad du vill, det är bara trist att sånt här säljs som nån slags trimdelar man bara bultar på utan nåt annat, det kan mycket väl sluta med att man har färre hästkrafter o sämre gång i motorn.

Jag har precis beställt bänkning på ovesmotor, trevliga människor som jobbar där...men fick inte tid först i slutet av maj......ja ja nu blev det bar till slut.

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...