Suzuki gt 125 - ingen gnista?

Daniel.t

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2004
Hoj
Letar...
Halloj!

Köpte på mig en suzuki gt 125cc av årsmodell typ 81=)
tanken va att strippa den och ha den som "åka och handla snus-hoj"
Men nu till problemen.
Förgasarna flödade över, så de bytte jag.
Sen såg kondingarna lite skumma ut, så de bytte jag.
Klippte elen till strålkastare, lampor och blinkers, byggde om bakdelen, bytte fälgar och montera crosstyre! Fine tänkte jag, bushojj för en 500:- lapp!
Monterade dubbla knfilter och va beredd på att åka, kicka och den tänder inte längre, ingen gnista!

Vet någon vad som kan vara fel? Har justerat brytarna, nya tändstift, nya kondingar. Kan Båda tändspolarna gått på samma gång?
Kan motorns el vara beroende av att jag klipp kablar till strålkastare osv?

Får 13 volt till bateriet när jag kickar?
Får ingen ström alls till batt. när nyckeln står på off och jag kickar. Så det verkar ju rätt=)

Någon som har någon ide?

om du hade elen på så kan de bli kortis om du klipper 2 eller fler kablar samtidigt. finns det någon säkring att kolla?

wdac skrev:
2616015 om du hade elen på så kan de bli kortis om du klipper 2 eller fler kablar samtidigt. finns det någon säkring att kolla?

Inga säkringar alls.

Kan man finna ett elschema kanske?

Kan det vara så dumt att elsystemet måste vara helt intakt för att man ska få gnista?

Jävla jobb o koppla ihop allt jag klippt!

På min GT ja hadde gick tänspolarna hela tiden... om ditt batteri är slut skrotar du tänspolarnarna... spänningen blir för hög genom att Suzuki använder batteriet som voltregulator.

Jparacing skrev:
2616064 På min GT ja hadde gick tänspolarna hela tiden... om ditt batteri är slut skrotar du tänspolarnarna... spänningen blir för hög genom att Suzuki använder batteriet som voltregulator.

Oj låter inge bra!
Batterit är ruttet!
Hur vet jag om tändspolarna är körda?
De lär ju vara dyra dessutom!

Du kan ju mäta spolarna genom att kika motståndet genom dem. Vad det skall vara för motstånd får du ju dock ta reda på.

Gällande elen så kan det vara så att vissa kablar som har med tändningen att göra går upp just framför styrhuvudet, inte minst till dödare och tändningslås.

Gällande pris på nya spolar så köpte jag en gång till en gammal CB varvräknare, en sidokåpa samt en tändspole för sammanlagt 70kr så det bör inte vara så dyrt, har dock svårt att tänka mig att båda gått samtidigt, borde ha något att göra med dina kapningari elsystemet.
lycka till. :tummenupp

philsson skrev:
2616281 Du kan ju mäta spolarna genom att kika motståndet genom dem. Vad det skall vara för motstånd får du ju dock ta reda på.

Gällande elen så kan det vara så att vissa kablar som har med tändningen att göra går upp just framför styrhuvudet, inte minst till dödare och tändningslås.

Gällande pris på nya spolar så köpte jag en gång till en gammal CB varvräknare, en sidokåpa samt en tändspole för sammanlagt 70kr så det bör inte vara så dyrt, har dock svårt att tänka mig att båda gått samtidigt, borde ha något att göra med dina kapningari elsystemet.
lycka till. :tummenupp

Tror att spolarna är döda, har haft det på känn.
Men verkar inte finnas en dödare, bara tändning, och det fungerar!
Hade gnista innan jag renoverade och byggde om.. så surt!

Nån ovan här skrev att batterit ska fungera som en regulator? kan nån förklara det?

Last edited:
Tycker det verkar konstigt att båda t-spol skulle lägga av på en gång. Särskilt eftersom du hade gnista innan. spolarna dör ju inte av att stå still. Skulle tro att du har problemet i att du kapat kablar. Kolla på classic Suzukis hemsida om du inte kan få tag i el-schema (Det fanns där till min Suzuki K 50) O kolla kablarna som ha med tändning att göra. Då behöver du inte koppla om alla kablar. Kolla åxå att ingen kabel ligger mot jord.

Slan Cruel skrev:
2616322 Tycker det verkar konstigt att båda t-spol skulle lägga av på en gång. Särskilt eftersom du hade gnista innan. spolarna dör ju inte av att stå still. Skulle tro att du har problemet i att du kapat kablar. Kolla på classic Suzukis hemsida om du inte kan få tag i el-schema (Det fanns där till min Suzuki K 50) O kolla kablarna som ha med tändning att göra. Då behöver du inte koppla om alla kablar. Kolla åxå att ingen kabel ligger mot jord.

Tycker också att det vore skumt.
Har funderat på om jag kan dra om elsystemet så jag bara har kvar det mest nödvändiga. Men då behövs ett elschema! Du kanske har en adress till sidan du nämnde?

Om elsystemet är likadant som på den GT125 -75 som jag hade så går elen till tändsystemet enkelt förklarat såhär: batteri - tändlås - dödaren vid handtaget - tändspolarna - brytarna - jord. När tändningen är på ska du ha 12V på tändspolarnas ingång, och om du drar runt motorn långsamt ska det växla mellan 0 och 12V på andra kabeln från tändspolarna i takt med att brytaren öppnar/stänger. Om allt fungerar så så ska du få gnista till och med om du öppnar en brytare manuellt.

Om batteriet är så ruttet att det inte håller 12V kan du testa att hänga på en batteriladdare av bilmodell (MC-laddare ger lite för lite ström till tändningen).

Förresten så fick jag byta ena tändspolen på den GTn jag hade också. Tror den gick på 250kr på skroten. Och jag hittade inget elschema för GT125 heller då, men däremot lyckades jag få fram ett till GT185. Verkade vara samma sak.

Flummo skrev:
2623383 Om elsystemet är likadant som på den GT125 -75 som jag hade så går elen till tändsystemet enkelt förklarat såhär: batteri - tändlås - dödaren vid handtaget - tändspolarna - brytarna - jord. När tändningen är på ska du ha 12V på tändspolarnas ingång, och om du drar runt motorn långsamt ska det växla mellan 0 och 12V på andra kabeln från tändspolarna i takt med att brytaren öppnar/stänger. Om allt fungerar så så ska du få gnista till och med om du öppnar en brytare manuellt.

Om batteriet är så ruttet att det inte håller 12V kan du testa att hänga på en batteriladdare av bilmodell (MC-laddare ger lite för lite ström till tändningen).

Förresten så fick jag byta ena tändspolen på den GTn jag hade också. Tror den gick på 250kr på skroten. Och jag hittade inget elschema för GT125 heller då, men däremot lyckades jag få fram ett till GT185. Verkade vara samma sak.

Hejsan!

Tack för att du tog dig tid och skrev ett sånt utförligt svar!
Har du kvar schemat till gt185?

Mvh

Nej, det schemat är borta sedan länge, när hojen var såld fanns det ingen anledning att ha det liggande på datorn längre tyckte jag. Men hör efter på Classicsuzukis forum, någon av gubbarna där kan säkert trolla fram ett schema åt dig. Skulle tro att det är snarlik el på alla deras mindre 2-cylindriga hojar från den tiden.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT