Suzuki gsxs 1000 2016 dör efter någon minut

Tryckarn

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2021
Ort
Växjö
Hoj
2008, Honda cb600f Hornet
Dör den tvärt är det i de flesta fall elektriskt fel. Ni kommer att landa i det, frågan är bara hur många sidospår som kommer avverkas först. Lycka till.
Ja precis, det är bara frågan om vad som är problemet ?

Det jag hoppas på är att pumpen blivit kass pga det igensatta filtret, det var ju helt stopp i det.
Det är iallafall min förhoppning,
Men den nya pumpen blev försenad så jag får vänta tills på måndag innan jag kan byta den, tråkigt!
 

Jo.Jo

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2021
Hoj
Honda cr250r Harris 250
Enkelt prova med startgas
Då vet du om det är soppa eller tändning så tar du felsökning från det
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ja precis, det är bara frågan om vad som är problemet ?

Det jag hoppas på är att pumpen blivit kass pga det igensatta filtret, det var ju helt stopp i det.
Det är iallafall min förhoppning,
Men den nya pumpen blev försenad så jag får vänta tills på måndag innan jag kan byta den, tråkigt!
Min kawasaki råkade ut för att förfiltret till pumpen tätnande o så verkade det som att pumpen jobbat halftihjäl sig pga för högt motstånd för bränslet in i pumpen.

Nytt förfilter gav samma fenomen o med ny pump så funkade kawasakin bra igen.

O ännu bättre när spridarna var bytta ochså.
 

gerthur

Medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Tullinge
Hoj
Honda Forza 350 -21, Honda CB500X -22
Om du nu provat alltr som har med bränslet att göra så skulle jag gissa på värmekänslig elektronik. Antingen för att den helt enkelt är dålig eller överbelastad av något annat fel. Har du märkt någon skillnad på körtid innan den stannar beroende på yttertemperaturen? En vild gissning men med tanke på all elektronik i moderna hojar inte helt omöjligt.
Du nämnde att den inte lagrar några felkoder och det kan ju bero på att ECU-n dött själv.
Kolla om det finns spänning till ECU-n när den inte går att starta.
 
Last edited:

Tryckarn

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2021
Ort
Växjö
Hoj
2008, Honda cb600f Hornet
Enkelt prova med startgas
Då vet du om det är soppa eller tändning så tar du felsökning från det
Bra idé.
Om du nu provat alltr som har med bränslet att göra så skulle jag gissa på värmekänslig elektronik. Antingen för att den helt enkelt är dålig eller överbelastad av något annat fel. Har du märkt någon skillnad på körtid innan den stannar beroende på yttertemperaturen? En vild gissning men med tanke på all elektronik i moderna hojar inte helt omöjligt.
Du nämnde att den inte lagrar några felkoder och det kan ju bero på att ECU-n dött själv.
Kolla om det finns spänning till ECU-n när den inte går att starta.
Har ej provat, att byta pumpen då den inte dök upp idag som planerat, är det inte den så provar jag vidare. Det som är lite märkligt är att den inte hinner få upp någon temperatur alls, innan den dör. Och nu startar den inte alls.

Den dog ju tvärt mitt under körning, sedan startade den inte förens den stått stilla i 10-15 minuter och gick då i någon minut, sedan tvärdog den igen. Skall tilläggas att den hann inte bli särskilt nedkyld på dessa 15 minuter. ECUn sitter ju under tanken, på luftboxen så den lär inte uppnå någon högre temperatur. Ska mäta och titta till den om inte pumpen ger resultat.
 

Tryckarn

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2021
Ort
Växjö
Hoj
2008, Honda cb600f Hornet
Min kawasaki råkade ut för att förfiltret till pumpen tätnande o så verkade det som att pumpen jobbat halftihjäl sig pga för högt motstånd för bränslet in i pumpen.

Nytt förfilter gav samma fenomen o med ny pump så funkade kawasakin bra igen.

O ännu bättre när spridarna var bytta ochså.
Jag hoppas det hjälper för mig med. Man är ju lite smyg på om det hamnat skit i spridarna med tanke på hur filtret såg ut...
 

gerthur

Medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Tullinge
Hoj
Honda Forza 350 -21, Honda CB500X -22
Den dog ju tvärt mitt under körning, sedan startade den inte förens den stått stilla i 10-15 minuter och gick då i någon minut, sedan tvärdog den igen. Skall tilläggas att den hann inte bli särskilt nedkyld på dessa 15 minuter. ECUn sitter ju under tanken, på luftboxen så den lär inte uppnå någon högre temperatur. Ska mäta och titta till den om inte pumpen ger resultat.
När du säger att den "dör", fungerar någonting? Tuta, belysning eller instrument?
 

gerthur

Medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Tullinge
Hoj
Honda Forza 350 -21, Honda CB500X -22
Ja det är bara motorn som stannar, allt i övrigt fungerar, tuta heljus, halvljus startmotor osv...
Då är den inte helt strömlös, men antagligen styr inte ECU-n dessa basfunktioner. Kan du komma in i diagnos-mode eller vad det heter på din hoj? Kan du det så lever ECU-n och då kan felet ligga i drivningen av insprutningen. Där finns drivkretsar som hanterar lite starkare ström och om de är lite halvdåliga kan de lägga av när de blir varma. Bara spekulationer så långt naturligtvis.
 

Tryckarn

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2021
Ort
Växjö
Hoj
2008, Honda cb600f Hornet
Då är den inte helt strömlös, men antagligen används inte ECU-n för dessa basfunktioner. Kan du komma in i diagnos-mode eller vad det heter på din hoj? Kan du det så lever ECU-n och då kan felet ligga i drivningen av insprutningen. Där finns drivkretsar som hanterar lite starkare ström och om de är lite halvdåliga kan de lägga av när de blir varma. Bara spekulationer så långt naturligtvis.
Jag har varit i "Dealer mode" och läst felkoder, hade inte en enda lagrad. Ja det skulle ju också kunna vara orsaken, man får väl om det inte är pumpen, börja felsöka ECU:n. Ska även kolla ventilspelet, ska tydligen kunna ställa till det lite med.
 

Tryckarn

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2021
Ort
Växjö
Hoj
2008, Honda cb600f Hornet
Nu har jag bytt pump och testat med startgas. Inget gav effekt tyvärr, fortfarande ingen start...
 

isbjornen3

Bäst.
Gick med
18 Jul 2021
Hoj
250 tvåtakt
Hej. Har du testat om du har gnista? Testa med ett annat stift än du har i hojen så slipper du skruva loss ett. Se bara till att jorda stiftet ordentligt och håll inte i det när du testar.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har varit i "Dealer mode" och läst felkoder, hade inte en enda lagrad. Ja det skulle ju också kunna vara orsaken, man får väl om det inte är pumpen, börja felsöka ECU:n. Ska även kolla ventilspelet, ska tydligen kunna ställa till det lite med.
Strunta i ventilspelet nu. Är det så illa att den inte ens hostar till är varenda ventil redan bränd. Gnista och bränsletryck bör kollas först.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top