Suzuki gsxs 1000 2016 dör efter någon minut

Dör den tvärt är det i de flesta fall elektriskt fel. Ni kommer att landa i det, frågan är bara hur många sidospår som kommer avverkas först. Lycka till.
Ja precis, det är bara frågan om vad som är problemet ?

Det jag hoppas på är att pumpen blivit kass pga det igensatta filtret, det var ju helt stopp i det.
Det är iallafall min förhoppning,
Men den nya pumpen blev försenad så jag får vänta tills på måndag innan jag kan byta den, tråkigt!
 
Enkelt prova med startgas
Då vet du om det är soppa eller tändning så tar du felsökning från det
 
Ja precis, det är bara frågan om vad som är problemet ?

Det jag hoppas på är att pumpen blivit kass pga det igensatta filtret, det var ju helt stopp i det.
Det är iallafall min förhoppning,
Men den nya pumpen blev försenad så jag får vänta tills på måndag innan jag kan byta den, tråkigt!
Min kawasaki råkade ut för att förfiltret till pumpen tätnande o så verkade det som att pumpen jobbat halftihjäl sig pga för högt motstånd för bränslet in i pumpen.

Nytt förfilter gav samma fenomen o med ny pump så funkade kawasakin bra igen.

O ännu bättre när spridarna var bytta ochså.
 
Om du nu provat alltr som har med bränslet att göra så skulle jag gissa på värmekänslig elektronik. Antingen för att den helt enkelt är dålig eller överbelastad av något annat fel. Har du märkt någon skillnad på körtid innan den stannar beroende på yttertemperaturen? En vild gissning men med tanke på all elektronik i moderna hojar inte helt omöjligt.
Du nämnde att den inte lagrar några felkoder och det kan ju bero på att ECU-n dött själv.
Kolla om det finns spänning till ECU-n när den inte går att starta.
 
Last edited:
Enkelt prova med startgas
Då vet du om det är soppa eller tändning så tar du felsökning från det
Bra idé.
Om du nu provat alltr som har med bränslet att göra så skulle jag gissa på värmekänslig elektronik. Antingen för att den helt enkelt är dålig eller överbelastad av något annat fel. Har du märkt någon skillnad på körtid innan den stannar beroende på yttertemperaturen? En vild gissning men med tanke på all elektronik i moderna hojar inte helt omöjligt.
Du nämnde att den inte lagrar några felkoder och det kan ju bero på att ECU-n dött själv.
Kolla om det finns spänning till ECU-n när den inte går att starta.
Har ej provat, att byta pumpen då den inte dök upp idag som planerat, är det inte den så provar jag vidare. Det som är lite märkligt är att den inte hinner få upp någon temperatur alls, innan den dör. Och nu startar den inte alls.

Den dog ju tvärt mitt under körning, sedan startade den inte förens den stått stilla i 10-15 minuter och gick då i någon minut, sedan tvärdog den igen. Skall tilläggas att den hann inte bli särskilt nedkyld på dessa 15 minuter. ECUn sitter ju under tanken, på luftboxen så den lär inte uppnå någon högre temperatur. Ska mäta och titta till den om inte pumpen ger resultat.
 
Min kawasaki råkade ut för att förfiltret till pumpen tätnande o så verkade det som att pumpen jobbat halftihjäl sig pga för högt motstånd för bränslet in i pumpen.

Nytt förfilter gav samma fenomen o med ny pump så funkade kawasakin bra igen.

O ännu bättre när spridarna var bytta ochså.
Jag hoppas det hjälper för mig med. Man är ju lite smyg på om det hamnat skit i spridarna med tanke på hur filtret såg ut...
 
Den dog ju tvärt mitt under körning, sedan startade den inte förens den stått stilla i 10-15 minuter och gick då i någon minut, sedan tvärdog den igen. Skall tilläggas att den hann inte bli särskilt nedkyld på dessa 15 minuter. ECUn sitter ju under tanken, på luftboxen så den lär inte uppnå någon högre temperatur. Ska mäta och titta till den om inte pumpen ger resultat.
När du säger att den "dör", fungerar någonting? Tuta, belysning eller instrument?
 
Ja det är bara motorn som stannar, allt i övrigt fungerar, tuta heljus, halvljus startmotor osv...
Då är den inte helt strömlös, men antagligen styr inte ECU-n dessa basfunktioner. Kan du komma in i diagnos-mode eller vad det heter på din hoj? Kan du det så lever ECU-n och då kan felet ligga i drivningen av insprutningen. Där finns drivkretsar som hanterar lite starkare ström och om de är lite halvdåliga kan de lägga av när de blir varma. Bara spekulationer så långt naturligtvis.
 
Då är den inte helt strömlös, men antagligen används inte ECU-n för dessa basfunktioner. Kan du komma in i diagnos-mode eller vad det heter på din hoj? Kan du det så lever ECU-n och då kan felet ligga i drivningen av insprutningen. Där finns drivkretsar som hanterar lite starkare ström och om de är lite halvdåliga kan de lägga av när de blir varma. Bara spekulationer så långt naturligtvis.
Jag har varit i "Dealer mode" och läst felkoder, hade inte en enda lagrad. Ja det skulle ju också kunna vara orsaken, man får väl om det inte är pumpen, börja felsöka ECU:n. Ska även kolla ventilspelet, ska tydligen kunna ställa till det lite med.
 
Nu har jag bytt pump och testat med startgas. Inget gav effekt tyvärr, fortfarande ingen start...
 
Hej. Har du testat om du har gnista? Testa med ett annat stift än du har i hojen så slipper du skruva loss ett. Se bara till att jorda stiftet ordentligt och håll inte i det när du testar.
 
Jag har varit i "Dealer mode" och läst felkoder, hade inte en enda lagrad. Ja det skulle ju också kunna vara orsaken, man får väl om det inte är pumpen, börja felsöka ECU:n. Ska även kolla ventilspelet, ska tydligen kunna ställa till det lite med.
Strunta i ventilspelet nu. Är det så illa att den inte ens hostar till är varenda ventil redan bränd. Gnista och bränsletryck bör kollas först.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top