Suzuki GSXR750 98 laddning o kortslutning

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Tja

Hjälper en kompis att laga hans suzuki och tror jag har hittat problemet.

Kontaktstycket till laddningsregulatorn har smält vid en av sladdarna.

jag isolerade sladden så gott jag kunde och satte på laddningsregulatorn. Samma problem kvarstår. den laddar på tomgång men inte sen. kablarna blir misstänkt varma och regulatorn också. Tänkte det måste vara laddningsregulatorn så vi skaffade en ny.

innan jag sätter ditt den nya så vill jag ändå kolla så allt är oki.

Som ni ser på bilden så är där 5 kablar som går till kontakt stycket.

3 övre och 2 undre.
de två undre verka vara jord o plus. har samma späning på dem som på batteriet (ca12,4v) Men från de andra är det inget alls på. Vet någon hur man mäter upp det så man inte kastar 2000kr i skön genom att elda upp den nya regulatorn. :brinnerup

Bifogat

• DSC01388.JPG
    DSC01388.JPG
    139.9 KB · Visningar: 126
Last edited:
Välkommen till mitt problem :tungan

Har bytt generator, 3 regulatorer och ett batteri, halva kabelstammen bytt men likväl laddar den bara på tomgång så har gett upp.

Min tråd finns här nånstans..
Edit här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=204151

Jordfel? Min gamla ES betedde sig skumt när det var dålig jord för batteriet. Det laddade bättre när lysena var på och till slut såg jag att det gnistrade lite kring polskon på minuspolen i garagemörkret. Drog åt den och vips var allt koscher o najs. Som tur är har jag aldrig haft laddproblem med Gixxern (750 -96).

Jordning är det noga med på hojar iom att det är så mkt plastfästen osv.

Jordfel? Min gamla ES betedde sig skumt när det var dålig jord för batteriet. Det laddade bättre när lysena var på och till slut såg jag att det gnistrade lite kring polskon på minuspolen i garagemörkret. Drog åt den och vips var allt koscher o najs. Som tur är har jag aldrig haft laddproblem med Gixxern (750 -96).

Jordning är det noga med på hojar iom att det är så mkt plastfästen osv.

Det stämmer såpass att den laddar mer med lysena på, dock har jag fan bytt ut allt som har med jordningen och göra, för det är väl bara en jordpunkt på motorn?

Det stämmer såpass att den laddar mer med lysena på, dock har jag fan bytt ut allt som har med jordningen och göra, för det är väl bara en jordpunkt på motorn?

Jupp, jordfläta/kabel nere till höger på motorn, bakom cylinderrade, bredvid startmotorn om jag minns rätt. Har inte haft av tanken på min sedan förra sommaren när jag bytte vakuumventil så jag minns inte detaljerna riktigt. Står i manualen ;-)

/e

Jupp, jordfläta/kabel nere till höger på motorn, bakom cylinderrade, bredvid startmotorn om jag minns rätt. Har inte haft av tanken på min sedan förra sommaren när jag bytte vakuumventil så jag minns inte detaljerna riktigt. Står i manualen ;-)

/e

Jag har bytt hela den kabeln, alla batterikablar med relän.

Fantasin börjar tryta.

Neutrallampan lyser bara ibland, när den är nystartad och kall, vad vill den ha för jord?

Välkommen till mitt problem :tungan

Har bytt generator, 3 regulatorer och ett batteri, halva kabelstammen bytt men likväl laddar den bara på tomgång så har gett upp.

Min tråd finns här nånstans..
Edit här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=204151

Hoppas jag inte har gått på en sådan landmina. Men började allt med en kortslutning vid samma ställe som på denna? Jag upptäckte felet när jag startade hojen och mäte med multimetern. 13,5v fick jag på tomgång sen försvan det vid varv. Luta mig tillbaka och tänkte. efter ett par sekunder så hörde man ett typsikt ljud som säkert fans där hela tiden. Typiska ljudet från överslag i tändkablar. la handen närmaste kontaktstycke o nästan brände mig. :brinnerup

Det låter som att generatorn har tackat för sig, alternativt att batteriet är kortslutet.

Hm det känns som det antingen eller. Men det har uppenbart hänt en kortslutning. Första jag ska göra är iaf att byta ut kontakt stycket till ett mindra ihopsmält sådant. Sen blir det till att mäta upp statorn och inspektera kablarna så det inte har skavt sönder någon annan stans också.

Jag fick iaf lite att gå på tack vare ett PM:tummenupp

Hej igen.

Får nog ta och söka lite kunskap igen. :Bugar

Nu är läget såhär att jag först byte ut den skadade kontakten sen odukserade laddnings systemet på Gixxern.

Resultatet blev såhär

Ohm mätning mellan generator sladdanra var: OK
inget överslag till jord,

Synlig kontroll av sladdarna: Ok
Synlig kontroll av Generatorn: Ok

Starta upp den och mäter växelströmen: 75v MVG 55v eller över är bra

Ny laddningsregulator är på plats så jag kan dra som slutsats att laddningssystemet ska funka till 100%

Nytt Batteri.

MEN... Som alltid ska det alltid vara ett men.:näsblod

Jo när man mäter upp laddningen sen på batteriet så blir den inte högre än 13,2v på ett nyladdat batteri. Lyse på eller av spelar knappt roll. Volten sjunker lite om man går upp i varv.
Sen blir laddningsregulatorn lite för varm och kontakten mm också.

Min tanke är då att det är något på motorcyklen som tar förmycket ström som tvingar laddningssystemet att gå på 110%

För övrigt går den precis som den ska. Efter 150mil så orka inte det riktigt längre och man börja merka det på startmotorn. Det tar lite mer ström än vad systemet klara av om man säger så.

Och nu kommer frågan. Vad tror ni det kan vara som tar all denna strömen. Har hat ner motorcykelen rätt mycket och ser ingen synlig kortslutning mer än det jag redan har fixat i laddningssystemet.

Lysset verka inte vara inblandat. Alla säkringar är hela osv

Last edited:
Testat att köra utan förbrukare igång öht (tex ta ur alla säkringar som är relevanta)? Det enda som skall dra ström är CDI-boxen och tändningen i så fall (mätarhuset också iofs...).

Det borde ju gå att märka då var strömmen tar vägen. Helmysko, håller med dig...

Testat att köra utan förbrukare igång öht (tex ta ur alla säkringar som är relevanta)? Det enda som skall dra ström är CDI-boxen och tändningen i så fall (mätarhuset också iofs...).

Det borde ju gå att märka då var strömmen tar vägen. Helmysko, håller med dig...
Soppapumpen och spridarna drar en hel del dom också, det är iaf avsäkrat med 10A.

Roadwraith, har du testat med ett nytt batteri? Det kanske inte tar emot laddning längre, och det ger den låga polspänningen men samtidigt förbrukar det väldigt mycket effekt.

Hej igen...
..Får nog ta och söka lite kunskap igen. :Bugar
...Lyset verka inte vara inblandat. Alla säkringar är hela osv
Nedanstående är elflum - den ointresserade kan hoppa över..

Just laddkretsarna är rätt bra att felsöka på. Gör man rätt så kan man enkelt isolera upp olika delar och mäta upp dem. Men, det måste göras på rätt sätt! Om inte är de meningslösa.
Om som i detta (dessa) fall har ett lite ovanligare fel är det änu viktigare.
"Spänningsmätning" på "öppna" dvs obelastade kretsar kan lätt ge fel resultat, dvs man tror det är OK när det egentl inte är det.
Vi kan ta ett enkelt exempel.
Man mäter på "de tre gula" från generatorn. Trefasen alltså.
Instrumentet visar 40-70V, växel..Helt Ok alltså! Elller???
Är det pga av "ett fel", en extra resistans på säj 100ohm nånstans, märks det vid mätningen? Nej!
Men det mäter ju rätt? javisst!
Men när man belastar kretsen med ladd reg och batteri dyker utspänningen till ingenting..
Vad jag vill påpeka är att man måste belasta kretsarna med någonting för att få ett korrekt resultat! Ev jordfel och fel mätmetod skapar extra problem.
Mitt budskap är att avancerad felsökning efter lite ovanligare fel kräver lite mer än genomsnittlig kunskap. Ffa där alla problem som beskrivs och som "är omöjliga att hitta".
Klart att de går att hitta - om man gör rätt!
Tyvärr är min erf att inte ens verkstäder inte är bra på el, och ffa inte mer avancerad felsökning.
"Reparationen" är vanligen "byte tills det fungerar" -och kunden betals förstås.
Jag hjälper gärna till med tips och mer utf skisser om nån vill..
(Det börjar bli dags att fixa ihop en enkel kurs i elteknik)

Del II..
Här skulle praktiska råd komma men nu är det frukostdags..:rolleyes:

Tyvärr så har jag inte motorcyklen hos mig längre för min kompis har kört upp den till örebro igen.

Nu när jag skrev detta fick jag en tankeställare som reta mig att jag inte kollade ut.

SMS upp till honom och kolla över alla säkringar. Själv kollade jag bara om de var hela men hade jag tänkt mig för så skulle jag kollat så inte någon säkring var sjukt mycket kraftigare än den skulle vara.

Skulle inte förvåna mig om föra ägaren hade hat någon form av problem att en säkring går och helt enkelt löst det med en kraftigare säkring.:brinnerup Det finns ju de som gör det

Soppapumpen och spridarna drar en hel del dom också, det är iaf avsäkrat med 10A.

Roadwraith, har du testat med ett nytt batteri? Det kanske inte tar emot laddning längre, och det ger den låga polspänningen men samtidigt förbrukar det väldigt mycket effekt.

Japp glömde skriva det... Nytt batteri också:tummenupp

Ja men man tycker att om ett system som soppapump eller något annat kritiskt system för motorfunktioner skulle bära på denna kortslutning så skulle inte motorcyklen gå så bra som den gör.

Soppapumpen spinner för övrigt så fint och effektivt.

Nedanstående är elflum - den ointresserade kan hoppa över..

Just laddkretsarna är rätt bra att felsöka på. Gör man rätt så kan man enkelt isolera upp olika delar och mäta upp dem. Men, det måste göras på rätt sätt! Om inte är de meningslösa.
Om som i detta (dessa) fall har ett lite ovanligare fel är det änu viktigare.
"Spänningsmätning" på "öppna" dvs obelastade kretsar kan lätt ge fel resultat, dvs man tror det är OK när det egentl inte är det.
Vi kan ta ett enkelt exempel.
Man mäter på "de tre gula" från generatorn. Trefasen alltså.
Instrumentet visar 40-70V, växel..Helt Ok alltså! Elller???
Är det pga av "ett fel", en extra resistans på säj 100ohm nånstans, märks det vid mätningen? Nej!
Men det mäter ju rätt? javisst!
Men när man belastar kretsen med ladd reg och batteri dyker utspänningen till ingenting..
Vad jag vill påpeka är att man måste belasta kretsarna med någonting för att få ett korrekt resultat! Ev jordfel och fel mätmetod skapar extra problem.
Mitt budskap är att avancerad felsökning efter lite ovanligare fel kräver lite mer än genomsnittlig kunskap. Ffa där alla problem som beskrivs och som "är omöjliga att hitta".
Klart att de går att hitta - om man gör rätt!
Tyvärr är min erf att inte ens verkstäder inte är bra på el, och ffa inte mer avancerad felsökning.
"Reparationen" är vanligen "byte tills det fungerar" -och kunden betals förstås.
Jag hjälper gärna till med tips och mer utf skisser om nån vill..
(Det börjar bli dags att fixa ihop en enkel kurs i elteknik)

Del II..
Här skulle praktiska råd komma men nu är det frukostdags..:rolleyes:

Det är ju det. Lämna man in en motorcykel med ett sådant problem så får man aldrig tillbaka den och när man får tillbaka den kan man ge sig fan på att felet inte är fixat och att de tömmer plånboken. Det är få verkstäder som har ett riktigt EL snille.

De stirra oftast sig blinda på något elfel de har hört talas om och sen rulla dinna pengar.

Elfel är ju luriga på det sättet som du säger. Därför jag gjorde en nogran synlig kontroll av sladdar och också hade av kåpan för att se den nakna generatorn

Last edited:
Tyvärr så har jag inte motorcyklen hos mig längre för min kompis har kört upp den till örebro igen.

Nu när jag skrev detta fick jag en tankeställare som reta mig att jag inte kollade ut.

SMS upp till honom och kolla över alla säkringar. Själv kollade jag bara om de var hela men hade jag tänkt mig för så skulle jag kollat så inte någon säkring var sjukt mycket kraftigare än den skulle vara.

Skulle inte förvåna mig om föra ägaren hade hat någon form av problem att en säkring går och helt enkelt löst det med en kraftigare säkring.:brinnerup Det finns ju de som gör det

Japp glömde skriva det... Nytt batteri också:tummenupp

Ja men man tycker att om ett system som soppapump eller något annat kritiskt system för motorfunktioner skulle bära på denna kortslutning så skulle inte motorcyklen gå så bra som den gör.

Soppapumpen spinner för övrigt så fint och effektivt.

Det är ju det. Lämna man in en motorcykel med ett sådant problem så får man aldrig tillbaka den och när man får tillbaka den kan man ge sig fan på att felet inte är fixat och att de tömmer plånboken. Det är få verkstäder som har ett riktigt EL snille.

De stirra oftast sig blinda på något elfel de har hört talas om och sen rulla dinna pengar.

Elfel är ju luriga på det sättet som du säger. Därför jag gjorde en nogran synlig kontroll av sladdar och också hade av kåpan för att se den nakna generatorn
Långskott kanske, men det kan inte vara så att det är knas med startrelät så att startmotorn är igång hela tiden? Den drar ju en hel del kräm och kan nog överbelasta det mesta efter ett tag...

Långskott kanske, men det kan inte vara så att det är knas med startrelät så att startmotorn är igång hela tiden? Den drar ju en hel del kräm och kan nog överbelasta det mesta efter ett tag...

Det är det inte. Det skulle jag ha upptäckt direkt. Men det kan vara något med de tunga kretsarna till det. Jag har dock kollat relät och sådant och det såg bra ut. Man var ju ändå där och rotade när man hade allt borta

Det är det inte. Det skulle jag ha upptäckt direkt. Men det kan vara något med de tunga kretsarna till det. Jag har dock kollat relät och sådant och det såg bra ut. Man var ju ändå där och rotade när man hade allt borta

Min 98 hade exakt samma symtom och då var det jordkabeln från regulatorn till batteriet som var felet.

Åtgärden blev grövre kabel samt att jag tog bort en skarv på kabeln och lödde alla kabelskor. Nu laddar den fin fint!!

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing