GSX-R 750 Laddar inte förutom på tomgång

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Som rubriken säger så laddar den bara på tomgång 13,5v

Har mätt generatorn 90-120v så verkar okej.

Bytt regulator men lik förbannat funkar det inte.

Nån som har en ide, den verkar dra ström vid varv över tomgång :va
 
Oval kollektor,kolen studsar när du börjar varva,det är min gissning.
 
Mät mellan alla tre faserna. Det skall ungefär samma spänning överallt.
Har du en kraftig osymmetri, så är en lindning troligtvis skadad.
Det medför att laddningen fortfarande fungerar i begränsad omfatttning på två faser
 
Woooot?

Vart sitter vad? :3freak :D

Om du tänker dig en bil-generator så sitter ju laddrelät/regulatorn ihop med kolensom en enhet. Kan inte precis beskriva hur det sitter på en gixxer då jag aldrig skruvat med en sådan. Men du har kol som är fjäderbelastade och släpar mot generatorns kollektor. Därifrån leds strömmen till din regulator som i det här fallet är placerad någon annanstans.

Titta på generatorn
 
Jag hade samma fenomen, ok på tomgång, men spänningen sjönk i takt med att varvet ökade. Ny generator var det som gällde! Tar inte många min att byta :tummenupp

skaffade en "ny" idag, tömde hojen på olja, slängde på den "nya", fyllde på med 3liter olja...

FUCK!

Glömde bottenpluggen, gräsmattan är nu jävligt hal och svart :mad: :D

Men till saken, nu laddar fanskapet inte ens på tomgång, vad mer kan vara pajj?

Eller har jag lyckats köpa en trasig generator och regulator? :va

Börjar lacka på den här skithögen till hoj nu..

Edit: Ska det förresten överhuvudtaget vara nån olja i generatorkåpan??
 
skaffade en "ny" idag, tömde hojen på olja, slängde på den "nya", fyllde på med 3liter olja...

FUCK!

Glömde bottenpluggen, gräsmattan är nu jävligt hal och svart :mad: :D

Men till saken, nu laddar fanskapet inte ens på tomgång, vad mer kan vara pajj?

Eller har jag lyckats köpa en trasig generator och regulator? :va

Börjar lacka på den här skithögen till hoj nu..

Edit: Ska det förresten överhuvudtaget vara nån olja i generatorkåpan??
Hehe, lätt hänt att glömma den :hihi

Den ska inte ladda på tomgång, mät vid 4k varv istället, då ska den ladda fullt, drygt 14V ungefär :tummenupp Inte för att vara dum, men du satte i alla sladdar va? ;)
 
Hehe, lätt hänt att glömma den :hihi

Den ska inte ladda på tomgång, mät vid 4k varv istället, då ska den ladda fullt, drygt 14V ungefär :tummenupp Inte för att vara dum, men du satte i alla sladdar va? ;)

Alla tre sitter i, är det nån skillnad mellan de tre svarta kablarna? Går dom koppla fel?

Ska det vara olja i generatorhuset?

:va :va :va
 
Nej, det är sak samma, bara att sätta i kontakten. Å nix, generatorn ska inte ligga i oljebad!

Hmmm, kanske där problemet ligger, var iof inget oljebad men 0,5-1dl iaf, har du någon aning om vad det ska vara för packning som stoppar oljan från huset?
 
Nej, det är sak samma, bara att sätta i kontakten. Å nix, generatorn ska inte ligga i oljebad!

Det låter ju rimligt att den inte ska göra det, men med TS hoj inräknad så vet iaf jag om 3st gsxr 750 som alla haft någon deciliter olja bakom generatorkåpan??
 
Hmmm, kanske där problemet ligger, var iof inget oljebad men 0,5-1dl iaf, har du någon aning om vad det ska vara för packning som stoppar oljan från huset?

Packning å packning, det sitter ju en packbox på axeln in mot resten av motorn. Antingen läcker den, eller så är det packningen mellan blockhalvorna som läcker. Ta loss generatorn igen och kolla. Ev kan du få köra motorn för att få oljetryck.
 
Packning å packning, det sitter ju en packbox på axeln in mot resten av motorn. Antingen läcker den, eller så är det packningen mellan blockhalvorna som läcker. Ta loss generatorn igen och kolla. Ev kan du få köra motorn för att få oljetryck.

Hört nånting om en IC-krets som skulle kunna vara kaputt, finns det på sukkan?
 
Ja, det sitter nån IC inne i laddregulatorn, men nån mer finns det ju inte.
Har du mätt å kollat nå mer?

nix, inte haft tid.

Har ingen möjlighet att skruva ner hemma, så måste åka 4 mil turoretur per mek, så bökigt.
 
jag har också problem med min laddning (gsxr 750 96:a)
Tog bort generatorkåpan idag och här var det också massa olja!
och det läcker även när man lutar den lite. antar det är någon packbox som gått sönder och att detta löser felet!

Ska återkomma när jag gjort något mer
 
jag har också problem med min laddning (gsxr 750 96:a)
Tog bort generatorkåpan idag och här var det också massa olja!
och det läcker även när man lutar den lite. antar det är någon packbox som gått sönder och att detta löser felet!

Ska återkomma när jag gjort något mer

inte pillat något på generatorn?

Packboxen var visst restnoterad hos sukki, så får vänta en vecka till..
 
Kan oljan i generatorn kortsluta laddregulatorn?

Efter jag tryckt i en packbox, känns det lite dumt om jag bränner en till jävla regulator, börjar bli dyrt det här.

Skinnstället jag skulle köpt för ett kvartal sen ser ut att bli jeans resten av sommaren.. :gnissla
 
Hur har det gått för er grabbar? Har också liknande problem så jag uppskattar all form av feedback. Är inte så hemma med var generatorkåpan sitter...är det kåpan på vänster sida? Ska man kika så att kolen är ok här i, och sen även mäta upp hur mkt den laddar över batteriet. Nån som vet hur mkt den skall ladda vi ett speciellt varvtal när regulator är ok? Har hört att den ska ge minst 80V från generatorn... Tacksam för all hjälp man kan få....:Bugar
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top