GSX-R 750 Laddar inte förutom på tomgång

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Xibalba >> Nu vill jag ha lite faktiska mätvärden från dig; Vad lämnar de tre statorfaserna(växelspänning) vid 4000rpm, samt vad har du för spänning över polerna (likspänning) vid samma varvtal?

Sen ställer du multimetern på VDC (likspänning) och mäter mellan JORD (-) på batteriet och till Chassi(ram) samt motor. (JA! du mäter jord mot jord. Spelar ingen roll var du sätter vilken mätprob) Om du har bra jord får du 0.0V. Alla värden som avviker detta är vad du har i spänningsfall från batteri = dålig jord.

Återkom :tummenupp

Westfield>> Inte stoppa pipan med skojjtobak nu... :)

igelhammar>> så rätt så, det är till och med ett riktigt skitsystem i ärlighetens namn... :huvet


Jag vill ha tag på en serieregulator istället för dessa shunt eller FET regulatorer som bara dumpar överström som värme. Med en serie hade nog en statorlindning hållt ihop mer än 1500mil eller så..
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Nu vill jag ha lite faktiska mätvärden från dig; Vad lämnar de tre statorfaserna(växelspänning) vid 4000rpm, samt vad har du för spänning över polerna (likspänning) vid samma varvtal?

Sist jag mätte låg det mellan 70-90v.

Sen ställer du multimetern på VDC (likspänning) och mäter mellan JORD (-) på batteriet och till Chassi(ram) samt motor. (JA! du mäter jord mot jord. Spelar ingen roll var du sätter vilken mätprob) Om du har bra jord får du 0.0V. Alla värden som avviker detta är vad du har i spänningsfall från batteri = dålig jord.

Återkom :tummenupp

Hojen är undanstoppad för vinterrenovering (söndersmulat lager på utgående axel) , men återkommer när jag kan pilla på det.

Jordningen har jag inte mätt så danke! :tummenupp
 
Last edited:

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Då kan vi kanske säga att du har en del att se än. Som påpekas arbetar en hoj med sk stator men för enkelhetens skull brukar man bara kalla det för en generator-eftersom det e det vedertagna begreppet.

Ber om ursäkt för min uppenbara okunskap, har dock aldrig stött på detta trots att jag avverkat 15 hojar själv:confused:

Såg dessutom inte vad TS hade för årsmodell, min 1994 hade i alla fall generatorkol.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Haha ja folk tror du sittit me limtub o plastpåse o boffat:D

Dom många senaste åren är dom ovanliga utom vissa märken och bågar , tror det var en kostnadsfråga.

Generator me fältlindning var vanligare för - mycket förr än 94 samt på vissa bågar - men har börjat och komma igen.

Det brukar då kallas elektroniskt digitalt styrd generator eller nått sånt för nya bokstavskombinationers skull.

Bågar med "bilgenerator" fältlindningstyp har två extra trådar från laddregulatorn för fältlindningen förutom 3 faser(gula) och plus och minus
 

tottest

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2014
Ort
ronneby
Hoj
triumph tiger 955i 2001
hur gick det?

Xibalba >> Nu vill jag ha lite faktiska mätvärden från dig; Vad lämnar de tre statorfaserna(växelspänning) vid 4000rpm, samt vad har du för spänning över polerna (likspänning) vid samma varvtal?

Sist jag mätte låg det mellan 70-90v.



Hojen är undanstoppad för vinterrenovering (söndersmulat lager på utgående axel) , men återkommer när jag kan pilla på det.

Jordningen har jag inte mätt så danke! :tummenupp[/QUOTE]


Fick du ordning på laddningen?
Jag har liknande problem på min tiger 955i.
Laddar på tomgång men volten sjunker när jag ger gas..
Mvh
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Hej!

Min gixxer beter sig som ts. Först laddade hojen inte alls, bytte sen regulator och nu laddar den på tomgång men laddar mindre med ökat varvtal.

Har nu monterat av statorn – någon av expertisen här som med blotta ögat kan se att den är körd?

Tyckte det verkade vara jobbigt att mäta upp om statorn är paj så monterade av den istället i hopp om att kunna se med blotta ögat att den gjort sitt, vilket jag inte kan :rolleyes:

Men kanske någon annan kan det? :crash
DSC_2231.JPG
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hej!

Min gixxer beter sig som ts. Först laddade hojen inte alls, bytte sen regulator och nu laddar den på tomgång men laddar mindre med ökat varvtal.

Har nu monterat av statorn – någon av expertisen här som med blotta ögat kan se att den är körd?

Tyckte det verkade vara jobbigt att mäta upp om statorn är paj så monterade av den istället i hopp om att kunna se med blotta ögat att den gjort sitt, vilket jag inte kan :rolleyes:

Men kanske någon annan kan det? :crash
View attachment 417832

Den ser hel ut.
Men den kan ju vara kass ändå. !
Det här är lika svårt som att på ett foto se om en människa har magknip. Men behärskar sig !

Du behöver en multimeter "för att ta tempen" på "patienten".
tex http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-15133/
Steg 1 är att du gör tre mätningar av motståndet mellan de tre sladdarna från generatorstatorn.
Generatorstatorn eller kort generatorn kallas det som ligger på fotot.

Resultatet ska vara sladdar / ledningar kallar dem L1, L2, L3
Motstånd mellan L1 och L2
Motstånd mellan L1 och L3
Motstånd mellan L2 och L3
alla tre motstånden ska vara mycket låga och lika , högst 1 Ohm.
Är det så, mycket låga motstånd, BRA, då har du inte avbrott i någon lindning.

Sedan tar du och mäter motståndet mellan två ställen på statorn (inte lindningarna) utan metallen.
Det här kan vara rätt knepigt pga av oxider och kanske lack.
Men du skall kunna hitta två ställen med bra kontakt till multimerns testspetsar.
Motståndet ska vara lågt, högst 1 Ohm.
Nu har du ordnat två ställen på statorn där du har bra kontakt. Jag kallar den S1 och S2.
Nu mäter du motståndet mellan

S1 och L1
S1 och L2
S1 och L3

S2 och L1
S2 och L2
S2 och L3

Du avslutar med motståndet mellan S1 och S2, ska vara lågt igen högst 1 OHM.

Alla 6 mätningarna mellan S och L ska ge ett mycket högt motstånd, över 1 MOhm.
Lyckades du göra alla 6 mätningarna och alltid få högt motstånd
och lågt mellan S1 och S2 när du kontrollerar på nytt.
Då har du inte kortis mellan lindningarna och statornkärnan BRA.

Får du lågt motstånd vid någon mätning mellan S och L. Ja då har generatorn "brunnit". Lacken har smält och du har kortis. Ny generatorstator behövs.

Det svåra är ofta att få den där riktigt bra kontakten vid S1 och S2. Därför kontrollen att du har lågt motstånd mellan S1 och S2 efter du gjort de 6 mätningna mellan S och L.

För annars blir de 6 mätningarna mellan S och L meningslösa.
Lycka till.
På min SV650S var det laddningsregulatorn.
Men visst kan det vara avbrott i lindningarna eller kortis till kärnan. För lindningarna har överhettat....lacken smält.
 
Last edited:

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Den ser hel ut.
Men den kan ju vara kass ändå. !
Det här är lika svårt som att på ett foto se om en människa har magknip. Men behärskar sig !

Du behöver en multimeter "för att ta tempen" på "patienten".
tex http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-15133/
Steg 1 är att du gör tre mätningar av motståndet mellan de tre sladdarna från generatorstatorn.
Generatorstatorn eller kort generatorn kallas det som ligger på fotot.

Resultatet ska vara sladdar / ledningar kallar dem L1, L2, L3
Motstånd mellan L1 och L2
Motstånd mellan L1 och L3
Motstånd mellan L2 och L3
alla tre motstånden ska vara mycket låga och lika , högst 1 Ohm.
Är det så, mycket låga motstånd, BRA, då har du inte avbrott i någon lindning.

Sedan tar du och mäter motståndet mellan två ställen på statorn (inte lindningarna) utan metallen.
Det här kan vara rätt knepigt pga av oxider och kanske lack.
Men du skall kunna hitta två ställen med bra kontakt till multimerns testspetsar.
Motståndet ska vara lågt, högst 1 Ohm.
Nu har du ordnat två ställen på statorn där du har bra kontakt. Jag kallar den S1 och S2.
Nu mäter du motståndet mellan

S1 och L1
S1 och L2
S1 och L3

S2 och L1
S2 och L2
S2 och L3

Du avslutar med motståndet mellan S1 och S2, ska vara lågt igen högst 1 OHM.

Alla 6 mätningarna mellan S och L ska ge ett mycket högt motstånd, över 1 MOhm.
Lyckades du göra alla 6 mätningarna och alltid få högt motstånd
och lågt mellan S1 och S2 när du kontrollerar på nytt.
Då har du inte kortis mellan lindningarna och statornkärnan BRA.

Får du lågt motstånd vid någon mätning mellan S och L. Ja då har generatorn "brunnit". Lacken har smält och du har kortis. Ny generatorstator behövs.

Det svåra är ofta att få den där riktigt bra kontakten vid S1 och S2. Därför kontrollen att du har lågt motstånd mellan S1 och S2 efter du gjort de 6 mätningna mellan S och L.

För annars blir de 6 mätningarna mellan S och L meningslösa.
Lycka till.
På min SV650S var det laddningsregulatorn.
Men visst kan det vara avbrott i lindningarna eller kortis till kärnan. För lindningarna har överhettat....lacken smält.
Tack för utförligt svar!

Faktum är att jag har en multimeter, det var så jag kom fram till att regulatorn var död… faktum är också att jag är lat, kände mig säker på att det är statorn som är paj (kanske främst för att en duktig mekaniker trodde det... :rolleyes:) så struntade i att mäta upp innan jag monterade av den… hittade en ny stator för en spottstyver på ebay som är beställd :tummenupp
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top