Suzuki,gsxr750-96

Laag

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2010
Ort
Gemla
Hoj
96 Suzuki gsxr 750
min hoj går oftast på 3 cylindrar när den är varm.och går inte att starta förren den kallnat.Nästa gång du startar år den perfekt.Hjälp
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hooh.. Du menar att när du startar den nästa gång så är den kall? Eller är felet intermittent (dvs, det kommer och går?)

Börja med klassikern, kolla över stiften, när byttes de senast?

Sen är frågan, när justerades ventilerna?

Sist men inte minst, har du fått skit i förgasarna?


Detta är de tre "basic" prylarna vid dålig gång på en förgasarmotor.
 

Laag

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2010
Ort
Gemla
Hoj
96 Suzuki gsxr 750
jag måste vänta 10minuter.Har nyligen bytt stift.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
luktar den gammal jänkare? dvs verkar det som om den får för mycket mat?

Hur såg de gamla stiften ut?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Den svalnar knappast så mycket att det spelar nån roll på 10 minuter. Det låter snarare som att den fuggen är igensatt, eller rättare sagt matningen till den. Efter lite smågasande så är den torr och den cylindern dör. Efter 10 min stillastående så har det runnit ner soppa i den igen.
 

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Norrlänning i Karlskoga..
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
Låter mera som ett elfel, Typ trasig tändspole eller nåt.
En lindnings som sitter ihop när den är kall,men när den blir varm så separeras den och tappar kontakten

Är det alltid samma cylinder den inte går på??
 

Laag

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2010
Ort
Gemla
Hoj
96 Suzuki gsxr 750
Har inte orkat plocka ner så mycket vid ett trafikljus.såa tt jag vet vilken cylinder detär och felet är inte varje gång men ofta.
 

Ess2

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
Flera
Förmodligen så är det en tändspole som håller på att ge upp, prova med att byt spole
inget ovanligt fel närspolarna börjar bli "lite gamla"
Tag först reda på vilken cylinder som inte "går med" så att du byter rätt spole.
har du ingen spole att byta med så kolla om du kan växla spolarna (och tändstiftsansl), flyttar sig felet då till en annan cylinder så är det bara att byta spolen
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Sitter det 4 spolar på den ?


Annars brukar det ju vara två spolar,då skulle ju rimligtvis två cylindrar lägga av.

Kolla stift,tändhatt och kabel på den som inte går,sen förgasaren är mitt tips
 

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Ort
I Garaget
Hoj
Super blackbird
Jag hade en Gixxer 750r -96 för 10 år sen. Fick precis dehär felet som du nämner och för min del då så va det tändspolen.
Innan vi bytte den så gjorde vi allt med fuggarna och bytte tändstift mm.

Lycka till!
/H
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Låter som ett klassiskt ventilspels problem med för litet spel och när den blir varm stänger inte insugsventilerna ordentligt.

Men så finns problemet med GSX spolarna att beakta.
Kontrollera att de inte är rostiga uppe där dtiftet ska få kontakt.
Det händer inte allt för sällan att dom pajar där och gnistan tappar lite kontakt och hoppar iväg åt nått annat håll.
Lättast att kolla i steg 1 på väg mot ventilerna.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Japp, det är en spole per stift, den sitter i tändhatten.

NEJ!

96 och 97 har gammalmodigt system med två spolar för cyl 1+4 resp 2+3 som inte är inbyggda i tändhatt utan sitter monterade i ramen ovanför ventilkåpa.

När den fick insprut 98 så fick den däremot det systemet som du beskriver.

Mao kan problem med en cylinder på en 96a inte bero på spole, då skulle två cylindrar har problem.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
NEJ!

96 och 97 har gammalmodigt system med två spolar för cyl 1+4 resp 2+3 som inte är inbyggda i tändhatt utan sitter monterade i ramen ovanför ventilkåpa.

När den fick insprut 98 så fick den däremot det systemet som du beskriver.

Mao kan problem med en cylinder på en 96a inte bero på spole, då skulle två cylindrar har problem.
I stand corrected :tummenupp
 

Ess2

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
Flera
Om du ska tro på all hjälp du får här så kan du riva hela hojen utan att du har hitta något.
När de "kunniga " inte ens vet hur tändsystemet ser ut på hojen så kan man undra har de hittar alla fel.

fråga Vet du att den går på "tre" eller märker du att den missar på en eller flera cylindrar och tror att den bara går på tre?
 

Laag

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2010
Ort
Gemla
Hoj
96 Suzuki gsxr 750
Det kan mycket väl vara att den går illa på 2 cylindrar.felet uppstår alltid ute på väg.och inte alltid.Men jag vet attt det är 2 spolar.Ventilerna är ställda på firma för 300mil sen.går olika om jag byter mellan 2 olika stift
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top