Suzuki,gsxr750-96

Laag

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2010
Ort
Gemla
Hoj
96 Suzuki gsxr 750
min hoj går oftast på 3 cylindrar när den är varm.och går inte att starta förren den kallnat.Nästa gång du startar år den perfekt.Hjälp
 
Hooh.. Du menar att när du startar den nästa gång så är den kall? Eller är felet intermittent (dvs, det kommer och går?)

Börja med klassikern, kolla över stiften, när byttes de senast?

Sen är frågan, när justerades ventilerna?

Sist men inte minst, har du fått skit i förgasarna?


Detta är de tre "basic" prylarna vid dålig gång på en förgasarmotor.
 
luktar den gammal jänkare? dvs verkar det som om den får för mycket mat?

Hur såg de gamla stiften ut?
 
Den svalnar knappast så mycket att det spelar nån roll på 10 minuter. Det låter snarare som att den fuggen är igensatt, eller rättare sagt matningen till den. Efter lite smågasande så är den torr och den cylindern dör. Efter 10 min stillastående så har det runnit ner soppa i den igen.
 
Låter mera som ett elfel, Typ trasig tändspole eller nåt.
En lindnings som sitter ihop när den är kall,men när den blir varm så separeras den och tappar kontakten

Är det alltid samma cylinder den inte går på??
 
Har inte orkat plocka ner så mycket vid ett trafikljus.såa tt jag vet vilken cylinder detär och felet är inte varje gång men ofta.
 
Förmodligen så är det en tändspole som håller på att ge upp, prova med att byt spole
inget ovanligt fel närspolarna börjar bli "lite gamla"
Tag först reda på vilken cylinder som inte "går med" så att du byter rätt spole.
har du ingen spole att byta med så kolla om du kan växla spolarna (och tändstiftsansl), flyttar sig felet då till en annan cylinder så är det bara att byta spolen
 
Sitter det 4 spolar på den ?


Annars brukar det ju vara två spolar,då skulle ju rimligtvis två cylindrar lägga av.

Kolla stift,tändhatt och kabel på den som inte går,sen förgasaren är mitt tips
 
Jag hade en Gixxer 750r -96 för 10 år sen. Fick precis dehär felet som du nämner och för min del då så va det tändspolen.
Innan vi bytte den så gjorde vi allt med fuggarna och bytte tändstift mm.

Lycka till!
/H
 
Låter som ett klassiskt ventilspels problem med för litet spel och när den blir varm stänger inte insugsventilerna ordentligt.

Men så finns problemet med GSX spolarna att beakta.
Kontrollera att de inte är rostiga uppe där dtiftet ska få kontakt.
Det händer inte allt för sällan att dom pajar där och gnistan tappar lite kontakt och hoppar iväg åt nått annat håll.
Lättast att kolla i steg 1 på väg mot ventilerna.
 
Japp, det är en spole per stift, den sitter i tändhatten.

NEJ!

96 och 97 har gammalmodigt system med två spolar för cyl 1+4 resp 2+3 som inte är inbyggda i tändhatt utan sitter monterade i ramen ovanför ventilkåpa.

När den fick insprut 98 så fick den däremot det systemet som du beskriver.

Mao kan problem med en cylinder på en 96a inte bero på spole, då skulle två cylindrar har problem.
 
NEJ!

96 och 97 har gammalmodigt system med två spolar för cyl 1+4 resp 2+3 som inte är inbyggda i tändhatt utan sitter monterade i ramen ovanför ventilkåpa.

När den fick insprut 98 så fick den däremot det systemet som du beskriver.

Mao kan problem med en cylinder på en 96a inte bero på spole, då skulle två cylindrar har problem.
I stand corrected :tummenupp
 
Om du ska tro på all hjälp du får här så kan du riva hela hojen utan att du har hitta något.
När de "kunniga " inte ens vet hur tändsystemet ser ut på hojen så kan man undra har de hittar alla fel.

fråga Vet du att den går på "tre" eller märker du att den missar på en eller flera cylindrar och tror att den bara går på tre?
 
Det kan mycket väl vara att den går illa på 2 cylindrar.felet uppstår alltid ute på väg.och inte alltid.Men jag vet attt det är 2 spolar.Ventilerna är ställda på firma för 300mil sen.går olika om jag byter mellan 2 olika stift
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top