Suzuki GSXR 750cc -99a ska totalrenoveras

Har precis köpt prylar (växelförare, bromspump/cylinder) från http://www.mcskrot.se/valkommen.htm strax utanför Helsingborg, och dom skulle enligt märkningen vara just från en 99a. Mao kan man misstänka att dom har en massa andra delar från en sådan, t.ex. just en motor. :tummenupp

iof finns den inte på deras lista över inkomna dom senaste två åren (http://www.mcskrot.se/Demonterad.htm) men dom kanske inte är så snabba att uppdatera

Pris vet jag inte. Har hört att dom anses lite dyra för att vara mcskrot, när jag köpte motor till min zzr600a -91 för några år sedan så pröjsade jag 6000, en gixxermotor är säkert lite dyrare om dom inte känner att dom gärna vill bli av med den (lagervärmare). Frakt tillkommer säkerligen om du inte kan åka dit och hämta själv...

Last edited:

samtliga år >= 2000, lär kräva lite meck att få att fungera på en SRAD, tror att endbart motor från 98 och 99 är användbara här (96 & 97 är ju med förknasare)

Ebaytips

Ebay blir bättre och de sista uppdateringarna gör att man snart kan söka heltäckande, men tills dess sök på för optimal filtrering av ebaymarknaden.

ebay.de
ebay.co.uk
ebay.com

Lycka till. /Berra

(Någon som vet exakt kompression till gixxer 600 -99? 12.2?
Ligger en tråd till på min hoj, med missljud och oljeläckage.)

tack för råden.. jag har letat på ebay, men hittar ingen motor. Tyvär. Så nu efterlyser jag en. Om du har en, eller vet någon, så ring!

Mobil: 073-8109860/CArl-erik

Kommer att riva motorn på lördag, så då kommer fler bilder och info!:tummenupp

(Någon som vet exakt kompression till gixxer 600 -99? 12.2?
Ligger en tråd till på min hoj, med missljud och oljeläckage.)

Haynes-manualen skriver under "Cylinder compression"

Standard: 11 to 15 Bar (det senare låter väl högt?)
Minimum: 9 Bar
Maximum difference between cylinders: 2 Bar

Jag har fått ett ganska bra förslag på en lösning på mitt problem. En kille här i Hillerstorp har en kvaddad GSXR 750cc från -96. Passar det att ta motorn fån -96 och flytta över cylinder, topp, insprut?

Tacksamm för alla svar!:pannkyss

Mig veterligen ska det gå att flytta över, knasarmotor kontra sprutspis är ingen avgörande skillnad i grundmotorn. Annars är ju jag på jakt efter ett ök ;) ;)

Sitter i samma sits som dig, jag ska lämna in min vev för svetsning och slipning till hur tjock den var innan raset, så är det bara att kasta i originallager har jag fått förklarat för mig.

Räknar med att veven kommer kosta mig 3000 att få ordning på, sen 2000 till ungefär för alla lagerna, även om bara ett var dåligt så byter jag alla.

Mig veterligen ska det gå att flytta över, knasarmotor kontra sprutspis är ingen avgörande skillnad i grundmotorn. Annars är ju jag på jakt efter ett ök ;) ;)

Det är skillnader...
Visst passar den men 96-97 är förgasarmotorer och 98-99 insprut. Sen så har 96-97 sämre vevstakar, annat cylinderfoder, sämre utformning på insugskanlerna, annan utformning på kolvarna + en massa annat krafs som skiljer dom åt.
Det går säkert jättebra att byta till en 96-97 motor och få den att funka bra med sprutet osv men bara det faktum att dom äldre motorerna har sämre stakar skulle göra att jag inte skulle byta till en sådan.

MVH
GM

Sitter i samma sits som dig, jag ska lämna in min vev för svetsning och slipning till hur tjock den var innan raset, så är det bara att kasta i originallager har jag fått förklarat för mig.

Räknar med att veven kommer kosta mig 3000 att få ordning på, sen 2000 till ungefär för alla lagerna, även om bara ett var dåligt så byter jag alla.

är det inte balansering o skit med man måste göra på veven?

är det inte balansering o skit med man måste göra på veven?

Jupp det stämmer. Jag kollade på priset på att fixa min vev. Svarva lagerbanor kostar 1500kr per bana, och man måste göra alla, anars blir det obalans. och ballansering måste också göras. Kostar 900kr + packningar 1500kr

3131879 Jupp det stämmer. Jag kollade på priset på att fixa min vev. Svarva lagerbanor kostar 1500kr per bana, och man måste göra alla, anars blir det obalans. och ballansering måste också göras. Kostar 900kr + packningar 1500kr
Men om man svetsar lagerbanan som har fått sig en kyss och slipar ner den till originalstorlek så borde det inte bli obalans, tycker jag.

Slipar man bara ner så finns det inga lager som passar (har jag också fått förklarat för mig.)

Men om man svetsar lagerbanan som har fått sig en kyss och slipar ner den till originalstorlek så borde det inte bli obalans, tycker jag.

Slipar man bara ner så finns det inga lager som passar (har jag också fått förklarat för mig.)

Jag trodde inte hyeller att det skulle finnas lager som sjkulle passa, men jag ringde till MP-Racing.. han sa att det finns överdimetions lager till de flesta hojjarna.. Men du kan även ha rätt, jag har ingen större koll:tummenupp

ÖD-lager finns till de "flesta" motorer. Inte helt ovanligt att man kan nyttja öd-lager från annan motor med samma storändsmått som den egna motorn om de nu inte finns till specifik modell.

börjat

Nu har arbetet börjat. Jag ska offra en kväll i veckan till en början.
Har plockat bort alla kåpor och tank.
Bara att lossa drev, kedja innan motorn kan lyftas ut.
Kom tyvär bara åt två cylindrar vid komp-testet. ganska jämna:tummenupp Vad ska det vara för komp? nogon som vet:)

Bifogat

• P1100134.JPG
    P1100134.JPG
    108.4 KB · Visningar: 83
  • P1100139.JPG
    P1100139.JPG
    62.8 KB · Visningar: 110
  • P1100142.JPG
    P1100142.JPG
    117.1 KB · Visningar: 100
  • P1100144.JPG
    P1100144.JPG