Suzuki GSXR 750cc -99a ska totalrenoveras

Handbok

Någon som har en rep/handbok till salu, eller kan ge tipps var man kan köpa en? skulle vara till stor nytta när jag river motorn:rolleyes:

Gå in på Haynes .com. Snabb leverans. Fick min efter 3 dagar. Det bästa är nog om du kan hitta en begagnad vev och stake från någon mc skrot. Det är inte svårt att renovera . Var nogran bara och håll rent. Olja in allt innan montering.
Kommer att kolla tråden då och då.
Good luck:tummenupp

Någon som har en rep/handbok till salu, eller kan ge tipps var man kan köpa en? skulle vara till stor nytta när jag river motorn:rolleyes:

Har inte kunnat svara Dig tidigare ang motor men ser att Du tydligen har rivit den och är på jakt efter service manualen. Har Du kollat på forumet under Användarhandböcker och Servicemanualer? där finns länkar till manualer men en hel del fungerar inte längre, men det kan kanske vara värt ett försök
Kollade på Ebay ang motorer såg en 97 som står i 71 euro med två dagar kvar
men det är som någon skrev inte riktigt samma "grejor" även om det skulle fungera hänger mest på om kammen är samma (har inte kollat det)
Du kan kanske ha hjälp av sprängskisser kolla i så fall här http://www.alpha-sports.com/suzuki_parts.htm där kan Du även se vilka bitar som är samma mellan olika motorer

isär plockning

här har vi lite nya bilder. vad kommer allt kosta tro?:D

Bifogat

• DSC00169.JPG
    DSC00169.JPG
    120.7 KB · Visningar: 106
  • DSC00175.JPG
    DSC00175.JPG
    101.2 KB · Visningar: 112
  • DSC00174.JPG
    DSC00174.JPG
    102.5 KB · Visningar: 130
  • DSC00173.JPG
    DSC00173.JPG
    119.4 KB · Visningar: 90
  • DSC00172.JPG
    DSC00172.JPG
    104.5 KB · Visningar: 90
  • DSC00171.JPG
    DSC00171.JPG
    91.2 KB · Visningar: 106
  • DSC00170.JPG
    DSC00170.JPG
    116.8 KB · Visningar: 117
  • DSC00176.JPG
    DSC00176.JPG
    105.2 KB · Visningar: 122
lite pajj

Jag behöver lite hjälp. Vad har gjort att ventilen gått av? vad koster 4 stycken nya kolvar? det som är skadat är 2 kolvar, ett cylinderlopp och en ventil+säte och topp.:pannkyss

Bifogat

• DSC00184.JPG
    DSC00184.JPG
    114.8 KB · Visningar: 128
  • DSC00183.JPG
    DSC00183.JPG
    119 KB · Visningar: 259
  • DSC00182.JPG
    DSC00182.JPG
    83.4 KB · Visningar: 145
  • DSC00180.JPG
    DSC00180.JPG
    105.9 KB · Visningar: 160
  • DSC00179.JPG
    DSC00179.JPG
    127.9 KB · Visningar: 206
  • DSC00178.JPG
    DSC00178.JPG
    99 KB · Visningar: 102
  • DSC00177.JPG
    DSC00177.JPG
    113.4 KB · Visningar: 125
  • DSC00185.JPG
    DSC00185.JPG
    110.2 KB · Visningar: 112
sök runt lite på mc demonteringar och bilskrotar efter en beg. motor, jag själv fick pynta 10.000:- för en motor till en 750 gsxr -99 som rullat 1500mil .
värt iaf att räkna lite på, om det e värt att renovera den du har eller inte

mvh/ mange

Kan detta bero på den "berömda" kamkedjesträckaren? Den håller ju inte riktigt måttet orginal. Kedjehopp och ventilsallad? Nyfiken blir man ju allt. Eller har ventilen bara gett sig?=Total otur. De är enna vanligtvis väldigt tåliga.

Fått tag i nån bok? Har annars tillgång...

en början

Nu har jag kommit över cylinder + kolvar. 2000kr hemskickat. en start på ett nytt liv till min älskling. Nu behöver jag bara en komplett topp:va

hur gick det med veven som va blå sa du?

Den där toppen går nog att rädda! Lämna till motorrenoveringsfirma

Last edited:
hur gick det med veven som va blå sa du?

Den där toppen går nog att rädda! Lämna till motorrenoveringsfirma

det blåa var inget att oroa sig över. Det var lått blått, med det är det på alla lager brytningar:tungan

Kan detta bero på den "berömda" kamkedjesträckaren? Den håller ju inte riktigt måttet orginal. Kedjehopp och ventilsallad? Nyfiken blir man ju allt. Eller har ventilen bara gett sig?=Total otur. De är enna vanligtvis väldigt tåliga.

Jag har fått tag i en bok. men tack ändå!:tummenupp

Jag ä'r väldigt fundersam på vad som har hänt. Jag tror att knasterna som håller ventilfjärdarna har hoppat loss och ventilen då har slagit emot. Allt annat står rätt till. Om den hade kuggat på kamkedjan, så hade 2 ventiler varit kass. Har någon en annan lösning på mitt dilemma. Vill ju inte sätta ihop allt och det händer samma sak igen. vore trist:va

Last edited:
Nu har jag kommit över cylinder + kolvar. 2000kr hemskickat. en start på ett nytt liv till min älskling. Nu behöver jag bara en komplett topp:va

Vad skall du med en ny topp till?

Det går utmärkt att renovera nuvarande ventilsäte

Kamkedjansträckaren på denna såg ut att vara manuel så det kan nog uteslutas.

Kamkedjansträckaren på denna såg ut att vara manuel så det kan nog uteslutas.

Säg inte det, hälften av de som skaffar manuella sträckare är inte kompetenta att justera dem ändå. Resultatet är att manuella sträckare nog har orsakat fler ras än de automatiska.

Säg inte det, hälften av de som skaffar manuella sträckare är inte kompetenta att justera dem ändå. Resultatet är att manuella sträckare nog har orsakat fler ras än de automatiska.

Det är väl oftast bara en skruv att skruva på?
Fast hur hårt kanske är oklart? Själv spände jag min bara på känslan....:tummenupp

Det går säkert jättebra att byta till en 96-97 motor och få den att funka bra med sprutet osv men bara det faktum att dom äldre motorerna har sämre stakar skulle göra att jag inte skulle byta till en sådan.

MVH
GM

Inaktuellt nu då trådskaparen ska lösa problemet på annat sätt, men en tanke slog mig när jag plöjer tråden....

... saknar inte förgasarmotorerna även flera signaler som behövs till insuget, växellägesindikatorn kan man säkert fejka sig förbi (och görs väl ändå av folk som TRE-moddar), men den ska väl även ha någon form av kamposititionsgivare vilket torde vara svårare?

när kamkedjesträckaren på min gsx750r -98 gav upp så hördes det tydligt om man stog på tomgång och gasade, just som den gick upp i varv rassslade det till.

Svårt att missa det, så har du inte hört något missljud så tror jag inte att den är problemet.

Vad behöver du göra åt toppen, räcker det att mirafräsa ventilsätet eller måste det bytas?

Men om man svetsar lagerbanan som har fått sig en kyss och slipar ner den till originalstorlek så borde det inte bli obalans, tycker jag.

Slipar man bara ner så finns det inga lager som passar (har jag också fått förklarat för mig.)

du kommer få rikta veven om du svetsar den..

dinns ÖD. lager... med stl 0,25 , 0,50 0,75 mm

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...