Suzuki GSXR 750cc -99a ska totalrenoveras

meccan

www.racesetup.se
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Hillerstorp
Hoj
GSXR 750 -07 Banhoj. GSXR 750 SRAD Gata.
hej.

Denna tråden kommer handla om renoveringen av mig Suzuki GSXR 750cc -99a. 3000mil. Köpte hojjen 07-08-18. Gav 36 000kr. Kände att jag gjort en bra affär. Motorcyklen hade några repor på ena sidan, så jag prutade på det. Såg fin och välhållen ut. Även fullservad. Jag körde hojjen 6 mil, sedan gav den upp (Datum 07-08-19) Kändes inte för bra. :confused:

Var ute på min första runda. Allt kändes kanon. Höll ett halvlugnt tempo, när plötsligt olyckan var framme. "pag pag pag" !!! började det låta nerifrån motorn. Rullade in till kanten och stängde av. Startede igång och hörde ett smällande ljud.

När jag kom hem rev jag isär kåporna och kopplings-kåpan.. körde på startmotorn utan stift i och lyssnade. När jag kollade in i motorn från kopplings sidan, så såg jag hur blått vevpartiet på den 3e cylindern var.
Tog fram magneten och kollade efter gärn-spån. Låg en del i sumpen + olje filtret.


Har kört på en Honde CBR 600cc hela sommaren. Har haft 1000 problemfria mil. Kände efter dessa 1000 lugna mil att jag ville öka tempot lite, och börja sattsa lite mer pengar på hojj åkandet. Men så dyker detta upp. Känns otroligt tråkigt:confused: Men jag tappar inte humöret för det.:)


Går 3:e året på fordonstekniska linjen på "Figy" i värnamo. Pga av detta, så blir det inte så mycket pengar (950Kr månaden) "studiebidrag" Jobbar även extra som svetsare. Pga detta, så kommer allt inköp ta sin tid. Kommer försöka uppdatera och hälla koll på tråden så ofta jag kan.


Om du är ute efter att provosera eller spamma min stråd, så ber jag dig vänligt men bestämt att hitta en annan. Jag skulle bli tacksam om inläggen hålls "seriösa" Tack på förhand/Carl-Erik "meccan":tummenupp
 
Last edited:
Vet också hur det känns att gå skola och få haveri när man inte har några inkomster:näsblod Hur långt hade hojen gått när den gav upp?borde kanske gå att få tag i en motor till den rätt billigt?
 
Kommer plocka ner hojjen nu i veckan. Kommer ta kort steg för steg.
Kommer bli uppdatering på både bromsar, motor och fjädrig. Bara att börja spara och jobba:tummenupp
 
Jag kommer följa detta med spänning! Är lika kass på att laga motorer som jag är på att laga mat. :rolleyes:

1000 "lugna" mil på hondan...:D

Som sagt var.. j-kligt trist det som hände. Hoppas du kommer undan med inte allt för tunn plånbok! :pannkyss

//KaliZ
 
:hihi ska försäka. Gör allt själv, så betalar bara delarna.:) Hoppas på ett bra resultat av renoveringen:tummenupp
 
Jag skulle testa med att försöka få pengarna tillbaka för köpet? Konsumentköplagen täcker en hel del, finns någon tråd om detta här på SH vill jag minnas.

Lycka till med renoveringen i annat fall! :tummenupp
 
Grattis till bra val av hoj! :tummenupp
Surt med ett sånt ras, men har inget slagits sönder inne i motorn så är det ju "snabbt" löst :) Ska bli skoj att följa tråden! :tummenupp


Hur lindrigt är det med viv-pari ras? Vad kostar det osv?

Tack för svaret/Meccan
 
Ringde till MP-racing idag. Dom var inte possetiva till att köpa en begagnad motor. Inte heller till att jag ska renovera själv. Dom förklarade hur små felmarginaler man har. Allt känns som en smet nu.. Vet inte hur jag ska göra:va

begagnad vev, pacningar, ramlager kostar ca 9000kr.

Motor från skrot, kostar ca 15 000kr

Motor renoverad av MP-racning. Dom slipar vev. Byter alla lager. slipa ventiler. balandserar och viktar allt. dom lovar även en effektökning på minst 20 %. Detta kostar runt 20 000kr

Vad väljer man?
 
*Säljer hojen som den står
*Köper en annan motor o byter själv
*Säljer hela hojen i delar

Risken att det bara skulle vara något/några smågrejor som är sönder i motorn som man kan köpa löst är minimala.
 
bak ifrån.JPG

man blir ledsen i ögat när man ser den här hemma.. synd att den är skuren
 
Tja..för egen del hade det bara varit två alternativ eftersom jag inte är så händig.

- Sälja som det är...förlora massa pengar, men få en annan hoj
- Motor ifrån skrot.. hade nog satsat på det faktiskt! Funkat bra för dem jag vet som bytt.

Lycka till! Tänk noga igenom ditt beslut!

//KaliZ
 
Har annars en gixxer 750 -99 med samma färgsättning som du har. Fullt fungerande, dock behövs bakdäcket bytas.

Nytt är:
Olja, filter var 300e mil
Batteri
Drivpaket
Generator
Regulator
Luftfilter
Tändstift
Nytt tändningslås, bytt pga slitage

3900 mil....

Medföljande kraschkåpor, depåstöd, extra generatorkåpa, regulator
 
kollat ebay??
inga problem från Tyskland
Även skrotarna är bra
jag gav drygt 1000 kr för frakten från södra tyskland då hämtades motorn hos säljaren lämnades utanför garagaget hemma hos mig
tog ett par dagar
 
tack för råden.. jag har letat på ebay, men hittar ingen motor. Tyvär. Så nu efterlyser jag en. Om du har en, eller vet någon, så ring!

Mobil: 073-8109860/CArl-erik

Kommer att riva motorn på lördag, så då kommer fler bilder och info!:tummenupp
 
Last edited:
Ett tips är att leta i RR forumen efter en banhoj. Du bör nog kunna hitta en komplett hoj för runt 15000kr.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top