Suzuki Gsxr 600 2004 Hjälp!

Jonathan.S

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2015
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 -08
Hejsan jag har en Gsxr 600 2004 har ett problem med hastighets mätaren på den.. Felet är då att när jag kör Tex 50 så står det 60+ på mätaren (den går fel alltså) och ju fortare du kör ju mer visar den fel... Vad kan det va tro? Jag va inne hos den lokala mc verkstaden här men dom har tyvärr inte Suzuki som "märke" och visste inte så mycket om vad man kan göra... :/ Mätaren glappar inte på något sätt och givaren ser bra ut. Vet dock inte om den är om drevad kan de bero på det? Mvh Jonte. Alla tips är välkomna :)

Hur har du mätt att den visar fel?

Är den drevad så visar den ju fel.
Ut i garaget och räkna kuggar på dreven eller hitta stämpeln på drevet med samma info.

En GSX-R600 2004-05 har väl 16 kugg fram och 45 kugg bak original.

Hastighetesmätarna visar 5-10% fel på så gott som alla fordon :) gps är det enda "sanna". så i detta fallet är det 20% fel. om du har drevat om kommer hastighetsmätaren o visa tokfel. speciellt om du drevat ner. 20% är inga konstigheter med en -2+3 drevning eller liknande.

det är ju ändå en 12 år gammal hoj, det är inte alls konstigt om den är omdrevad :) mkt kan ha hänt under resans gång.

Du kan köpa en speedohealer från gipro eller motsvarande och rätta till problemet själv, det är något man "bör" göra om man drevar om för o behålla rätt miltal på hojen. kostar en tusenlapp typ

Jag har mätt med polarens hojar samt bil och att man märker att allt kör ikapp en när man är ute o glider....och jag tror ju inte ALLA kör för fort

Så de kan bero på drevningen att mätaren Visar fel? Ska väll inte ha nått me de o göra? Eller? :)

Ok, har du mätt kuggar fram och bak enligt tidigare instruktioner?

Finns ju speedohealers att köpa som modifierar signalen så att den blir rätt efter omdrevning, men enklast är väl att lära sig hur fel den visar. Är 60 km/h visat ungefär 50 km/h verklig fart så är med största sannolikhet 90km/h ungefär 75km/h verklig fart, 120 km/h visat 100 km/h verklig fart etc. Fast å andra sidan kommer troligtvis även trippmätaren att visa fel vilket gör att man får göra samma omräkning när man räknar serviceintervall och kommer vara mer mil på mätaren den dagen man ska sälja.

Men som redan sagts, det är GPS som gäller för att mäta sånt här, polarens hojar och bil visar garanterat också fel (och antagligen också något för mycket) även om de säkert är mer exakta än din, speciellt bilen.

Så de kan bero på drevningen att mätaren Visar fel? Ska väll inte ha nått me de o göra? Eller? :)

Hastighetsmätaren mäter normalt sett (har inte pillat på gixxrar av den generationen) hastigheten/varvtalet på utgående drevet på växellådan som har ett varvtal som är proportionerligt mot bakhjulets och därmed hastigheten.. Är hojen omdrevad så ändras detta förhållande. Så ja, det har definitivt med det att göra.

Tidigare hojar mätte ibland med vajer till framhjulet men redan srad-gixxarna mätte på utgående drev och jag tror de flesta hojar hade bytt till utgående drev i slutet av 90-talet (hade en Kawa från 91 som mätte på framhjul)

Speedohealer rular fett! Felvisningen på din hoj är dock så gott som garanterat inte linjär, så man får mäta med gps i olika farter och välja ett medelvärde man gillar.

Jag föredrar att hastighetsmätaren visar rätt i höga farter. Många 1000-kubikare brukar visa ca 300 i gps 270 km/h. Kul med minnesfunktionsknappen så man ser högsta hastighet i ärlig fart. ( nålen sveper till)

Last edited:
Min mätare visar nu tex 43-44 km/h i gps 50km/ men ju fortare jag kör desto mer rätt visar den, och runt tex 270km/h nästan exakt. Inget problem för jag vet ju att den visar för lite när jag kör tex på 50 och 70 vägar.

Min mätare visar nu tex 43-44 km/h i gps 50km/ men ju fortare jag kör desto mer rätt visar den, och runt tex 270km/h nästan exakt. Inget problem för jag vet ju att den visar för lite när jag kör tex på 50 och 70 vägar.
Fast rent lagmässigt så får den ju aldrig visa för lite :tungan
Även om jag nu inte tror att det är det du skulle åka fast på vid en besiktning :D

Sant. Fast nu kom jag på att jag har högre utväxling och efter det fick jag mata in plusvärde på S-healern. Med originaldrevning experimenterade jag med minusvärden på 6-10% felvisning från std.
Tillbaka till frågan, 600an är nog nerdrevad om den visar såpass mycket över...

lägre utväxling=fler pulser från givaren=högre hastighet på mätaren

Last edited:
Tack för svaren :Bugar nu behöver jag inte gå runt o irritera mig på vad problemet är iaf..... Men är det så jäkla stor skillnad på original drevning och om man skulle dreva ner TEX 2 fram o +1-2 bak?

Om du sätter på mindre drev fram i kombination med större bakdrev blir det stor skillnad.

Och en kugg fram motsvarar flera kugg bak

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...