Suzuki GSXR 1000 K1-K2

Just skaffat en K2 fighter med 4600 mil på mätaren för en billig peng efter det att min "nästan" nya GSX-S 1000 2015 gick i närkontakt med en lätt lastbil förra sommaren och löstes in. (undkom med ömma armbågar och pung, men reste mig upp direkt efter flygturen och sen var det bra med det. Tack min skyddsängel)

Fråga: Tycker den lite till och från är trög att få i nästa växel vid hög belastning, dvs fullgas, men upptäckte att om jag släpper ner vänsterfoten så att den inte har kontakt med växelföraren så verkar det som att den klickar i "rätt läge" och sedan fungerar som den ska. Någon som känner igen sig och vet vad detta ev. kan bero på?

Bara haft den en vecka och hunnit köra två gånger a' 20 minuter. Vid provkörningen regnade det och fanns bara en liten asfalterad skitväg med håligheter och tjälskott om vartannat, så där kunde jag knappt dra på något alls. Ska som med alla mina nyinköpta fordon byta motorolja och filter nu till helgen.

Annars går den som ett skott och låter fint, både mekaniskt och audioporniskt. :yoparty Och billig var den, så jag gråter ju inte blod om det nu skulle vara något stort fel.

Fridens liljor!
 
Fråga: Tycker den lite till och från är trög att få i nästa växel vid hög belastning, dvs fullgas, men upptäckte att om jag släpper ner vänsterfoten så att den inte har kontakt med växelföraren så verkar det som att den klickar i "rätt läge" och sedan fungerar som den ska. Någon som känner igen sig och vet vad detta ev. kan bero på?
Fridens liljor!

Vet inte om jag förstår din fråga men vid hög belstning/full gas som du skriver bör du inte kunna få i nästa växel utan att på ngt sätt avlasta växellådan.

Det är ju tack vare detta som "Fattigmans quicksfiftern" fungerar, vid fullgas/last kan du sätta press på växelpetaren, pedalen är stum tills du slår av på gasen med ett "snabbjuck" :) & sen fullt på igen, nästa växel trillar i så fint vid "snabbjucket". Fungerar suveränt bra, iaf tills man fått på en riktig QS.
 
Vet inte om jag förstår din fråga men vid hög belstning/full gas som du skriver bör du inte kunna få i nästa växel utan att på ngt sätt avlasta växellådan.

Tack för svaret. Var dock inte riktigt så jag menade, men strunt samma, för nu fungerar det fin-fint ett oljebyte och lite aktiv körning senare.
 
Har en Gixxer -01 på G som jag lurar att slå till på.
Min fråga här bland er forum-rävar är såklart vilka "fällor" jag ska se upp med?
Är det modellspecifika svagheter på -01:orna som kräver extra noga kontroll?
Eller är de första årsmodellerna så pass behäftade med barnsjukdomar att man gör bäst i att leta efter nyare?

All input mottages tacksamt!
 
Är hojen skött är det nog ett säkert köp hade en 01:a nära tio år utan bekymmer .
Ålder o slitagegrejer kommer med år /mil kolla o avgör när du kikar på sånt typ packboxar dämpare o slitagedelar är ju en 18 år gammal cykel.
barnsjukdomar tror jag inte fanns o dom borde vara fixade nu :)
Tycker däremot att dom ligger onödigt högt i pris men det gäller dom flesta 00-10 oavsett märke
 
Last edited:
Haft många Gsxr o aldrig upplevt några direkta svagheter. Både gathojar och racehojar har funkat fint. Körde K2-K3 Och K6:or i Rec och så mycket pisk som de hojarna får utstå utan att protestera är imponerande. :Bugar
 
Jag har delat några GSXR1000 K1,2,4,5 och alla hade faktiskt slitna lager på vev och stakar. Kan vara så att jag sprungit på måndagsexemplar eller undermåligt skötta men det har nästan sett ut som korrosionsskador speciellt på ramlagren. Det är det enda, i övrigt mycket fina maskiner!

Har en Gixxer -01 på G som jag lurar att slå till på.
Min fråga här bland er forum-rävar är såklart vilka "fällor" jag ska se upp med?
Är det modellspecifika svagheter på -01:orna som kräver extra noga kontroll?
Eller är de första årsmodellerna så pass behäftade med barnsjukdomar att man gör bäst i att leta efter nyare?

All input mottages tacksamt!
 
Stort TACK för all input!
:Bugar

Kommer jag o säljaren överens så finns det stor risk för ytterligare en moppe i garaget
(till sambons stora förtret :7peta)
 
Har haft ett par 02:or. Båda tog jag och pillade av överdraget till passagerarsadeln på och raspade ner formen så den liknade singelcutsen innan jag staplade fast överdraget igen. Finns mycket skumgummi att ta av i den då den hade mycket stoppning kvar ändå.

Ett annat tips är att leta reda på ett baklyse till CBR954 (02-03). Det passar perfekt på 01-02 gixxer.
 
Nån som vet vad det är för ytbehandling på den silverfärgade bakramen på dessa från fabrik? Är det en lack, eller är det något annat?
Jag har svårt att avgöra.


Jag har en bakram (tyvärr inte hela hojen) där tidigare ägare slaktat bagagekrokarna på fult sätt, tänkte ev snygga till det på nåt vis.
 
Nån som vet vad det är för ytbehandling på den silverfärgade bakramen på dessa från fabrik? Är det en lack, eller är det något annat?
Jag har svårt att avgöra.


Jag har en bakram (tyvärr inte hela hojen) där tidigare ägare slaktat bagagekrokarna på fult sätt, tänkte ev snygga till det på nåt vis.

Eloxerade rom resten av ramen.
 
Eloxerade rom resten av ramen.

Ok! Tack! Då får den vara som den är för tillfället. Inget vidare å vara där å pilla med sprayburk då...Var inne på om jag skulle lacka den svart eftersom jag har svart huvudram.

Blir blästring och pulverlack i annat fall. Man har sett många mindre lyckade exempel på omlack av dessa. Brukar flagna av ganska rejält.
 
Livar upp denna tråd med en bild på min K2:a som jag håller på och återställer till originalstuk (90%)
Näst på tur blir att snickra ihop en skylthållare med fäste för orig. blinkers. Sen är den klar för besiktning och soliga söndagsturer! :D
PSX_20200912_163739.jpg
 
Har fått tag på en ny okapad bakskärm till gammel-gixxern, så nu höjs ambitionsnivån till 99% original! :)
PSX_20201221_135930.jpg
 
Last edited:
Back
Top