Suzuki GSX750R 85-87 TIPPS och Råd

Jag har gjort en förfrågan på MC-shopen, får se om dom svarar.

Billigt det var på ebay, det skall påpekas när jag är nere på den lokala shopen imorgon när jag hämtar mitt fram däck.

Nu vet man inte om det är rätt grejer för det står 85-86 och dom har inte samma förgasare.

Kan ingen tyska heller för den delen.

Mvh Jonas
 
Motorolja

Hej å hå GSXR-vänner! :banana

Ska till å ta av motorkåporna för att blästra av dem och sen polera upp,
måste ju alltså ur med motoroljan.

Oljan som är i nu har gått cirka 150-200 mil och ser väldigt fin ut, fortfarande
röd. Brukar den inte bli svart å grummlig? :va

Till frågan: Borde jag byta oljan när jag ändå tömt motorn eller kan jag köra
ett gäng mil till? Det smakar ju att byta olja om man egentligen
inte behöver, speciellt om man är en fattig student! :4skrika
 
Jonas Gardèus skrev:
2079687 Jag har gjort en förfrågan på MC-shopen, får se om dom svarar.

Billigt det var på ebay, det skall påpekas när jag är nere på den lokala shopen imorgon när jag hämtar mitt fram däck.

Nu vet man inte om det är rätt grejer för det står 85-86 och dom har inte samma förgasare.

Kan ingen tyska heller för den delen.

Mvh Jonas

VM29ss heter dom, det är samma. Typ 27B20.
 
Flip skrev:
2079705 Hej å hå GSXR-vänner! :banana

Ska till å ta av motorkåporna för att blästra av dem och sen polera upp,
måste ju alltså ur med motoroljan.

Oljan som är i nu har gått cirka 150-200 mil och ser väldigt fin ut, fortfarande
röd. Brukar den inte bli svart å grummlig? :va

Till frågan: Borde jag byta oljan när jag ändå tömt motorn eller kan jag köra
ett gäng mil till? Det smakar ju att byta olja om man egentligen
inte behöver, speciellt om man är en fattig student! :4skrika

RÖD OLJA ?????? Växelåds och bakaxel olja till bil är röda, jag har inte haft nån röd olja i mina motorer i alla fall.
Byt det skulle jag ha gjort
Mvh Jonas
 
stranglefoot skrev:
2079729 VM29ss heter dom, det är samma. Typ 27B20.

Okej det verkar vara samma ,det var någon som hade viskat det info i örat någon gång och hade blivit kvar.

Tack för på minnelsen.
 
Tror det är Quakerstate olja... och att den är röd har jag inget problem
med, vad skulle det annars vara? Blod? :3freak Har haft flera oljor till min tidigare crosshoj som varit röda.

Jonas Gardèus skrev:
2079778 RÖD OLJA ?????? Växelåds och bakaxel olja till bil är röda, jag har inte haft nån röd olja i mina motorer i alla fall.
Byt det skulle jag ha gjort
Mvh Jonas
 
Flip skrev:
2079820 Tror det är Quakerstate olja... och att den är röd har jag inget problem
med, vad skulle det annars vara? Blod? :3freak Har haft flera oljor till min tidigare crosshoj som varit röda.

Okej, jag kör Quakersate mineral och den är ljusbrun när den är ny i alla fall.
2-taktare då eller ? för då har du transmitions olja i motorn för enbart lådan, resten smörjs med oljan i soppan
 
Roligt med en sådan tråd, vi är ju trots allt ett par som har 85:a , 86:or :D

Min 86:a är i diverse delar nu, ska rengöras i förgaseren bla . Ska se om man inte kan "stoppa om " avgassytemet också, låter lite väl mycket tycker jag . Ni kan själv kolla en länk här http://www.mogwais.com/files/avgas86.avi (och jo det var mörkt i garaget ) :tummenupp

Har lagt upp en annons med en toppkåpa med kåpglas ikväll, den passar ej till mina övriga kåpor (dom har 3 hålfäste) Den jag säljer har 2 !!

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=32958
 
Är det originalsystem och originalljuddämpare på den där? Fanken vilken
ohygglig skillnad på ljud om man jämför med mitt system. V&H 4-1 och
Yoshiburk.

GSXR72 skrev:
2079891 Roligt med en sådan tråd, vi är ju trots allt ett par som har 85:a , 86:or :D

Min 86:a är i diverse delar nu, ska rengöras i förgaseren bla . Ska se om man inte kan "stoppa om " avgassytemet också, låter lite väl mycket tycker jag . Ni kan själv kolla en länk här http://www.mogwais.com/files/avgas86.avi (och jo det var mörkt i garaget ) :tummenupp

Har lagt upp en annons med en toppkåpa med kåpglas ikväll, den passar ej till mina övriga kåpor (dom har 3 hålfäste) Den jag säljer har 2 !!

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=32958
 
Flip skrev:
2080304 Är det originalsystem och originalljuddämpare på den där? Fanken vilken
ohygglig skillnad på ljud om man jämför med mitt system. V&H 4-1 och
Yoshiburk.


jupp original system !!! Har en V&H system som ska kanske på istället, har inte bestämt mig :tummenupp
 
Okej, ljusbrun och röd, whatever :P

Okej, jag är inte alls hemma på sånna här motorer, har bara mekat 2-takt förr.
Är det så att växellådan har sin egna olja, och resten, "motoroljan", är en
annan separat?

Jag öppnade motorkåpan på vänster sida (trodde ju inte det var någon olja
där innanför då jag bara mekat 2-takt), och så rann det ut lite, vad mina
ögon tyckte var en röd olja. Men iaf, den oljan som rann ut, det är
alltså motoroljan? Samma olja som cirkulerar innanför kopplingskåpan och
i kylaren?

Vart sitter pluggen för att ta ur denna olja? Har ju bok, men inte här, så
tänkte vara lite förberedd tills det är dags!

Tjoho!

Jonas Gardèus skrev:
2079849 Okej, jag kör Quakersate mineral och den är ljusbrun när den är ny i alla fall.
2-taktare då eller ? för då har du transmitions olja i motorn för enbart lådan, resten smörjs med oljan i soppan
 
Flip skrev:
2080329 Okej, ljusbrun och röd, whatever :P

Okej, jag är inte alls hemma på sånna här motorer, har bara mekat 2-takt förr.
Är det så att växellådan har sin egna olja, och resten, "motoroljan", är en
annan separat?

Jag öppnade motorkåpan på vänster sida (trodde ju inte det var någon olja
där innanför då jag bara mekat 2-takt), och så rann det ut lite, vad mina
ögon tyckte var en röd olja. Men iaf, den oljan som rann ut, det är
alltså motoroljan? Samma olja som cirkulerar innanför kopplingskåpan och
i kylaren?

Vart sitter pluggen för att ta ur denna olja? Har ju bok, men inte här, så
tänkte vara lite förberedd tills det är dags!

Tjoho!

I botten på oljetråget.
 
Hehe, okej! Ja, sätt på det, lät ju larvigt ;)

GSXR72 skrev:
2080311 jupp original system !!! Har en V&H system som ska kanske på istället, har inte bestämt mig :tummenupp
 
Flip skrev:
2080329 Okej, ljusbrun och röd, whatever :P

Okej, jag är inte alls hemma på sånna här motorer, har bara mekat 2-takt förr.
Är det så att växellådan har sin egna olja, och resten, "motoroljan", är en
annan separat?

Jag öppnade motorkåpan på vänster sida (trodde ju inte det var någon olja
där innanför då jag bara mekat 2-takt), och så rann det ut lite, vad mina
ögon tyckte var en röd olja. Men iaf, den oljan som rann ut, det är
alltså motoroljan? Samma olja som cirkulerar innanför kopplingskåpan och
i kylaren?

Vart sitter pluggen för att ta ur denna olja? Har ju bok, men inte här, så
tänkte vara lite förberedd tills det är dags!

Tjoho!

Du har samma olja överallt på din, det är bara på 2-takt och motorer med separat växellåda som man använder transmitions olja som är röd.
Det är möjligt att det finns röd motorolja, jag har ju inte provat alla sortar.
Men jag vet att man förr hade olika färg på olja så man inte blandade ihop oljorna när det stod i olika kannor (verkstäder tömmer inte från små förpackningar).
 
Jonas Gardèus skrev:
2081661
Det är möjligt att det finns röd motorolja, jag har ju inte provat alla sortar.
Men jag vet att man förr hade olika färg på olja så man inte blandade ihop oljorna när det stod i olika kannor (verkstäder tömmer inte från små förpackningar).
Castrol TTS är väl röd, har jag för mig. Hallonsaft ser den ut som. Funkade inte alls i min hoj, kopplingen slirade som fan...
 
lahi skrev:
2081761 Castrol TTS är väl röd, har jag för mig. Hallonsaft ser den ut som. Funkade inte alls i min hoj, kopplingen slirade som fan...
Jag körde i början på hel och delsyntet olja och jag hade också problem med slirande koppling, trodde att kopplingen var slut. Så läste jag att man skulle köra på vanlig mineral olja och förra säsongen provade jag och beskymret försvan med än gång.
 
Jonas Gardèus skrev:
2081771 Jag körde i början på hel och delsyntet olja och jag hade också problem med slirande koppling, trodde att kopplingen var slut. Så läste jag att man skulle köra på vanlig mineral olja och förra säsongen provade jag och beskymret försvan med än gång.
Jag kör också på mineralolja nu, funkar kanon! Man får väl byta lite oftare kanske, men det gör ju inget. Jag byter ändå efter varje växellådshaveri, dvs. 2 gånger per år :hihi Men nu ska den nog hålla.
 
lahi skrev:
2081796 Jag kör också på mineralolja nu, funkar kanon! Man får väl byta lite oftare kanske, men det gör ju inget. Jag byter ändå efter varje växellådshaveri, dvs. 2 gånger per år :hihi Men nu ska den nog hålla.

Jag tror inte du behöver byta oftar för att du kör mineraloljan, den är inte sämre.
Jag vet inte hur det är med nya hojar men med nya bilar (jag har en 05) så har syntet och delsytet försvunnit på många märken.

Vad gör du med låda ? min har gått 7350mil och funkar perfekt.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top