Suzuki GSX750R 85-87 TIPPS och Råd

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Suzuki GSX-R 750 85-87 TIPS och Råd mm

Hej
Är det några som är intresserad av att ha en liten tråd med lite mek och uppgraderings tips på denna roliga hoj ?
 
Last edited:
sätt i en 1100r motor=kllart :banana :yoparty
 
gixxertompa skrev:
2044888 sätt i en 1100r motor=kllart :banana :yoparty

Kan man göra om man vill ha en 1100cc. Har funderat på de själv i bland men effekt är inte allt.

Jag kommer nog åka 750cc ett tag framöver (lite kult) och se vad jag kan göra med den först.

Jag har börjat med att uppgraderat chassit först med Ölinare bak och slipad,preppad framgaffel.

Har även monterat ISR ok och fullflytande skivor, Villken höjdar uppgradering det var värt pengarna.

Har en Harris sving liggande som är förstärkt och lite längre, kommer provas någon gång i framtiden.

Just nu sitter fälgar från en 88 gsxr1100 som gärna byts ut till lättare.

Jag är mest intresserad att göra min hoj så lik som en RR-hoj från 1985.
Och är intresserad av att köpa lite prylar som tex magnesium fälgar och racingkåper.
 
tips o råd

det är en gammal koncept.det mesta går ju att uppgradera tar grejer ifrån en nyare gsx 750-1100.tex.upp o ner gaffel från nyare går dit utan huvudvärk.tar med kronan bromsar o hjul.men 85ans ram är en blandning mellan bambu-alu.inte så stabil som man önskar sig.jag tror låt den vara o skaffa en nyare typ gsx.det är kul med en gixxer från gustav wasa barndom.på min 750 så hadde jag bromsad 129 hk på utgårende axel.1100 hjul-gaffel ink kronan från 1990 model.roadracing gubbarna brukar svetsa en balk mellan ram skenan i slutet av tanken,under till.har lite delar kvar i garaget.bla en 860cc motor o en org 750 motor ink chassi delar från nyar modell.broms o koppling pump är bra grej från nyare gsx.
 
Last edited:
simon sjöström skrev:
2045047 det är en gammal koncept.det mesta går ju att uppgradera tar grejer ifrån en nyare gsx 750-1100.tex.upp o ner gaffel från nyare går dit utan huvudverk.tar med kronan bromsar o hjul.men 85ans ram är en blandning mellan bambu-alu.inte så stabil som man önskar sig.jag tror låt den vara o skaffa en nyare typ gsx.det är kul med en gixxer från gustav wasa barndom.
Jag vill inte förstöra min med så mycket nya prylar, visst det har smygits in ett tl1100 broms handtag och ett kopplings handtag från en ducce men annar vill jag köra den gammla stile.

Jag förstår inte varför alla tjatar att ramen är så vek och att dom är instabila.
Har inte märkt något av detta, och jag har provat att köra för fullt på små vägar,dåliga vägar och stora vägar ingenting har hänt inte ens ett litet vobbel.
 
simon sjöström skrev:
2045047 det är en gammal koncept.det mesta går ju att uppgradera tar grejer ifrån en nyare gsx 750-1100.tex.upp o ner gaffel från nyare går dit utan huvudvärk.tar med kronan bromsar o hjul.men 85ans ram är en blandning mellan bambu-alu.inte så stabil som man önskar sig.jag tror låt den vara o skaffa en nyare typ gsx.det är kul med en gixxer från gustav wasa barndom.på min 750 så hadde jag bromsad 129 hk på utgårende axel.1100 hjul-gaffel ink kronan från 1990 model.roadracing gubbarna brukar svetsa en balk mellan ram skenan i slutet av tanken,under till.har lite delar kvar i garaget.bla en 860cc motor o en org 750 motor ink chassi delar från nyar modell.broms o koppling pump är bra grej från nyare gsx.

Vad är det för pris på motorerna ? bild ? finns förgasare mina börjar bli dåliga och min ny köpta dellorto 34 skall monteras på min golf motor i mitt vw notchback projekt.
 
stog någon 750rr motor på blocket i kväll såg ja, kanske något?!
 
Tja!
Kul tråd! Jag har inga större mek planer med min 87a, men kan ju vara kul o läsa och få lite tips! Kanska ge några också... :tummenupp

//winston
 
Jonas Gardèus skrev:
2045019 Kan man göra om man vill ha en 1100cc. Har funderat på de själv i bland men effekt är inte allt.

Jag kommer nog åka 750cc ett tag framöver (lite kult) och se vad jag kan göra med den först.

Jag har börjat med att uppgraderat chassit först med Ölinare bak och slipad,preppad framgaffel.

Har även monterat ISR ok och fullflytande skivor, Villken höjdar uppgradering det var värt pengarna.

Har en Harris sving liggande som är förstärkt och lite längre, kommer provas någon gång i framtiden.

Just nu sitter fälgar från en 88 gsxr1100 som gärna byts ut till lättare.

Jag är mest intresserad att göra min hoj så lik som en RR-hoj från 1985.
Och är intresserad av att köpa lite prylar som tex magnesium fälgar och racingkåper.

Bra initiativ till en 750 tråd.

Funderar på att fixa till min till originallook, den är visserligen det idag men klanten som lackat om kåporna har nog inte haft rätt lack för nu efter tre år som jag ägt den så är toppkåpan och ena sidokåpan helt skrynklig. Hittade ett kit med alla dekaler och stripes i USA men det skulle kosta runt 2500 plus frakt och ev moms och tull.
Vad fick du ge för bakdämparen? SKulle nog behöva se över min men Öhlinare låter dyrt. Vet inte om det går att renovera original eller om det finns några andra alternativ.
Koppling har jag skruvat dit en ny i dagarna, korge såg inte för otäck ut faktiskt får se hur det fungerar när jag fått tillbaka kamlageröverfallen så jag kan skruva ihop den.

Är även intresserad av originaldelar till GSXr750 86 tex origanl förgasarbrygga, luftburk, plastgrejen bakom nummerplåten, även ett original kåpglas sökes.

/Mikael
 
DJME skrev:
2045833 Bra initiativ till en 750 tråd.

Funderar på att fixa till min till originallook, den är visserligen det idag men klanten som lackat om kåporna har nog inte haft rätt lack för nu efter tre år som jag ägt den så är toppkåpan och ena sidokåpan helt skrynklig. Hittade ett kit med alla dekaler och stripes i USA men det skulle kosta runt 2500 plus frakt och ev moms och tull.
Vad fick du ge för bakdämparen? SKulle nog behöva se över min men Öhlinare låter dyrt. Vet inte om det går att renovera original eller om det finns några andra alternativ.
Koppling har jag skruvat dit en ny i dagarna, korge såg inte för otäck ut faktiskt får se hur det fungerar när jag fått tillbaka kamlageröverfallen så jag kan skruva ihop den.

Är även intresserad av originaldelar till GSXr750 86 tex origanl förgasarbrygga, luftburk, plastgrejen bakom nummerplåten, även ett original kåpglas sökes.

/Mikael

Hej jag fick ge 4500kr med frakt för min ölinare 46HRC skulle igentligen kosta 6500kr men dom på stötdämparexperterna plockade ihop lite test körda bita så det blev lite billigare OBS inte test körd på hoj utan i labbet.
Dom fixade också min gaffel också, slipade benen för mindre friktion och en allmän översyn ca2400kr kostade det.

Jag hade tänkt lacka om och montera telefonica movistar dekaler men suzuki sverige ville ha 10000kr för ett kitt, INTE KLOKA I HUVUDET !!!!!!!!!
La ner tanken, på senar tid var jag inne på en sida( amricansk tror jag ) där såldes kittet för ca 1200kr, men det var for ett par år sen.
 
Jonas Gardèus skrev:
2046268 Hej jag fick ge 4500kr med frakt för min ölinare 46HRC skulle igentligen kosta 6500kr men dom på stötdämparexperterna plockade ihop lite test körda bita så det blev lite billigare OBS inte test körd på hoj utan i labbet.
Dom fixade också min gaffel också, slipade benen för mindre friktion och en allmän översyn ca2400kr kostade det.

Jag hade tänkt lacka om och montera telefonica movistar dekaler men suzuki sverige ville ha 10000kr för ett kitt, INTE KLOKA I HUVUDET !!!!!!!!!
La ner tanken, på senar tid var jag inne på en sida( amricansk tror jag ) där såldes kittet för ca 1200kr, men det var for ett par år sen.


Intressant, jag fick en offert på över 13000 för en bakdämpare. Kommer inte ihåg vart. Men 6500 är ju ändå överkomligt jämfört med 13000.
 
DJME skrev:
2046347 Intressant, jag fick en offert på över 13000 för en bakdämpare. Kommer inte ihåg vart. Men 6500 är ju ändå överkomligt jämfört med 13000.

Vad den gjord i guld ?????????
 
DJME skrev:
2046347 Intressant, jag fick en offert på över 13000 för en bakdämpare. Kommer inte ihåg vart. Men 6500 är ju ändå överkomligt jämfört med 13000.

Visst ölinare är bra grejjer.
Jag köpte en för att orginaldämpare skulle kosta över 7000kr, men jag måste säga att jag trodde att skillnade mot min gammla stötdämpare skulle vara större. Nu pratar jag om körning på allmen väg, på bana är nog skillnaden mycket större och så har du mer inställningar man kan göra.

Jag har pillat lite fram och tillbaka men iställningarna, men jag har så taskiga vägar runt mig så det är lite svårt att hitta rätt.
 
Är det någon som vet något bra märke på fotpinnar och platta.
Inte rassk eller paolo tarozzi är intressat, tycker att deras kvaletet är lite si och så med.
 
Jonas Gardèus skrev:
2046512 Är det någon som vet något bra märke på fotpinnar och platta.
Inte rassk eller paolo tarozzi är intressat, tycker att deras kvaletet är lite si och så med.
kika på valtermotos pinnar,har ifs int t så gammla hoja men d e inga problem om man e lit händig,köpte fån gixxer 1000,00:a t min 1100r 91:a,en litn addapter platta i ramen så va d klart
 
Hämtade hem min första hoj igår, en GSXR 750. :banana
Född samma år som mig: 1985 :lol

Verkar vara en trevlig rackare (kanske allting verkar som första motorcykel). Har lite
extragodis som t.ex RS36 förknasare, K&N 4-1 system med Yoshimura burk,
portad topp. Bakfälg från en -86 1100, och kåpor från -92 750.

Har satt igång idag med att slipa på alla kåporna som senare skall lackas om,
eftersom de såg bedrövliga ut. Detsamma med sadeln, den skall få oxå få ny
hy.

Hur mycket behöver man slipa för att lackeringen ska bli bra?

Vet inte om jag ska lacka själv med billack på sprayburk,
eller hur jag ska göra. Har fanken inte ekonomi för annat :S

Här har vi henne:
 

Bifogat

  • Bild016.jpg
    Bild016.jpg
    51.8 KB · Visningar: 232
Last edited:
För de som vill hålla hojen skapligt original finns det en del kul att göra i Classic Suzuki-klubben (CSCS). http://classicsuzuki.com

85-86 kvalar in som veteraner nu och man kan teckna MHRF-försäkringar på sådana så länge som en MHRF-besiktningsman känner igen dem som de modellerna. CSCS rejsar inte på bana eller så men det finns åtminstone ett handfull som aktivt funderar på hur de skall förbättra sina gammelgixxers och kör dem på diverse träffar. Det förekommer en del trådar i CSCS 4-takts-forum http://www.classicsuzuki.com/phpBB2/viewforum.php?f=11&sid=2bf538c92428eb6e19d4b86fad858404

gsx-r-george-gunnar-john_116.jpg
 
Flip skrev:
2046742 Hämtade hem min första hoj igår, en GSXR 750. :banana
Född samma år som mig: 1985 :lol

Verkar vara en trevlig rackare (kanske allting verkar som första motorcykel). Har lite
extragodis som t.ex RS36 förknasare, K&N 4-1 system med Yoshimura burk,
portad topp. Bakfälg från en -86 1100, och kåpor från -92 750.

Har satt igång idag med att slipa på alla kåporna som senare skall lackas om,
eftersom de såg bedrövliga ut. Detsamma med sadeln, den skall få oxå få ny
hy.

Hur mycket behöver man slipa för att lackeringen ska bli bra?

Vet inte om jag ska lacka själv med billack på sprayburk,
eller hur jag ska göra. Har fanken inte ekonomi för annat :S

Lägger in någon bild här snart...
Slipa tills det blir jämt sen gruna och sen finslipa det sista.
Kolla upp så att du har rätt grund och färg så det inte reser sig.

gunnar_gt750 skrev:
2046871 För de som vill hålla hojen skapligt original finns det en del kul att göra i Classic Suzuki-klubben (CSCS). http://classicsuzuki.com

85-86 kvalar in som veteraner nu och man kan teckna MHRF-försäkringar på sådana så länge som en MHRF-besiktningsman känner igen dem som de modellerna. CSCS rejsar inte på bana eller så men det finns åtminstone ett handfull som aktivt funderar på hur de skall förbättra sina gammelgixxers och kör dem på diverse träffar. Det förekommer en del trådar i CSCS 4-takts-forum http://www.classicsuzuki.com/phpBB2/viewforum.php?f=11&sid=2bf538c92428eb6e19d4b86fad858404

gsx-r-george-gunnar-john_116.jpg
Frän den sidan har jag inte varit på TACK
 
Vad har ni andra som provat på strippen för tid (kul att jämföra vad en gamal gsxr750 kan göra).
Jag menar dom som fortfarande har 750 motor kvar i ramen.
 
Flip skrev:
2046742 Hämtade hem min första hoj igår, en GSXR 750. :banana
Född samma år som mig: 1985 :lol

Verkar vara en trevlig rackare (kanske allting verkar som första motorcykel). Har lite
extragodis som t.ex RS36 förknasare, K&N 4-1 system med Yoshimura burk,
portad topp. Bakfälg från en -86 1100, och kåpor från -92 750.

Har satt igång idag med att slipa på alla kåporna som senare skall lackas om,
eftersom de såg bedrövliga ut. Detsamma med sadeln, den skall få oxå få ny
hy.

Hur mycket behöver man slipa för att lackeringen ska bli bra?

Vet inte om jag ska lacka själv med billack på sprayburk,
eller hur jag ska göra. Har fanken inte ekonomi för annat :S

Här har vi henne:

Den ser trevlig ut hojen, fixa lite fler bilder om du kan. Lite intresserad av kåperna. Ser bra ut.
Skälv måste jag försöka få hjälp med att få ut några bilder, då jag är en noll när det gäller datorer.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top