Suzuki gsx400f 84a går dåligt mellan 4-6000 varv.

• Thread starter Thread starter J.F
  • Start date Start date

J.F

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
FZ6-N
Hej. Min gsx400f går väldigt tveksamt mellan 4-6000. Mellan 1-4000 varv beter den sig precis som vilken modern hoj som helst och efter 6000 vaknar den till liv igen o varvar ur hyfsat felfritt till 10 000 varv.
Jag har bestyckat upp hojen något efter att den gick snålt och ville inte gå över 100 km/h (har precis köpt den)
Det sitter 4 ST mikuni bs26ss på den.
Vad har ni för idéer för mitt problem?

Jag tror på slitena nålmunstycken och trottelnålar. Den går då för fett just vid den gashöjden på vacumtrotteln. Kolla noga på trottelnålarna om de är sliten på ett speciellt ställe då har du problemet där.

Tittade på nålarna och jag kunde inte se några defekter. Men jag tittade inte med förstoringsglas eller motsvarande. Vet inte hur noga tolerans det är på dom. När du säger nålmunstycke menar du huvudmunstycke? De är nya men något större än original.
Kollade tändstiften nu och de ser ut enligt bild. Sökte lite på utvärdering av tändstift och vissa säger bra o andra något snålt med bränsle.
Det jag funderar på är när vaccum trottlarna aktiveras?
För det är som om "turbon" kopplas in vid 6000 och då går den bra igen.IMG_20180607_202037__01.jpg

Tittade på nålarna och jag kunde inte se några defekter. Men jag tittade inte med förstoringsglas eller motsvarande. Vet inte hur noga tolerans det är på dom. När du säger nålmunstycke menar du huvudmunstycke? De är nya men något större än original.
Kollade tändstiften nu och de ser ut enligt bild. Sökte lite på utvärdering av tändstift och vissa säger bra o andra något snålt med bränsle.
Det jag funderar på är när vaccum trottlarna aktiveras?
För det är som om "turbon" kopplas in vid 6000 och då går den bra igen.View attachment 443785
Färgen på stiftet är helt rätt färg för de gaspådrag de körts mest i de säger inget om högfartsmunstycket du bytt. ;Man måste köra full gas en längre sträcka och slå av motorn i fart för att kolla stiftfärg för full gas = högfartsmunstyckets storlek. Om du inte såg slitage på nålarna så är de nog ok för de ska synas med blotta ögat. Nålmunstyckena är de trängsta borrhålet som trottelnålen löper emot om de är slitet går den fetare i hela registret. Nålmunstycket sticker även upp genom golvet på förgasararen.
De kan tänkas att du måste rengöra vacumtrottlarna och spåren de löper i,,rengör endast smörj inte med olja! Kolla även om gummibälgarna som lyfter trottlarna är hela.
Om den fortfarande dummar sig efter rengöring trottlar så kan du prova ändra höjd på trottelnålarna .

Gick den bra med mindre munstycken?
Har du original ljuddämpare?
Är de org luftfilter och orörd luftburk dvs inte mer öppnad luftburk?

Last edited:
Frågan är väl bara om den får för lite eller för mycket soppa i det registret.

Är nåt annat gjort med hojen som gör att den behövde bestyckas upp? Jag hade linkande fenomen på mitt CB250 cafe bygge vilket säkert berodde på mitt hemsnickrade mycket öppnare avgassystem. Jag bestyckade upp förgasaren och då gick den bra på botten och på topp men hade samma fenomen som du att den "motade" nånstans på mitten men om man tog det lugnt med gasen och kom förbi det området gick den bra igen på topp. Kommer inte exakt ihåg vid vilka varvtal men ungefär i området du nämner så det var men det var inom nålens område, jag tog och shimsade under trottelnålarna så dom kom högre upp och då blev det drag genom hela registret.

Kan du höja och sänka trottelnålarna i förgasarna? Kan du det skulle jag i sånt fall testa det? Nålen påverkar väl ungefär området mellan 1/4-3/4 gas och det är ju där du har problem.

Kan göra en uppdatering nu. För att få den att gå hyfsat fick jag bestycka om den från 35 och 97,5 till 45 och 110. Men då var det dålig området i registret kvar. Så då försökte jag hitta nya membran till den och det var inte helt lätt. Original kostade 1600kr ST. Så det var inte aktuellt.
Men jag hittade att Suzuki gn 125 hade samma förgasare på sig. Så jag hittade 4 ST eftermarknads membran till den för 700 kr.
Nålarna passade inte så jag fick plocka över de gamla nålarna. Då gick den jämt i registret men för snålt med originalbestyckning. Så nya bestyckningen blev 45 och 105. Så nu går den felfritt.

Kan göra en uppdatering nu. För att få den att gå hyfsat fick jag bestycka om den från 35 och 97,5 till 45 och 110. Men då var det dålig området i registret kvar. Så då försökte jag hitta nya membran till den och det var inte helt lätt. Original kostade 1600kr ST. Så det var inte aktuellt.
Men jag hittade att Suzuki gn 125 hade samma förgasare på sig. Så jag hittade 4 ST eftermarknads membran till den för 700 kr.
Nålarna passade inte så jag fick plocka över de gamla nålarna. Då gick den jämt i registret men för snålt med originalbestyckning. Så nya bestyckningen blev 45 och 105. Så nu går den felfritt.

Otroligt att du fick den gå bra med andra vacummembran!? Varför bytte du dem va de trasiga typ hål i dem?

Nja inte hål men små torrsprickor längst ut vid själva tätningen och sen var gummit helt sladdrigt. Men som sagt de passade ju fint måttmässigt i förgasaren. Så det var ju bara själva nålen som var felaktig resten var exakt lika.

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!