Suzuki GSX-S 1000 hästkrafter och Nm?

Vad någon annan fått i en mappning av en hoj är ju ganska ointressant. Det handlaren uppger är det tillverkaren anger. Dvs det som kommer att stå i registreringsbevis.

Vissa bänkar kan visa upp till 20% fel beroende på att exakt kalibrering inte är så intressant. Det man oftast är ute efter är att visa skillnader före och efter ombestyckning, mappning, strypning eller trimning.
Så om man i ditt exempel har fått effekten 141 hk så kan det i praktiken betyda att den verkliga effekten är mellan 110-170 hk. Dessutom är det troligen enligt amerikansk standard där en hk inte är samma som i övriga världen. Detsamma blir ju gällande vridet. Dels använder men lb/ft som enhet för rid. Dessutom räknar en bromsbänk ut ridet utifrån den givna effekten och utväxlingen. Dvs om den visar för hög eller låg effekt så blir vridet lika fel.

Den exakta effekten är ju faktiskt ganska ointressant. Det som är intressant är ju om du upplever att hojen är tillräckligt stark för dina krav.

En hoj med lägre toppeffekt men en jämn effektkurva kan dessutom vara snabbare i accelerationen än en hoj med högre toppeffekt och en ojämn (toppig) effektkurva eftersom accelerationen avgörs av medeleffekten under accelerationen.

Effektangivelser är bara en fingervisning om prestandan och är egentligen ointressant om man inte är ute efter att stå vid korvmojen och prata sifffror istället för att köra.
En duktig förare kan dessutom köra ifrån en sämre förare även om han har en hoj med halva effekten som på papperet är mycket långsammare.

Min hoj har 110 hk och det skulle inte spela någon roll om den skulle ha 140. Dels för att det är jag som begränsar ochinte hojen. Dvs jag kan inte utnyttja hojen fullt ut redan med den effekt den har idag. Dels för att jag inte är tillräckligt skicklig och dels för att jag i alla fall inte kan gasa fullt i mer än 3 sekunder innan jag befinner mig över alla i Sverige förekommande hastighetsgränser.

Du kör en hoj för känslan den ger dig inte för att det står en viss siffra på ett papper.

NM (nautical mile) och nm (nanometer) är längdenheter. Enheten för vridmoment heter Nm (Newtonmeter).

NM (nautical mile) och nm (nanometer) är längdenheter. Enheten för vridmoment heter Nm (Newtonmeter).

Och Nm3 är normalkubik! :fakta

För att återgå till trådskaparens fråga. Siffran du uppgav på vridmomentet i testet ska troligen räknas om till Nm istället för lb/ft och då blir det nåt helt annat. Knappa 75Nm i vrid är inget du återfinner på någon 1000cc hoj, oavsett trimningsgrad. Då ska du se att vridmomentet matchar det på din Honda mycket bättre om du jämför dom.

Sen är det som Steffo_b och falco_tuna skriver en jäkla skillnad mellan bänkar och bänkar. Att den visar 140-nånting hästar i deras bänk betyder inte att den kommer visa detsamma i en annan bänk. För att överhuvudtaget kunna jämföra två hojar med varandra så ska dom testas i samma bänk och under samma förhållanden (temperatur, bränsle, etc.).

Oavsett exakt vrid och hk så ser mitt bakdäck ut såhär efter 320 mil med den GSXS-1000 F som jag köpte i våras. Är extremt nöjd med den bortsett från att den käkat upp originalgummit baktill jäkligt fort...

IMG_3279.JPG

Tänkte lägga på ett Pilot Road 4 istället. Är det en bra idé eller skall jag tänka om? Orkar inte byta däck var trehundrade mil...:gråta

Oavsett exakt vrid och hk så ser mitt bakdäck ut såhär efter 320 mil med den GSXS-1000 F som jag köpte i våras. Är extremt nöjd med den bortsett från att den käkat upp originalgummit baktill jäkligt fort...

View attachment 438187

Tänkte lägga på ett Pilot Road 4 istället. Är det en bra idé eller skall jag tänka om? Orkar inte byta däck var trehundrade mil...:gråta

Jag har kört pilot road 4, road smart 2 och angel GT och alla tre har funkat utmärkt på gata, och är okej på bana om det inte går jättefort, då kan de bli lite ledsna.
Jag började köra på sporttouringdäck eftersom att det inte verkade helt intressant att byta däck hela tiden. ????

Jag har kört pilot road 4, road smart 2 och angel GT och alla tre har funkat utmärkt på gata, och är okej på bana om det inte går jättefort, då kan de bli lite ledsna.
Jag började köra på sporttouringdäck eftersom att det inte verkade helt intressant att byta däck hela tiden. ????

Då kör jag också på det, tack:tummenupp

View attachment 438187

Jag är mäkta imponerad, har ett exakt likadant däck på likadan hoj men har kommit 550mil. Har road 4 som väntar på att läggas på.

Jag är mäkta imponerad, har ett exakt likadant däck på likadan hoj men har kommit 550mil. Har road 4 som väntar på att läggas på.

Jo min däck-kille sade nåt om att man faktiskt kunde reglera slitaget med gasen:) Trodde att TCn i läge ett bidrog till längre livslängd men oj så fel jag hade... PR4 åker på imorgon!

För mig höll orginaldäcken ca 600 mil men byttes lite innan de var helt tokslut dvs de hade kanske hållt 700 mil. Jag lade på Dunlops nya Sport Smart 2 max med 190/55 profil bak och de ser fortfarande efter ca 200 mil relativt ok ut. Så här långt verkar de hålla både för gata och bana. Dock kan nästa uppsättning bli Metzlers M7RR som fått bra kritik

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul