Vad någon annan fått i en mappning av en hoj är ju ganska ointressant. Det handlaren uppger är det tillverkaren anger. Dvs det som kommer att stå i registreringsbevis.
Vissa bänkar kan visa upp till 20% fel beroende på att exakt kalibrering inte är så intressant. Det man oftast är ute efter är att visa skillnader före och efter ombestyckning, mappning, strypning eller trimning.
Så om man i ditt exempel har fått effekten 141 hk så kan det i praktiken betyda att den verkliga effekten är mellan 110-170 hk. Dessutom är det troligen enligt amerikansk standard där en hk inte är samma som i övriga världen. Detsamma blir ju gällande vridet. Dels använder men lb/ft som enhet för rid. Dessutom räknar en bromsbänk ut ridet utifrån den givna effekten och utväxlingen. Dvs om den visar för hög eller låg effekt så blir vridet lika fel.
Den exakta effekten är ju faktiskt ganska ointressant. Det som är intressant är ju om du upplever att hojen är tillräckligt stark för dina krav.
En hoj med lägre toppeffekt men en jämn effektkurva kan dessutom vara snabbare i accelerationen än en hoj med högre toppeffekt och en ojämn (toppig) effektkurva eftersom accelerationen avgörs av medeleffekten under accelerationen.
Effektangivelser är bara en fingervisning om prestandan och är egentligen ointressant om man inte är ute efter att stå vid korvmojen och prata sifffror istället för att köra.
En duktig förare kan dessutom köra ifrån en sämre förare även om han har en hoj med halva effekten som på papperet är mycket långsammare.
Min hoj har 110 hk och det skulle inte spela någon roll om den skulle ha 140. Dels för att det är jag som begränsar ochinte hojen. Dvs jag kan inte utnyttja hojen fullt ut redan med den effekt den har idag. Dels för att jag inte är tillräckligt skicklig och dels för att jag i alla fall inte kan gasa fullt i mer än 3 sekunder innan jag befinner mig över alla i Sverige förekommande hastighetsgränser.
Du kör en hoj för känslan den ger dig inte för att det står en viss siffra på ett papper.
Vissa bänkar kan visa upp till 20% fel beroende på att exakt kalibrering inte är så intressant. Det man oftast är ute efter är att visa skillnader före och efter ombestyckning, mappning, strypning eller trimning.
Så om man i ditt exempel har fått effekten 141 hk så kan det i praktiken betyda att den verkliga effekten är mellan 110-170 hk. Dessutom är det troligen enligt amerikansk standard där en hk inte är samma som i övriga världen. Detsamma blir ju gällande vridet. Dels använder men lb/ft som enhet för rid. Dessutom räknar en bromsbänk ut ridet utifrån den givna effekten och utväxlingen. Dvs om den visar för hög eller låg effekt så blir vridet lika fel.
Den exakta effekten är ju faktiskt ganska ointressant. Det som är intressant är ju om du upplever att hojen är tillräckligt stark för dina krav.
En hoj med lägre toppeffekt men en jämn effektkurva kan dessutom vara snabbare i accelerationen än en hoj med högre toppeffekt och en ojämn (toppig) effektkurva eftersom accelerationen avgörs av medeleffekten under accelerationen.
Effektangivelser är bara en fingervisning om prestandan och är egentligen ointressant om man inte är ute efter att stå vid korvmojen och prata sifffror istället för att köra.
En duktig förare kan dessutom köra ifrån en sämre förare även om han har en hoj med halva effekten som på papperet är mycket långsammare.
Min hoj har 110 hk och det skulle inte spela någon roll om den skulle ha 140. Dels för att det är jag som begränsar ochinte hojen. Dvs jag kan inte utnyttja hojen fullt ut redan med den effekt den har idag. Dels för att jag inte är tillräckligt skicklig och dels för att jag i alla fall inte kan gasa fullt i mer än 3 sekunder innan jag befinner mig över alla i Sverige förekommande hastighetsgränser.
Du kör en hoj för känslan den ger dig inte för att det står en viss siffra på ett papper.