Suzuki GSX-R400 87 ingen gnista!

nyakillen

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2022
Hoj
Suzuki GSX-R400
Jag har nyligen köpt en Suzuki GSX-R, innan jag köpte den har den stått oanvänd i 10 år under tak.

Jag tog hem den, gjorde rent förgasarna och fyllde på med ny bensin, kopplade på hjälpbatteri och startade den. Lät den varmköras i garaget och medans den var igång kopplade jag bort hjälpbatteriet. Den lade av direkt och nu har den ingen gnista, jag har ström till bägga spolarna , nya stift och ett riktigt MC-batteri.

Screenshot_13.png Helt lost, vad skall jag kolla efter?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fel väg? Startmotorn går runt, samt instrumentering lyser.

Går startmotorn runt med hjälp av bara hojens batteri eller tillsammans med hjälpbatteriet?

Jag kan ha fel men jag gissade att det här hjälpbatteriet var ett bilbatteri och rätt kopplat, så att det är det batteriet som startat hojen och det lilla MC-batteriet har blivit dödat av det större bilbatteriet.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Om det gamla batteriet var defekt, och du kopplade ur hjälpbatteriet, så innebär det att motorn gått utan batteri. Tror det kan bränna kondensatorn eller andra elkomponenter.
 

nyakillen

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2022
Hoj
Suzuki GSX-R400
Går startmotorn runt med hjälp av bara hojens batteri eller tillsammans med hjälpbatteriet?

Jag kan ha fel men jag gissade att det här hjälpbatteriet var ett bilbatteri och rätt kopplat, så att det är det batteriet som startat hojen och det lilla MC-batteriet har blivit dödat av det större bilbatteriet.
Ja du menar så, jag hade hjälpbatteri innan jag köpte nytt Mc-batteri, eftersom det gamla hade stått strömlöst i 10 år. Så allt rätt där!
 

nyakillen

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2022
Hoj
Suzuki GSX-R400
Om det gamla batteriet var defekt, och du kopplade ur hjälpbatteriet, så innebär det att motorn gått utan batteri. Tror det kan bränna kondensatorn eller andra elkomponenter.
Det låter fullt möjligt, vart/hur kan jag börja felsöka?
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
Har ju en likadan men dessvärre inga bra tips på hjälp......att den stanna direkt när du tog bort externa batteriet tyder på kass batteri som sen inte orkade hålla igång gnistan efter du tog bort hjälp batteriet.
I värsta fall kan (uppenbarligen) du ficka till elektroniken o bränna nån komponent....
Kåpsettet- vem är byggherren som knåpat ihop dess utseende- ser bra ut!!

//Jj
 

nyakillen

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2022
Hoj
Suzuki GSX-R400
Har ju en likadan men dessvärre inga bra tips på hjälp......att den stanna direkt när du tog bort externa batteriet tyder på kass batteri som sen inte orkade hålla igång gnistan efter du tog bort hjälp batteriet.
I värsta fall kan (uppenbarligen) du ficka till elektroniken o bränna nån komponent....
Kåpsettet- vem är byggherren som knåpat ihop dess utseende- ser bra ut!!

//Jj
Har du också en GSX 400? :). Det var helt klart kasst batteri vid första start, men nu utbytt och död på alla fyra stift. Bytt huvudsäkring, finns det flera? Troligen brännt en och annan komponent eller säkring. Jag vet att det är hemmasnickrat kåpset, av vem och när vet jag tyvärr inte :smasha.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Det låter fullt möjligt, vart/hur kan jag börja felsöka?
Sök rätt på en Suzuki original verkstadshandbok. Lär finnas inscannad på nätet någonstans, kan vara svårt att hitta men väl värt tiden!
När du har boken i handen följer du tillverkarens felsöknings-instruktioner.
Brukar vara ohyggligt detaljerade och väldigt välskrivna instruktioner.


Det är alltför många år sedan jag hade en GSX400-R, det var innan jag började samla på mig manualer så jag kan tyvärr inte bistå med mer kunskap än så.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Det låter fullt möjligt, vart/hur kan jag börja felsöka?
Du behöver mäta upp allting, men där är jag inte tillräckligt kunnig för att ge råd. Kondensator och likriktare är ganska billiga och för det mesta lätt att byta. Värre är det med tändspole, cdi-box och liknande, sånt byter man inte i onödan. Nytt batteri hade du redan?
 

nyakillen

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2022
Hoj
Suzuki GSX-R400
Du behöver mäta upp allting, men där är jag inte tillräckligt kunnig för att ge råd. Kondensator och likriktare är ganska billiga och för det mesta lätt att byta. Värre är det med tändspole, cdi-box och liknande, sånt byter man inte i onödan. Nytt batteri hade du redan?
Jag får helt enkelt mäta och göra en grundlig felsökning, hittat en manual som möjligtvis hjälper mig någorlunda. Som du säger, möjligtvis byta dem billiga sakerna först. Nytt batteri ja!
 

Bifogat

  • Screenshot_14.png
    Screenshot_14.png
    11.1 KB · Visningar: 12

nyakillen

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2022
Hoj
Suzuki GSX-R400
Sök rätt på en Suzuki original verkstadshandbok. Lär finnas inscannad på nätet någonstans, kan vara svårt att hitta men väl värt tiden!
När du har boken i handen följer du tillverkarens felsöknings-instruktioner.
Brukar vara ohyggligt detaljerade och väldigt välskrivna instruktioner.


Det är alltför många år sedan jag hade en GSX400-R, det var innan jag började samla på mig manualer så jag kan tyvärr inte bistå med mer kunskap än så.
Tack! Hittat en manual för min motorcykel, skall lusläsa den och felsöka!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De enda man brukar bränna om batteriet tappar kontakten när motorn är igång är voltregulatorn som även har funktionen laddregulator. Men hojen ska funka ändå så länge batteriet håller strömmen.
De är förmodligen så enkelt/svårt som ärga i någ kontakt eller kabelskada mot jord alt jordfel.
Om du ska mäta upp någ så börja med de mest troliga felkällorna. Börja mäta statorn och trigger/picupspole för jag tror inte du bränt cdi eller tändspolar.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Har du inte fått igång den än? Vilket tålamod. Det måste vara någon elkomponent som tagit skada. Säkringarna kollade?
 

nyakillen

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2022
Hoj
Suzuki GSX-R400
Har du inte fått igång den än? Vilket tålamod. Det måste vara någon elkomponent som tagit skada. Säkringarna kollade?
Eftersom den är ombyggd av diverse människor så har jag enbart hittat 1 säkring, huvudsäkringen. Jag jobbar vidare! :smasha
 

nyakillen

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2022
Hoj
Suzuki GSX-R400
Ja, jag var osäker på hur den funkar på din mc. Värt att testa iaf.

Edit;
Frän mc! Tror jag sett den som avatar här.
Gamla ägaren då tro? Jag har köpt den av en i "byggden" då den hade stått 10 år, tyvärr nerlagd och slipad vänstersida.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top