Suzuki GSX R1100-87 , vad är värdet på dessa klassiker?

Mystic

Fotografen :P
Gick med
1 Aug 2004
Ort
Förut en liten håla nära S-tälje,Numera Kalmar län
Hoj
GSX R1100 - 87 , MTB HPD bygge med en Aluminiumram från Logan, En gammal Mercier "landsvägsracer" finns med i källaren.
Har en fundering vad en sån här klassiker ligger på idag.. Vet då när jag fortfarande körde hoj 2006, vad en Katana betingade.. Dessa maskiner är ju även de speciella, en milstolpe i utvecklingen av sporthojar för gatan.. Den är relativt original, med undantag att luftfiltret är utbytt och avgasröret är ett Yoshimura system som brölar bra, typ, man får packa om den regelbundet.. Det enda som behöver göras är service.. (Syntetoljan o stiften var nya då) Förgasarna tömde jag den hösten när hojen ställdes av då..

Har ibland funderat om jag skulle sälja den, kör ju ändå inte längre.. För att istället använda platsen i garaget till någon ny snickerimaskin..

Vet nån, eller vart man bäst ställer en sådan här fråga?
 

Bifogat

  • 506304859_10228148441962896_358565888005541316_n.jpg
    506304859_10228148441962896_358565888005541316_n.jpg
    53.5 KB · Visningar: 92
Har en fundering vad en sån här klassiker ligger på idag.. Vet då när jag fortfarande körde hoj 2006, vad en Katana betingade.. Dessa maskiner är ju även de speciella, en milstolpe i utvecklingen av sporthojar för gatan.. Den är relativt original, med undantag att luftfiltret är utbytt och avgasröret är ett Yoshimura system som brölar bra, typ, man får packa om den regelbundet.. Det enda som behöver göras är service.. (Syntetoljan o stiften var nya då) Förgasarna tömde jag den hösten när hojen ställdes av då..

Har ibland funderat om jag skulle sälja den, kör ju ändå inte längre.. För att istället använda platsen i garaget till någon ny snickerimaskin..

Vet nån, eller vart man bäst ställer en sådan här fråga?
En säljestråd.
Har den stått orörd sen 2006 eller fattar jag fel?
Hur har den stått?
 
Det här är förvisso sporthoj punkt kom, men ändå inte riktigt rätt forum för värderingsfrågor kring ÄLDRE sporthojar. Mitt intryck är tyvärr att forumet nuförtiden inte har väldigt många medlemmar som är intresserade av eller överhuvudtaget håller på med äldre, ikoniska sporthojar. De flesta håller ju inte ens på med sporthojar överhuvudtaget, utan åker mest moderna nakenhojar eller adventure-hojar när de inte diskuterar politik under off topic…

Med det sagt så är min högst personliga åsikt att en hoj ur första generationen GSX-R 1100 betingar ett högt värde. Högre än samtida japanska sporthojar av samma årsmodeller. Ännu högre om den råkat vara en 86’a (första årsmodellen), men fortfarande högre än nästkommande generation. Ännu högre om den råkat vara blå-vit.

Sedan är det stört omöjligt att säga ett värde utan att se hojen på riktigt. Skicket är kung och det innefattar helhetsbilden såväl som små detaljer, liksom. Har du en extremt lågmilad hoj i mycket bra skick så snackar vi priser uppåt hundringen eller mer, sedan en fallande skala för allt som är fel eller slitet. Tidstypiska tillbehör och smakfull ”restomod” behöver inte vara negativt, medans moderna tillbehör och klåparaktiga ombyggnationer definitivt skadar värdet.

Det finns svenska fejsbook-grupper för dessa hojar där du kan få bättre svar än här, för här kommer snart någon självutnämnd expert påstå att den är värd max tjugofem, för man får ju en GSX-R 1000 för trettio…
 
Har en fundering vad en sån här klassiker ligger på idag.. Vet då när jag fortfarande körde hoj 2006, vad en Katana betingade.. Dessa maskiner är ju även de speciella, en milstolpe i utvecklingen av sporthojar för gatan.. Den är relativt original, med undantag att luftfiltret är utbytt och avgasröret är ett Yoshimura system som brölar bra, typ, man får packa om den regelbundet.. Det enda som behöver göras är service.. (Syntetoljan o stiften var nya då) Förgasarna tömde jag den hösten när hojen ställdes av då..

Har ibland funderat om jag skulle sälja den, kör ju ändå inte längre.. För att istället använda platsen i garaget till någon ny snickerimaskin..

Vet nån, eller vart man bäst ställer en sådan här fråga?


Den bilden förtjänar ett soundtrack!

 
Är lite med på Alatalo's sida här, En fräsh R750 85-87 ligger på typ mellan 100-150k.

Så kolla runt lite först så slipper du ångesten senare.. :)
 
Vem mer än en själv känner till ens egen gränslösa visdom?

Exakt. Sedan ska man ha i åtanke att marknaden för ”samlarfordon” - oavsett om vi diskuterar bil, mc eller snöskoter - inte har mycket gemensamt med Blocket-tråden eller nutidens blixtsnabba klipp på Fejsbook Marketplace. Visst. Vi lever i en marknadsekonomi där ingenting är mer värt än vad köparen betalar. Men väldigt många affärer och uppgörelser kring ”samlarfordon” sker utanför dessa kanaler och som långt utdragna diskussioner mellan säljare och köpare där man till slut kommer överens om något som passar båda. Utan budgivning, bästa priset kompisar och pöbelns åsikter om priset.

Är lite med på Alatalo's sida här, En fräsh R750 85-87 ligger på typ mellan 100-150k.

Så kolla runt lite först så slipper du ångesten senare.. :)

Det finns ju ett ganska färskt exempel här på SH med någon som hade en snudd på identisk fråga om en till synes fräsch FZR 1000 av första generationen. Jag vet inte vad den till slut såldes för, men kolla upp den internationella marknaden för sådana och jämför med de 15-20-25 tusen som en del här på forumet påstod att den var värd…
 
Av texten att döma så är den inte original. Finns dessa delar kvar?
Om vi nu prata originalskick.
Tidstypiska moddar tilltalar vissa köpare, andar inte.
 
Det här är förvisso sporthoj punkt kom, men ändå inte riktigt rätt forum för värderingsfrågor kring ÄLDRE sporthojar. Mitt intryck är tyvärr att forumet nuförtiden inte har väldigt många medlemmar som är intresserade av eller överhuvudtaget håller på med äldre, ikoniska sporthojar. De flesta håller ju inte ens på med sporthojar överhuvudtaget, utan åker mest moderna nakenhojar eller adventure-hojar när de inte diskuterar politik under off topic…

Med det sagt så är min högst personliga åsikt att en hoj ur första generationen GSX-R 1100 betingar ett högt värde. Högre än samtida japanska sporthojar av samma årsmodeller. Ännu högre om den råkat vara en 86’a (första årsmodellen), men fortfarande högre än nästkommande generation. Ännu högre om den råkat vara blå-vit.

Sedan är det stört omöjligt att säga ett värde utan att se hojen på riktigt. Skicket är kung och det innefattar helhetsbilden såväl som små detaljer, liksom. Har du en extremt lågmilad hoj i mycket bra skick så snackar vi priser uppåt hundringen eller mer, sedan en fallande skala för allt som är fel eller slitet. Tidstypiska tillbehör och smakfull ”restomod” behöver inte vara negativt, medans moderna tillbehör och klåparaktiga ombyggnationer definitivt skadar värdet.

Det finns svenska fejsbook-grupper för dessa hojar där du kan få bättre svar än här, för här kommer snart någon självutnämnd expert påstå att den är värd max tjugofem, för man får ju en GSX-R 1000 för trettio…
Den är värd 12 tusen o en diskmaskin 😁
 
En säljestråd.
Har den stått orörd sen 2006 eller fattar jag fel?
Hur har den stått?
Den har stått i varmgarage emellan 2007-2019 , sen flyttades till mitt garage där jag numera bor.. Har ALLTID varit övertäck med ett skydd för att hålla den fin..
 
Jag tycker det är lite knappt med bilder o info. Inte minst om hur den ser ut nu.
Den ser inte direkt annorlunda ut nu.. Har varit övertäckt med ett kapell av segelduk som jag fick med i köpet av en annan hoj.
 
Exakt. Sedan ska man ha i åtanke att marknaden för ”samlarfordon” - oavsett om vi diskuterar bil, mc eller snöskoter - inte har mycket gemensamt med Blocket-tråden eller nutidens blixtsnabba klipp på Fejsbook Marketplace. Visst. Vi lever i en marknadsekonomi där ingenting är mer värt än vad köparen betalar. Men väldigt många affärer och uppgörelser kring ”samlarfordon” sker utanför dessa kanaler och som långt utdragna diskussioner mellan säljare och köpare där man till slut kommer överens om något som passar båda. Utan budgivning, bästa priset kompisar och pöbelns åsikter om priset.



Det finns ju ett ganska färskt exempel här på SH med någon som hade en snudd på identisk fråga om en till synes fräsch FZR 1000 av första generationen. Jag vet inte vad den till slut såldes för, men kolla upp den internationella marknaden för sådana och jämför med de 15-20-25 tusen som en del här på forumet påstod att den var värd…
Det är därav denna fråga.. Har funderat på försäljning i flera år.. Skulle inte falla mig in och släppa den för 25-30K
 
Av texten att döma så är den inte original. Finns dessa delar kvar?
Om vi nu prata originalskick.
Tidstypiska moddar tilltalar vissa köpare, andar inte.
Orginal-skit-avgasröret är inte kvar.. Inte heller original-luftburken..
 
Som @Alatalo skrev, priset beror helt och hållet på skicket och hur original den är. Efter att varit gammelgixxernörd i många år, så har jag följt prisutvecklingen etc de senaste 35 åren.

Din hoj kan vara värd 30-150 kkr. Slitet, fungerade skick till museum-klass.

Förutom de självklara sakerna som skick, mil, lack, plast, skavanker, sadlar etc, så finns det fyra saker som är extra eftersökta (då de oftast försvunnit under åren):
1) original avgassystem
2) original luftburk
3) original bakre innerskärm
4) Kuts

Notera att original plast inte gått att köpa nytt på 25+ år, så hela, oreparerade kåpor är hårdvaluta. En hel toppkåpa i fint skick kostar lätt 5-8 000 kr. De andra kåporna är lite lättare att hitta (och reparera till nyskick), men en hel kåpuppsättning i riktigt fint skick kan gå för 20 kkr. En fin originaltank för 5 000 kr. Notera att jag talar om absolut nyskick, inte "jag tycker att den är fin för sin ålder". Så fina kåpor är mycket ovanliga, troligtvis färre än en handfull i Sverige. Normalfina kåpor kostar 60-70 % mindre.

Som skrivits tidigare är det omöjligt att värdera en hoj utan att se den, eller att du visar detaljerade foton på allt väsentligt, speciellt det som ev. är skadat, sprucket, blekt etc.

Med tanke på det som man kan uttyda av fotot så ser din hoj ut att vara i fint skick, men den har en del saker som talar emot de högsta prisnivåerna:
1) Ej original avgassystem
2) Ingen luftburk
3) Till synes har hojen inte original bakskärm
3) Mörkt kåpglas
4) Har du kuts?
5) Ommålade fälgar. De skall vara svarta. Enkelt att åtgärda dock.
6) Man ser lite dåligt på fotot, men det ser ut som att oken är ommålade. De skall vara guldfärgade.

Din hoj är en 87:a. Den har den större s.k. "humpback"-tanken, vilken av många anses som mindre snygg än de mindre/platta tankarna som användes under 1985-86. De röd/svarta är i allmänhet lite mindre efterfrågade än de blåvita.

Baserat på den lilla infon du gett så skulle jag uppskatta att din hoj är värd 40-70 kkr för rätt intressent.
 
Last edited:
Som @Alatalo skrev, priset beror helt och hållet på skicket och hur original den är. Efter att varit gammelgixxernörd i många år, så har jag följt prisutvecklingen etc de senaste 35 åren.

Din hoj kan vara värd 30-150 kkr. Slitet, fungerade skick till museum-klass.

Förutom de självklara sakerna som skick, mil, lack, plast, skavanker, sadlar etc, så finns det fyra saker som är extra eftersökta (då de oftast försvunnit under åren):
1) original avgassystem
2) original luftburk
3) original bakre innerskärm
4) Kuts

Notera att original plast inte gått att köpa nytt på 25+ år, så hela, oreparerade kåpor är hårdvaluta. En hel toppkåpa i fint skick kostar lätt 5-8 000 kr. De andra kåporna är lite lättare att hitta (och reparera till nyskick), men en hel kåpuppsättning i riktigt fint skick kan gå för 20 kkr. En fin originaltank för 5 000 kr. Notera att jag talar om absolut nyskick, inte "jag tycker att den är fin för sin ålder". Så fina kåpor är mycket ovanliga, troligtvis färre än en handfull i Sverige. Normalfina kåpor kostar 60-70 % mindre.

Som skrivits tidigare är det omöjligt att värdera en hoj utan att se den, eller att du visar detaljerade foton på allt väsentligt, speciellt det som ev. är skadat, sprucket, blekt etc.

Med tanke på det som man kan uttyda av fotot så ser din hoj ut att vara i fint skick, men den har en del saker som talar emot de högsta prisnivåerna:
1) Ej original avgassystem
2) Ingen luftburk
3) Till synes har hojen inte original bakskärm
3) Mörkt kåpglas
4) Har du kuts?
5) Ommålade fälgar. De skall vara svarta. Enkelt att åtgärda dock.
6) Man ser lite dåligt på fotot, men det ser ut som att oken är ommålade. De skall vara guldfärgade.

Din hoj är en 87:a. Den har den större s.k. "humpback"-tanken, vilken av många anses som mindre snygg än de mindre/platta tankarna som användes under 1985-86. De röd/svarta är i allmänhet lite mindre efterfrågade än de blåvita.

Baserat på den lilla infon du gett så skulle jag uppskatta att din hoj är värd 40-70 kkr för rätt intressent.
På fråga 3, ej original bakskärm måste jag reagera.. Jag har aldrig byggt om något där, är säker på att inget är ändrat.. Om det nu inte satt något skit på de Sverige levererade hojarna som slutade 15 cm från backen.

Ja, kåpglaset byttes 1997.. Det gamla var riktigt risigt, finns ej kvar..

Ja, kutsen är kvar

Original sargen runt lysena är kvar..

Ja, fälgarna är röda istället för svarta.. Gjort av någon fg. ägare.. (Snyggt!)

Tror inte oken är ommålade, men har glömt färgen på dem.
 
På fråga 3, ej original bakskärm måste jag reagera.. Jag har aldrig byggt om något där, är säker på att inget är ändrat.. Om det nu inte satt något skit på de Sverige levererade hojarna som slutade 15 cm från backen.

Ja, kåpglaset byttes 1997.. Det gamla var riktigt risigt, finns ej kvar..

Ja, kutsen är kvar

Original sargen runt lysena är kvar..

Ja, fälgarna är röda istället för svarta.. Gjort av någon fg. ägare.. (Snyggt!)

Tror inte oken är ommålade, men har glömt färgen på dem.
Angående fälgarna, närmare bestämt bakfälgen, är den original, breddad eller kanske utbytt mot en 3-ekrad mest troligt 17”?
Jag ser inte det pga att jag kollar på mobil, grynig bild och att synen är inte lika skarp som vid tiden bilden togs… Därför efterfrågar jag fler bilder. Jag gillar ombyggt enligt tidsandan medan andra vill ha strikt original, för värdet. Plötsligt är de fula bakflärparna dyra som kronjuveler. De som vi kapade med vad man hade till hands.
 
Det kostar nog runt 20000:att få den i trafik också, om du inte mekar själv.
Dvs, byta alla vätskor, göra rent bränslesystemet och byta däcken på verkstad.
 
På fråga 3, ej original bakskärm måste jag reagera.. Jag har aldrig byggt om något där, är säker på att inget är ändrat.. Om det nu inte satt något skit på de Sverige levererade hojarna som slutade 15 cm från backen.

Ja, kåpglaset byttes 1997.. Det gamla var riktigt risigt, finns ej kvar..

Ja, kutsen är kvar

Original sargen runt lysena är kvar..

Ja, fälgarna är röda istället för svarta.. Gjort av någon fg. ägare.. (Snyggt!)

Tror inte oken är ommålade, men har glömt färgen på dem.
Det låter ju bra, att du har kvar original bakskärm. Det syntes dåligt på fotot, men det såg lite misstänkt ut. :)

Som @blueridge skrev så är det ofta roligare att ha en hoj som är modifierad efter egna önskemål. Jag gillar också annat avgassystem, K&N, hjulbyte etc. Jag svarade dig endast ang. hur hojarna värderas. Jag skiter i värdet på mina gammelgixxers (med några undantag :)), det viktigaste är att jag gillar dem, oftast ganska icke-original.

Varför inte fixa till den, och kanske njuta av den igen? Om du väljer att sälja så måste du ända fixa till den maskinellt, om du inte skall sälja för småpengar. Med tanke på hur du verkar ha förvarat den, så är det nog en enkel sak att få den maskinellt i bra skick.

Hör av dig om du behöver råd eller input.
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top