Suzuki GSX-R1000 K5/K6-tråden

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Vilket är bäst, en Power Commander eller mappa om orginalboxen (går det)?

Den avgassmäller rätt mkt på motorbroms med Yoshipipan på och att bli av med vrimomentsdippet runt 5-6000 rpm vore najs.
 
Hur försäkrar ni och vad betalar ni? Jag e 24 och funderar på det här med sukkas märkesförsäkring. Men saftigt med 25k i självrisk....
 
Jupp, så är det.
 
Aj fan. Får ta och kolla lite celsius/fahrenheitkonverterare och lära mig då. Mellan vilka temperaturer mår motorn bäst och när är den för varm egentligen? :va

I boken står det att den tar skada vid temperaturer på 120 grader celsius och över.

Normal temp på min hoj brukar ligga mellan 165 och 190 fahrenheit. Det motsvarar 73-87 grader celsius ungefär :)
 
I boken står det att den tar skada vid temperaturer på 120 grader celsius och över.

Normal temp på min hoj brukar ligga mellan 165 och 190 fahrenheit. Det motsvarar 73-87 grader celsius ungefär :)


Okidoki, tack. Nu när det var sådär varmt ute blev min hoj jävligt varm. Klart att ramen blir varm också men den var så man brände sig på den och tog väldigt lång tid på sig att kyla av efter körning.
 
Nån som har nåt tips på var man kan hitta servicemanual på svenska?
 
Tjeeena!!

Nån som har koll på om en bakfälg från en k4 passar på k5/k6 (1000)? Har fått höra att det bara är något bredare fälgbana men i övrigt same same?!?!

Någon som har VET?

// PATRIK
 
Hej Hopp!

Jag hade starka funderingar på att köpa mig en k7 innan. Men nu funderar jag på om inte k5-k6an blir ett bättre köp. Dvs billigare i inköp samt mer mos i motorn. K5an vann ju alla tester när den kom dels pga chassi och dels pga en grym motor. Så vad tycker ni som kör/kört 05 06orna? 07orna har väl fått lite kritik, eller...

Dela gärna med er av erfarenheter angåend detta.
 
Nja, chassit är det nog inget fel på och garanterat inte sämre än R1000K5/K6. Det som R1000K7/K8 däremot fick kritik för är bakfjädringen som är onödigt svårinställd men får man till det är den grym. Annars finns ju eftermarknadsdämpare om man nu vill punga ut några laxar till. Förare till K5/K6orna upplevde K7an som lite fladdrig i häcken jämfört med den äldre årgången i hårt pressade situationer.

Mer mos i motorn stämmer inte heller, fakta är ju att K7/K8orna har mer pulver i motorn däremot var K5/K6orna lite mer "hysteriska" och upplevdes som råare. K7orna levererar kraften på ett "snällare" mer linjärt sätt som kanske kan göra att den upplevs som lite sävligare, men tittar man på prestanda siffrorna ser man att det inte stämmer.

Ungefär som mellan K1/K2or jämfört med K3/K4orna. K3/K4orna var råa i motorn, men K1/K2orna var ännu råare. Inte starkare men råare, upplevdes som mer "hysteriska" och inte lika förlåtande.

Jag monterade ett KN Race, PCIII och helsystem från Yoshi på min R1000K7 och jag kan garantera att det gör skillnad på uppförandet, helt annan hoj än i orginal utförandet.

Oavsett vilken av årgångarna du väljer kan jag nog garantera att ingen av dom kommer att göra dig besviken. K5/K6orna har ett grymt rykte medans jag kan tycka att K7/K8orna har fått ett litet oförtjänt dåligt rykte. Båda är högpresterande bågar där den senare har något mer muskler än den andra också levereras pållarna på ett mer sofistikerat sätt. :)

Tekniken går ju framåt vettu... Sen beror det ju på vad man gillar.
 
Tjena!

Har en GSX-R 1000 K6 med ett halvkul fel...

För att göra en pinsamt lång historia kortare så kan jag säga att jag tvättade hojen varpå inbromsningar nu får en ny konsekvens. Det är inte själva bromsarna i sig jag syftar på utan den el som ser till att bromsljuset tänds.

Oavsett om jag drar in bromshantaget eller trycker på fotbromsen så går säkringen (SIGNAL 10A) som gäller för intrumentering, blinkers, skyltbelysning, baklykta.

Jag har testat att både koppla ur allt (tidigare nämnda saker) som sitter på den säkringen, och även sprayat kontakter med wd-40 för att tränga bort fukt. Hojen har stått i solen, åkt många mil ute, själslig terapi, kognitiv behandling.. ja allt vad jag kan komma på.

Inget verkar hjälpa, nånting i kretsen från bromskontakterna till bromsljuset är det som kortsluts så fort jag bromsar.

Nån som har några tips på vad jag kan kolla vidare på? Finns nåt mer i kretsen jag borde undersöka? Stämmer det att kablarna för bromskontakterna går in i nån sorts styrbox under sadeln tillsammans med alla andra kablar? Kan det kommit in vatten i själva styrboxen just för "bromsljus-styrningen" !?

SNÄLLA HJÄLP!
 
Vad kan jag som är 19 år behöva betala i halvförsäkring på en k5 eller k6? En uppskattning bara :)
 
Tjena!

Har en GSX-R 1000 K6 med ett halvkul fel...

För att göra en pinsamt lång historia kortare så kan jag säga att jag tvättade hojen varpå inbromsningar nu får en ny konsekvens. Det är inte själva bromsarna i sig jag syftar på utan den el som ser till att bromsljuset tänds.

Oavsett om jag drar in bromshantaget eller trycker på fotbromsen så går säkringen (SIGNAL 10A) som gäller för intrumentering, blinkers, skyltbelysning, baklykta.

Jag har testat att både koppla ur allt (tidigare nämnda saker) som sitter på den säkringen, och även sprayat kontakter med wd-40 för att tränga bort fukt. Hojen har stått i solen, åkt många mil ute, själslig terapi, kognitiv behandling.. ja allt vad jag kan komma på.

Inget verkar hjälpa, nånting i kretsen från bromskontakterna till bromsljuset är det som kortsluts så fort jag bromsar.

Nån som har några tips på vad jag kan kolla vidare på? Finns nåt mer i kretsen jag borde undersöka? Stämmer det att kablarna för bromskontakterna går in i nån sorts styrbox under sadeln tillsammans med alla andra kablar? Kan det kommit in vatten i själva styrboxen just för "bromsljus-styrningen" !?

SNÄLLA HJÄLP!

Woho! Inga allvarliga fel förutom fukt funnen bland kablarna under sadeln (förmodligen sen senaste tvätten av herr pedant). Problem solved. Tack för alla hjälpande svar ;)
 
Vad kan jag som är 19 år behöva betala i halvförsäkring på en k5 eller k6? En uppskattning bara :)


ok, inte den billigaste premien för dej...

enl. LF-Suzuki så kommer den att kosta 7590:- för en halv i Kramfors och hel 11790:-, men jag rekomenderar inte att klota eller få den stulen för det är svindyr självrisk....

Självrisk = 25000:- inkl.moms även om andra säjer annat, det var moms i början men det togs bort..

Annars rekomenderar jag att du ringer runt och kollar, det skiljer sej mycket mellan bolag, det har framkommit c:a 1000 gånger i massa trådar på forumet.

Dom kommer att fråga efter ett regnummer när du ringer, gå in på Blocket och leta upp ett regnummer som du kan använda..
 
ok, inte den billigaste premien för dej...

enl. LF-Suzuki så kommer den att kosta 7590:- för en halv i Kramfors och hel 11790:-, men jag rekomenderar inte att klota eller få den stulen för det är svindyr självrisk....

Självrisk = 25000:- inkl.moms även om andra säjer annat, det var moms i början men det togs bort..

Annars rekomenderar jag att du ringer runt och kollar, det skiljer sej mycket mellan bolag, det har framkommit c:a 1000 gånger i massa trådar på forumet.

Dom kommer att fråga efter ett regnummer när du ringer, gå in på Blocket och leta upp ett regnummer som du kan använda..


Okej tack för att bra svar :tummenupp verkar som det blir till att ringa runt lite. Försäkringpriset lät ju helt okej ändå, men självrisken var lite väl saftig
 
Hej alla!

Har lite frågor. Vurpade på bana med hojen och ljuddämparen fick lite stryk. Har helförsäkring så jag tänker byta den såklart.

Vill passa på att byta till nåt roligare (hade original på) och har lite frågor kring det. När endast ljuddämparen är skadad, brukar man bara byta slip-on eller sitter allt ihop och man byter hela systemet?

Originaldämparen kostar närmare 18000!?!?!?!?? :huvet:huvet:huvet så försäkringsbolaget blir glada om jag vill ha nåt annat. Även det dyraste är väl billigare än original!
Vad rekommenderar ni till en K6? Yoshimura, Akrapovic, M4... nåt annat?


Tacksam för svar!
 
Last edited:
Hej alla stolta Suzuki ägare! :)

Jag kan just nu inte prova en Gsxr 1000-05/06, därför undrar jag... Hur upplever ni som är långa själva hojen som sådan?
Jag personligen är 188cm lång.

Sitter man alldeles för galet om man är lång? (knävinkel osv)?

Jag är tacksam för svar!

//Kriss
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top