Suzuki GSX-R en design-miss

Goodstuff skrev:
Så här.
attachment.php

Skillnaden är hur handtaget trycket på bromscylindern.
attachment.php

Om det gör ngn skillnad vet jag inte.

Det er mindre "flex" i et radialhandtak.
Faktis så er det en større skilnad med radialhandtak enn radial bremser...

Goodstuff skrev:
Om det gör ngn skillnad vet jag inte.
De är stummare och har bättre känsla. I alla fall de jag testat (sukkans, Brembo och ISR).

Förstår jag det fel eller blir det inte en bättre vinkel att trycka från om man gör så? Iaf har jag kännt på ISR och det var mer skillnad än vad jag kunde tro. (eftersom jag kände utan att ha köpt och me kritiskt utgång så är jag rätt säker)

Nyteknik skrev:
I så fall borde dragningen av gasvajern vara avgörande för hur fort en motorcykel accelererar.

:wiggle
Eller som utformningen på expansionskammaren skulle vara avgörande för vad effekt motorn skulle ge... ;)

Nyteknik skrev:
I så fall borde dragningen av gasvajern vara avgörande för hur fort en motorcykel accelererar.

:wiggle

Nja. Nu förenklar du ordentligt. Att handtag, bromscylinder, bromsok, skivor, belägg och deras konstruktion och utformning påverkar bromsverkan och framförallt känslan är ju helt logiskt för annars skulle ju alla hojar kännas likadana i bromsarna.

Goodstuff skrev:
Men beror den bättre känslan enbart på hur handtaget trycker på cylindern?
Det vet jag inte. Det kan ju bero på att de radialgrepp jag testat är bättre gjorda än de vanliga, eller nåt. Men oavsett vilket är det stor skillnad.

Goodstuff skrev:
Nja. Nu förenklar du ordentligt. Att handtag, bromscylinder, bromsok, skivor, belägg och deras konstruktion och utformning påverkar bromsverkan och framförallt känslan är ju helt logiskt för annars skulle ju alla hojar kännas likadana i bromsarna.

Jag var nog inte riktigt allvarlig.

Min nya Honda: bromshandtaget knakar och hackar trist när man drar det mot styret. Vad beror det på? Jag vill ha en jämn, tyst och kort rörelse.

Last edited:
Nyteknik skrev:
Du låter ju som nidbilden av mig själv - helt okunnig.

:skrämd

Tydligen. Vad menar du då? :va
Jag gav ju samma tips som Eus. Köp ett nytt handtag med huvudbromscylinder........... tex ISR.

Last edited:
Goodstuff skrev:
Tydligen. Vad menar du då? :va

Om rörelsen i bromshandtaget är motvillig och okänslig låter det i mina öron osannolikt att det är handtaget som det är fel på. Snarare någon slang, packning, bromsvätskan, hela bromscylindern eller att det är luft i systemet.

Nyteknik skrev:
Om rörelsen i bromshandtaget är motvillig och okänslig låter det i mina öron osannolikt att det är handtaget som det är fel på. Snarare någon slang, packning, bromsvätskan, hela bromscylindern eller att det är luft i systemet.
Kanske inte själva handtaget men kolven man trycker på med handtaget är en vild gissning från min sida. Behöver inte alls vara så

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT