Suzuki GSX-R 750 -93 förgasarfrågor..

Uppstart för en stund sedan, och den går riktigt bra. Nästan för bra faktiskt..

Får se hur Duells "no name" munstycke fungerar när en längre runda har körts och stiften kan kollas..

Ledsen för mitt utbrott inlägg, hände lite saker i garaget som gjorde mig mer förbannad än vanligt.. (till dem som vill veta välte jag ut en dunk av lagom storlek med allt för mycket skit i :rolleyes:)

/Tråden kommer nog låsas då jag har bett om det. Pga att det inte finns mer diskussionsunderlag, och alla mina frågor är besvarade..

Tack allesammans för både hjälp och kritik :krama

Jag har gått på minan (flera gånger i rad i slutet av 90-talet) genom att inte köpa Mikuni original - när jag tyckt "det behövs bara två storlekar större så jag snikar och köper de därna billiga".

main_jet_flow.jpg

Det med vinklar och flöda är svårt att få rätt, det vet jag. Men då dem såg likadana ut i "hålen" så att säga, så tror jag inte det skiljer så mycket.. Gäller bara att kolla stiften extra noga (mindre intervaller)..

Med "mina"/misstag, vilka symptomer fick du av att välja "billiga"?

Av det jag kunde läsa ur texten så kan t ex ett 115 av ett märke fungera som ett 125 av ett annat :va Du har inte mer info om detta/var man kan läsa om det?

Nu verkar det bli diskussions material i denna tråd igen :va :)

/edit, jag ska prova med dem jag har nu (allt är ihopsatt, och jag vill inte riva ner allt igen), vem vet. Dem kanske funkar, kanske inte.. Men skulle stiften se skumma ut när de kollas blir det Mikuni org :)

/edit2, jag har mailat Duells om deras munstycken.. Och får se vad de svarar om flöde och liknande... Som bilden andersbrink lade till, så mäts vissa i cc/min och andra bara i mm... Ska bli intressant att se vad jag får för svar..

Last edited:
Vissa mäts i diameter (t.ex Dellorto 1,3mm = 130) och vissa mäts i flöde (Keihin, Mikuni? :va) Detta skiljer dock bara mellan märkena. Det finns inga munstycken till Dellorto där de mäts i cc/min. Kanske om någon kines har läst fel iofs :D

Det med vinklar och flöda är svårt att få rätt, det vet jag. Men då dem såg likadana ut i "hålen" så att säga, så tror jag inte det skiljer så mycket.. Gäller bara att kolla stiften extra noga (mindre intervaller)..

Med "mina"/misstag, vilka symptomer fick du av att välja "billiga"?

Av det jag kunde läsa ur texten så kan t ex ett 115 av ett märke fungera som ett 125 av ett annat :va Du har inte mer info om detta/var man kan läsa om det?

Nu verkar det bli diskussions material i denna tråd igen :va :)

/edit, jag ska prova med dem jag har nu (allt är ihopsatt, och jag vill inte riva ner allt igen), vem vet. Dem kanske funkar, kanske inte.. Men skulle stiften se skumma ut när de kollas blir det Mikuni org :)

/edit2, jag har mailat Duells om deras munstycken.. Och får se vad de svarar om flöde och liknande... Som bilden andersbrink lade till, så mäts vissa i cc/min och andra bara i mm... Ska bli intressant att se vad jag får för svar..

Som du ser i Brinks diagram så kan två munstycken med SAMMA storlek flöda olika mycket med bränsle. Inte önskvärt.
Blir väldigt knepigt om man har en blandning av olika, pirat och orginal.

Det är inte första gången jag har hört samma påstående heller. Crossåkare är också väldigt noga med att använda orginalmunstycken.

Mats

Som du ser i Brinks diagram så kan två munstycken med SAMMA storlek flöda olika mycket med bränsle. Inte önskvärt.
Blir väldigt knepigt om man har en blandning av olika, pirat och orginal.

Det är inte första gången jag har hört samma påstående heller. Crossåkare är också väldigt noga med att använda orginalmunstycken.

Mats

Det är första gången jag hör det, och jag väntar med spänn på Duells mail. Men som jag sa innan så såg de EXAKT lika dana ut.. Både i utseende, storlek, hål och vinklar. Rubbet...

Det kan inte mer än gå fel, och det syns direkt på stiften och hur den beter sig. Det kanske är super pirat kvalitè som fungerar :D

Inga munstycken är blandade, alla 4 blev pirat från Duells.. Om de nu är pirat :va Men då det inte står något på dem så är dem väll det..

Jag ska prova först,, även pirat kan vara bra :rolleyes: (jag är svår att övertala :D)

/EDIT
Jag har nu ringt Duells, och deras munstycke SKA enligt personen (motoravdelnings ansvarig nånting) jag prata med motsvara Mikuni orginal i flöde.... Om detta nu går att lita på eller ej vet jag inte, men då allt är ihop så ska jag prova, det kan inte mer än gå åt !"#¤%& :D

Last edited:
Inga munstycken är blandade, alla 4 blev pirat från Duells.. Om de nu är pirat :va Men då det inte står något på dem så är dem väll det..

Han menar nog att om du först kör med mikuni org t.ex 115 och sen vill du fetta upp och byter till 117,5 pirat så kan det bli fel om storlekarna inte är lika ;)

Han menar nog att om du först kör med mikuni org t.ex 115 och sen vill du fetta upp och byter till 117,5 pirat så kan det bli fel om storlekarna inte är lika ;)

:arsele

Blir ingen låsning på tråden då det finns lite mer diskussions material i den :)

Farsan tog en sväng med den idag, bara runt kvarteret för att kolla så allt var ok.. Var tvungen att kolla stiften efter, och dem såg bra ut. Nästan för bra faktiskt.. (Och ja, den fick arbeta runt det röda :yoparty pirat rules :Bugar:D)

Men det är dock för tidigt att säga då en längre runda ej har gjorts, och det blir tyvär inte förens till våren :(

Men det verkar som om att dessa munstycke fungerar (helt otroligt, eller hur? :D)

Får återkomma till våren om tråden finns kvar med hur det blev :tummenupp

Grattis :)

Är stiften lika mellan inner- och yttercylindrar?

Dubbel post :skrattaåt

118 på alla 4 :tummenupp

/edit, Alla stift såg lika fina ut (inte för sotiga och inte för ljusa)

/edit2, Vad menar du egentligen :va :D

Internet verkar dampa lite så det var omedvetet ;)

Menar att 2:an och 3:an egentligen kanske ska gå lite fetare eftersom de går varmare. Det finns alltså risk att 2:an och 3:an går snålt fast 1:an och 4:an går bra. Är stiften lika så är det helt ok :tummenupp

EDIT: Sen heter det dubbelpost :D :krama

Läs och skåda själv.. Nej, min är inte California :tummenupp Har fortfarande inte fått reda på varför vissa -93 med 38mm förgasare hade mix av munstycke och andra inte :va

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, tror jag att det har med att den varigt strypt en gång i tiden...

Dubbel post eller dubbelpost, :gnissla :felämne :D:D

Bifogat

• Förgasar specs.JPG
    Förgasar specs.JPG
    98.9 KB · Visningar: 59
Last edited:
Läs och skåda själv.. Nej, min är inte California :tummenupp Har fortfarande inte fått reda på varför vissa -93 med 38mm förgasare hade mix av munstycke och andra inte :va

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, tror jag att det har med att den varigt strypt en gång i tiden...

Dubbel post eller dubbelpost, :gnissla :felämne :D:D

Strypt!
Nä, de e mer för att få rätt avgasvärden i just Californien som är den stat i USA som är petigast med avgasvärden. Och då har Suzuki troligen testat fram så att denna bestyckning skall fungera för denna stat.
Och då kan ev. andra länder som kan ha liknande avgaskrav använda sig avliknande bestyckning för att fabriken då testat att de skall fungera.
Teorin att de skulle ha med cyllarna blir olika varma 1&4 mot 2&3 är mer relevant för luftkylda motorer.

Ser man i en manual för en MC eller bil att det skiljer sig speciellt att de finns en Carlifornia modell så har det till 90% att göra med avgasutsläpp och vevhusventilation.
De kan inte vara kul att bo i Carlifornien å ha en trimmad hoj eller bil he-he...

Vad jag vet så ska inte så många hojar efter 1991 vara strypta (förutom 25kW mördarstrypningar).
De värsta jävla strypningen ja hört talas om iaf på senare modeller är GSX-R 750 -91 där det är ljuddämpare, insugskam och en ombyggnadssats till föggarna.

Strypt!
Nä, de e mer för att få rätt avgasvärden i just Californien som är den stat i USA som är petigast med avgasvärden. Och då har Suzuki troligen testat fram så att denna bestyckning skall fungera för denna stat.
Och då kan ev. andra länder som kan ha liknande avgaskrav använda sig avliknande bestyckning för att fabriken då testat att de skall fungera.
Teorin att de skulle ha med cyllarna blir olika varma 1&4 mot 2&3 är mer relevant för luftkylda motorer.

Ser man i en manual för en MC eller bil att det skiljer sig speciellt att de finns en Carlifornia modell så har det till 90% att göra med avgasutsläpp och vevhusventilation.
De kan inte vara kul att bo i Carlifornien å ha en trimmad hoj eller bil he-he...

Vad jag vet så ska inte så många hojar efter 1991 vara strypta (förutom 25kW mördarstrypningar).
De värsta jävla strypningen ja hört talas om iaf på senare modeller är GSX-R 750 -91 där det är ljuddämpare, insugskam och en ombyggnadssats till föggarna.

Import från Tyskland, och dem är väll rätt petiga med det mesta :gnissla

Har också hört talas om den strypningen, kan inte va kul att köpa en "strypt" maskin och sen få reda på vad som måste bytas :D:D

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard